پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 280273 تاریخ : 1396/03/11-18:53:09
,10033,
بررسی راههای خروج تالاب انزلی از فهرست مونترو

بررسی راههای خروج تالاب انزلی از فهرست مونترو

مشاور ارشد تیم کارشناسی جایکا در پروژه مدیریت تالاب انزلی گفت: پایداری فعالیت‌های احیا و حفاظت موجب خروج تالاب بین‌المللی انزلی از فهرست مونترو می‌شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از جامعه دریایی ایران (مانا) ، توموئو آئوکی در جلسه کمیته مشترک ICC پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی در استانداری گیلان با ارائه گزارشی از فعالیت احیای تالاب انزلی اظهار داشت : عملیات احیای تالاب بین‌المللی انزلی در مسیر درستی قرار گرفته و البته با کمی تاخیر اقدامات خوبی انجام شده است هرچند اکنون با تاخیر در ادامه این روند مواجه هستیم.


وی توسعه فعالیت‌های تالاب بین‌المللی انزلی را از اهداف مهم عنوان کرد و گفت: خروج تالاب انزلی از لیست سیاه مونترو از برنامه‌های مهم ماست و برای این منظور باید پایداری در انجام فعالیت‌های احیا و حفاظت از تالاب را به اثبات برسانیم.

این مسئول ژاپنی، پایش زیست محیطی در تالاب انزلی را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد و گفت: اکنون در فعالیت سوم برای تالاب انزلی هستیم و باید در فعالیت چهارم این فعالیت‌ها به بهره برداری برسند.
وی از برگزاری دوره‌های آموزشی برای ادامه فعالیت احیای تالاب بین‌المللی انزلی در ژاپن برای سال 2017 خبر داد.

اجرای طرح‌های پایلوت احیای تالاب انزلی تا سال 2019
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان هم از اجرای طرح‌های پایلوت احیای تالاب انزلی با مشارکت جایکای ژاپن تا سال 2019 خبر داد. 
قربانعلی محمدپور در جلسه کمیته مشترک icc پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی در سالن اجتماعات استانداری گیلان با اشاره به ویژگی‌های این تالاب گفت: تالاب انزلی با 193 کیلومتر مربع مساحت یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های دنیاست و 243گونه پرنده، 62 گونه انواع ماهی و صدها گونه گیاهی در این تالاب وجود دارد.
وی با بیان اینکه در حفاظت از تالاب بین‌المللی انزلی از سال 54 غفلت شده است، افزود: دولت اهتمام دارد بخشی از تالاب بین المللی انزلی را احیا کند و تلاش بسیاری با تیم جایکای ژاپن در قالب پروژه مدیریت اکولوژیک صورت گرفته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از اجرای طرح‌های پایلوت احیای تالاب انزلی تا سال 2019 خبر داد و خاطرنشان کرد: طرح‌های پایلوت 22گانه است و عملکرد احیای تالاب انزلی محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه روزانه به بحث تالاب انزلی پرداخته می‌شود، گفت: در حفاظت از تالاب انزلی مطالعه ماهیان و پستانداران انجام شده و در زمینه گیاهی و خزندگان در حال مطالعه هستیم.
محمدپور با بیان اینکه در کاهش رسوبات تالاب انزلی اقداماتی انجام شده است، یادآور شد: تابلوهای هشدار دهنده و نشان دهنده ورود به تالاب با همکاری جایکا در شمال تالاب انزلی نصب شده است.
وی، بحث آموزش زیست محیطی برای زنان خانه‌دار و سازمان‌های مردم نهاد را از برنامه‌های حفاظت محیط زیست در راستای مدیریت پسماند و احیای تالاب بین‌المللی انزلی برشمرد.
 
 
6 تالاب ایران در لیست سیاه مونترو  
معاون دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 6 تالاب ایران در لیست سیاه مونترو قرار دارند که برای خروج آنها باید فعالیت‌های موثرتری صورت گیرد.
 مسعود باقرزاده امروز در جلسه کمیته مشترک ICC پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی در استانداری گیلان با بیان اینکه تلاش‌های دولت و مجلس برای سامان دادن به قوانین منجر به تصویب قانون جامع تالاب شد، اظهار کرد: نخستین قانون جامع تالاب در مجلس به تصویب رسید که می‌تواند کمک موثری برای احیای تالاب‌های کشور از جمله تالاب بین‌المللی انزلی باشد.
وی با بیان اینکه در این قانون تخریب تالاب ممنوع است، افزود: مرجع تشخیص تخریب تالاب سازمان حفاظت محیط زیست است و اگر حفاظت از تالاب‌ها با دقت و مسایل فنی پیش برود گروه جایکا می‌تواند بهتر برنامه‌ریزی برای احیای تالاب انزلی داشته باشد.
معاون دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه طبق قانون مذکور تالابی را می توانیم احیا کنیم که در فهرست مونترو قرار دارد، گفت: هفت تالاب ایران در فهرست مونترو بودند که تالاب گلستان احیا و از این فهرست جدا شد و اکنون 6 تالاب کشور در لیست سیاه مونترو قرار دارد که برای خروج آنها باید فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد و پایش‌های مهم انجام شود.
وی از در نظر گرفتن اعتبار ویژه برای احیای تالاب‌ها توسط دولت خبر داد و بیان کرد: چهار تالاب کشور از جمله انزلی، فارس، دریاچه ارومیه و... در ردیف اعتباری هستند و می‌توانیم آنها را با احیا از فهرست مونترو خارج کنیم.
باقرزاده موضوع کنار گذر انزلی و راه آهن را موجب تحت الشعاع قرار دادن طرح‌های احیای تالاب انزلی دانست و یادآور شد: این پروژه ها را می‌توان با کمترین خسارت در تالاب انزلی مدیریت کرد.
کنوانسیون بین المللی حفاظت از تالاب ها، تالاب های در معرض خطر بعضی از کشورها را در لیست سیاه خود موسوم به " مونترو" قرار می دهد.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 330
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران