پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 305119 تاریخ : 1396/07/05-14:31:46
,14,
بازگشایی موزه صنعتی، شاید با پایان دهه اول محرم!

بازگشایی موزه صنعتی، شاید با پایان دهه اول محرم!

رییس موزه‌های جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: اگر مردم به ما وقت بدهند، بهتر از گذشته می‌توانیم درِ موزه صنعتی را باز کنیم. یک‌ سری خرده‌کاری‌ها را همزمان با بازدید مردم از موزه پیش می‌بریم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، همه‌چیز سر جای خودش است، فضای داخلی موزه با رنگ سفید به شاهکارهای استاد صنعتی آرامش می‌دهد، این آرامش را در مجموعه‌ مجسمه‌های زندانیان، کوچه و بازار و حتی «بهشت» و «جهنم» می‌توان دید، حتی برای نورپردازیِ موزه با تعبیه ریل چوبی به دور تا دور مجسمه‌ها، لامپ‌هایی کم‌مصرف بکار گرفته شده‌اند که قرار است از پایین به مجسمه‌ها روشنایی بدهند و لوسترهای طرح قدیمی که از بالا نور را به شاهکارهای استاد صنعتی می‌تابانند.

با ورود به طبقه اول ساختمان، نشانه‌های زیادی از تلاش‌های جمعیِ هلال‌احمر، سازمان زیباسازی و نظارت میراث فرهنگی در این موزه طی سه سال گذشته به چشم می خورند؛ از آسانسوری که برای استفاده‌ی معلولان نصب شده، اتاقِ کار مرمت‌گرها و استادشان «حمید شانس» (که هنوز پنج سردیس را برای مرمت در دست کار دارند) و درِ پلمب شده‌ای که در همان فضای اتاقِ مرمت، در چند سال گذشته دستفروش‌ها  از آن رفت‌وآمد می‌کردند، کافی‌شاپی که قرار است فضایی متفاوت را به مخاطبان عرضه کند، یا "شاهدِ دیوارهای قدیمی" موزه که در یک قاب مربع شکل در طبقه دوم بنا باقی مانده، یا حتی تابلوهای نقاشی مرمت‌شده و گندزدایی شده.

 

ساماندهی و تکمیل موزه همزمان با افتتاح
حالا موزه استاد علی اکبر صنعتی در قلب تهران، بعد از گذراندن مسیری سخت در حدود 10 سال، به ثبات و آرامش رسیده، ثباتی که در روزِ 14 شهریور نصیب اش شد؛ اما بعد از چند روز، به گفته‌ی رئیس موزه‌های جمعیت هلال احمر، انجام برخی ظریف‌کاری‌ها در فضای موزه، موجب تعطیلی آن شد.

«فرهاد علی اکبری»، رئیس موزه‌های جمعیت هلال احمر معتقد است این کار احتمالا در دیگر موزه‌های دنیا نیز انجام می‌شود. او می‌گوید: پیش از بازگشایی موزه، در گفت‌وگو با برخی رسانه‌ها اعلام کردم احتمالا یک‌سری اقدامات در راستای ساماندهی و تکمیل موزه همزمان با افتتاح موزه انجام می‌شود. اما انجام برخی کارها مانند جابجایی لوسترها، باعث شد تا موزه دوباره تعطیل شود، چون این جابجایی اقدامی خطرناک است که نیاز به تعطیلی کامل فضا داشت.

وی با تاکید بر این‌که در زمان بازگشایی موزه استاد صنعتی، برخی کارشناسان و هنرمندان مخالف لوسترهای قبلیِ نصب شده در فضای نمایشگاه بودند، ادامه می‌دهد: در آن زمان، ایده‌ی جالبی مطرح شد که با توجه به قدیمی بودنِ فضا، بهتر است عناصرِ استفاده‌شده برای موزه نیز قدیمی باشند؛ مانند لوسترهایی که برای باغ نگارستان استفاده شده‌اند، به همین دلیل قرار شد لوسترها نیز در شأن موزه باشند. بنابراین آن‌ها باید جابجا می‌شدند که هم‌اکنون در حال تکمیل این جابجایی و استفاده از طرح‌های قدیمی هستیم.

وی لوسترهای جدید استفاده شده را از نظر زیبایی و استاندارد در سطح بالاتری از لوسترهای قدیمی‌تر می‌داند و تاکید می‌کند: لزوم تعمیر آسانسور و سیستم گرمایش و سرمایش موزه صنعتی از دیگر علت‌های تعطیلیِ ناگهانی این موزه بوده‌اند.


عبور مترو آسیبی به موزه وارد نمی‌کند
علی‌اکبری عبور مترو از زیر این بنای تاریخی را عاملی در آسیب بیشتر به این موزه و آثارش نمی‌داند و می‌گوید: در سال‌های گذشته سه لایه بتن‌ریزی در کف موزه برای جلوگیری از هر نوع آسیب ناشی از عبور مترو و ماشین‌های سنگین در میدان توپخانه انجام شده، حتی در زمان حفاری برای نصب آسانسور متوجه شدیم که مترو از کنار دیوارِ موزه عبور می‌کند، نه از زیر ساختمان موزه.

وی عبور مترو از زیر ساختمان را به سال 76 مربوط می‌داند و می‌گوید: در آن زمان کسی به این اقدام شرکت مترو اعتراض نکرد، اما با عبور مترو از زیر تئاتر شهر در چهار راه ولی‌عصر(عج)، اعتراض‌ها آغاز شد و صدای اهل فرهنگ درآمد که خوشبختانه جواب هم داد.

علی‌اکبری با بیان این‌که موزه استاد صنعتی تا سال 85 و زمان درگذشت وی در اختیار خانواده‌اش بوده، می‌گوید: این موزه تا پنج سال بعد از درگذشت استاد صنعتی نیمه تعطیل بود و بعد از آن برای دو سال به طور کامل تعطیل شد، در آن دو سال این فضا را متکدیان و دست‌فروش‌ها و معتادان پر کردند، اما خوشبختانه هیچ آسیبی به بنا وارد نشد. پس از آن، با توجه به قدمت 120 ساله بنا و اتفاقاتی که رخ داده بود، تصمیم به احیای آن گرفتیم که از سه سال پیش این پروژه در دست اقدام است.

 

بازگشایی موزه، شاید با پایان دهه اول محرم
وی در ادامه با تاکید بر حرفه‌ای بودن مرمت‌ها، چیدمان موزه‌ای و حتی حساسیت‌ها در نورپردازی فضای موزه‌ای، به فرهنگ بازدیدکنندگان از فضای موزه‌ای و نداشتن تماس فیزیکی آن‌ها با این آثار امیدوار است و می‌گوید:نمی‌خواهیم هیچ سازه‌ای حتی شیشه‌ای بین مخاطب و مجسمه‌ها باشد، شاید در گذشته در موزه‌ها این اقدام انجام می‌شد، اما امروز همه موزه‌ها بدون هیچ وسیله‌ی جداکننده هستند. به فرهنگ مردم امیدواریم.

وی معتقد است: نصب شیشه‌های جداکننده‌ی آثار از مخاطبان، به نوعی توهین به آن‌هاست.

«علی‌اکبری» همچنین نبود نیروی کافی راهنما و نگهبان در موزه را یکی دیگر از عوامل نیمه تعطیل بودن این فضای تاریخی می‌داند و می‌گوید: درخواست‌های لازم را به جمعیت هلال‌احمر داده‌ایم و امیدواریم با برطرف شدن موانع بتوانیم هر چه زودتر بار دیگر موزه را بازگشایی کنیم.

وی امیدوار است که بتواند موزه استاد علی اکبر صنعتی را بعد ازپایان دهه اول محرم بازگشایی کند.

 

 اخبار مرتبط


 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 335
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران