پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 314750 تاریخ : 1396/11/11-16:04:35
,25,
بازار گواهی سپرده کالا باعث توسعه بازار فولاد می شود

بازار گواهی سپرده کالا باعث توسعه بازار فولاد می شود

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران گفت: بازار گواهی سپرده کالا باعث توسعه بازار فولاد می شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، حامد سلطانی نژاد در هشتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن با نگاهی به بازار ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: بازار گواهی سپرده کالا به این صورت است که کالاهایی که در انبار هستند، اسناد آن مورد معامله قرار می گیرد. این روش در بورس های مطرح دنیا مثل بورس ال ام ایی لندن استفاده می شود و در بورس ما نیز قابل راه اندازی است. در حوزه کشاورزی موفقیت های بسیار خوبی در این زمینه داشته ایم و می توانیم آن را در حوزه فلزات نیز شکل دهیم.

وی ادامه داد: آنچه در بورس های کالایی دنیا بیشتر تاکید می شود بازارهای بلندمدت است که امکان پیش بینی ما از آینده بازارها را فراهم می کند. در اظهارات سخنرانان موضوع ریسک ناشی از نوسانات قیمتی مطرح بود. در دنیا با استفاده از ابزارهای مالی این موضوع را حل و فصل می کنند، از جمله اینکه که ابزارهایی مانند فیوچرز به صورت بلندمدت در حوزه قیمت و تامین مواد اولیه استفاده می شود و مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را نسبت به آینده مطمئن می کند.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با بیان اینکه بورس های کالایی آسیا پیشتاز صنعت فولاد هستند، تصریح کرد: بورس دالیان چین با حدود 600 میلیون قرارداد با وزن هر قرارداد یکصد تن، بزرگترین بورس حوزه فلزات دنیا است. اروپا همچنان از آسیا در حوزه بازار فلزات و بازار آتی فلزات عقب است.

وی افزود: بورس ال ام ایی لندن تلاش زیادی کرده که ابزار فیوچرز و فوروارد (معاملات آینده نگر) را راه اندازی کند و اخیرا به دلیل استقبال نشدن، معاملات بیلت را متوقف کرده و روی معاملات فیوچرز میلگرد متمرکز شده است.

سلطانی نژاد با بیان اینکه نمودار سنگ آهن از سال 2005 نوسانات زیادی را تجربه کرده است، گفت: در مورد قیمت سنگ آهن و آهن، این نمودار نشان می دهد که نوسانات زیادی در حجم و ارزش در معاملات دنیا ایجاد شده است.

وی افزود: اینکه چرا بازارهای شرق محل و مأمن بازارهای فیوچر شده اند، به دلیل این است که رتبه برتر تولیدکنندگان فولادی به آسیا اختصاص داده شده است. چین رتبه اول و ژاپن و هند نیز جزو این رتبه ها هستند.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با اشاره عملکرد این نهاد در ایران گفت: 57 درصد معاملات این بورس در قالب معاملات فیوچرز و معاملات آینده نگر انجام می شود. بازار فیوچرز می تواند مأمن خوبی برای بازار فولاد باشد. در حال حاضر، بخش صنعت و معدن 41 درصد معاملات بورس کالا ، 52 درصد محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی و 6 درصد کشاورزی است.

وی ادامه داد: برای مرتفع ساختن چالش های مربوط به عدم توازن زنجیره فولاد، پیشنهاد می کنیم از صندوق های کالایی، قراردادهای مناقصه، قراردادهای بلندمدت و قراردادهای تهاتری استفاده شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 298
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران