پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 178328 تاریخ : 1395/01/04-01:04:57
,16,17,20,22,23,
اوضاع اقتصادی ایران در سال 1395

یادداشت روز،

اوضاع اقتصادی ایران در سال 1395

این روزها یکی از بحث های بسیار داغی که نقل مجالس و محافل در ایران و حتی در میان ایرانیان خارج از کشور است، وضعیت اقتصادی " رشد ،‌ ثبات یا افت" برای سال جدید است.

 

پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، با توجه به شرایط اقتصاد ایران در دوره دولت های نهم و دهم که در اواخر دولت دهم شرایط پولی و اقتصادی در کم تر از 15 ماه  به بحران جدی کشیده شد و کشور با تورم 40 درصدی و پیامد آن نرخ بیکاری تا 30 درصدی مواجه شد،‌ افکار عمومی  به شدت نگران وضعیت اقتصاد در سال جدید هستند.  این نگرانی در شرایطی روند تزایدی و بی اعتمادگونه به خود گرفته است که براساس گفت و شنودها و گمانه زنی ها در میان جامعه و اظهار نظرهای برخی اقتصاد دان ها و تحلیل ها و گزارش های  رسانه ها دولت یازدهم نیز در دوسال گذشته شرایط اقتصادی را در حالت ایستا " رکود " نگه داشته است. تیم اقتصادی دولت اعتقاد دارد که  شرایط رکود را هرگز قبول ندارد،‌ زیرا فشار تحریم ها و بلوکه شدن پول و دارایی های ایران ایران از یک سو و تحویل گرفتن اقتصادی بیمار از دولت های قبل موجب شده تا دولتمردان تدابیر لازم را با توجه به شرایط مملکت دردستورکار قرار دهند. به عقیده دولتی ها به ویژه تیم اقتصادی در 2 سال اخیر براساس آمار مرکز آمار ایران و بانک مرکزی نرخ تورم از حدود 40 درصد به 12درصد کاهش یافته  و نرخ بیکاری نیز از حدود 30 درصد به نصف تقلیل پیدا کرده و این روند ادامه دارد.  مردم می گویند،‌ در این دو سال گرانی ها در همه عرصه ها البته با شیب کندتر تداوم دارد و اشتغال ایجاد شده " اگر بتوان به آمارها اعتماد کرد" چندان پایدار نیست.
در کشاکش اظهارنظرهای رسانه ای ، سیاسی و جناحی داخلی و حدس و گمان های افکار عمومی در داخل کشور،  رسانه های مکتوب،  دیداری و شنیداری خارجی فارسی زبان به خصوص دهها شبکه تلویزیونی البته به پشتوانه رسانه های بزرگ غربی تلاش دارند تا چهره اقتصادی ایران را مشوش و بحرانی نشان دهند. در این میان برخی رسانه های داخلی هم گاه دانسته یا نادانسته با نگاه به سخنگویان خارجی مطالب را اقتباس ،‌ منتشر و در جامعه ناامیدی را گسترش می دهند.
رسانه های بیگانه اعم از فارسی زبان و غیر فارسی زبان در گفت و گو های مستمر با  کارشناس های اقتصادی و سیاسی و بیشتر روزنامه نگاران خارج نشین و برخی چهره های داخلی تلاش می کنند سال 1395 را اینگونه نشان دهند که اوضاع اقتصادی ایران با وجود تلاش دولت  دراین سال سامان نمی گیرد. اغلب این رسانه ها نیز به موازات این سیاه نمایی و پاشیدن تخم ناامیدی در میان افکار عمومی سعی می کنند به نوعی تشدید بحران اقتصادی در ایران را به جامعه القاء کنند.
از منظر نگارنده ،‌نه آنکه در کشور مشکلات اقتصادی و بحران بیکاری وجود ندارد و یا آنکه روند گرانی ها متوقف شده است بلکه اعتقاد داریم که با وجود تحریم ها و باز پس ندادن پولهای ایران ،‌تیم اقتصادی دولت نسبتا خوب عمل کرده است.  باز متعقدیم که این تیم می تواند به اتکای به توان داخلی بهتر عمل کند و به موازات قطع دست سودجویان که در همه جا حضوری جدی دارند،‌ از تولید و بخش خصوصی حمایت و ضمن ایجاد اشتغال پایدار آنچه در خصوص رشد اقتصادی برای سال جدید درنظرگرفته شده  را درعمل جامه ی عمل بپوشاند.  ما اعتقاد داریم که برای تحقق رشد اقتصادی و کاهش بیشتری بیکاری دولت باید از همه نیروها و توان ها بهره بگیرد و بی تردید افراد نخبه،‌ نیروهای مردمی و صاحب نظران و در کنار آن نیروهای بسیجی و مخلص حتما و قطعا مورد نظر باشند.
نگارنده اعتقاد دارد در شرایط کنونی ، با ‌افزایش تولید نفت  و گاز  به خصوص از سفره های مشترک ازیک سو،‌ ورود سرمایه ها به کشور وحمایت عملی از سرمایه گذارهای ایرانی و غیر ایرانی،  بازگشت بخشی یا تمام دارایی های ایران به موازات آن همت هر چه بیشتر هرایرانی دلسوز و .... کشور باید از تیر و مرداد ماه شاهد رشد اقتصادی  محسوس و کاهش بیکاری  و گرانی باشد که این دو مقوله امید را به جامعه باز می گرداند.  در این راستا همه آنهایی که دلسوز انقلاب و اسلام هستند باید کمک کنند و از هرگونه سنگ اندازی و تنگ نظری و ایرادهای بنی اسرائیلی  خودداری شود.  بیاد داشته باشیم که همه ما ایرانی ها در یک کشتی نشسته ایم و این کشتی باید با هدایت رهبری بزرگوار به ساحل نجات رسیده و الگویی برای نهضت های آزادی خواه باشد. به امید آن روز -  انشاء الله

 

مجید محمدپور  -  پنجم فروردین 1395
 
 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 303
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران