پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 326867 تاریخ : 1396/12/24-11:15:15
,17,
آغازی بر ادغام بانک ها و موسسه های اعتباری نظامی

حوزه بانکی درهفته ای که گذشت؛

آغازی بر ادغام بانک ها و موسسه های اعتباری نظامی

تصمیم بانک مرکزی برای ادغام تعاونی ثامن و بانک مهر اقتصاد در بانک انصار در بهار سال 97 بیانگر تصمیم های کلان نظام برای ساماندهی بانک ها و موسسه های اعتباری وابسته به نهادهای نظامی است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، اکنون بانک های انصار، قوامین و حکمت ایرانیان به همراه موسسه اعتباری کوثر با دریافت مجوز از بانک مرکزی در نظام پولی کشور فعالند.

موضوع ادغام بانک ها از سال گذشته و با آغاز اجرای برنامه بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی بر زبان ها افتاد و در این میان بانک های متعلق به نهادهای نظامی به دلیل شرح وظایف و قرابتی که در اهداف و فعالیت های خود دارند، بیش از همه دستمایه رسانه ها شد.
با این همه برای نخستین بار ادغام تعاونی ثامن و مهر اقتصاد در موسسه اعتباری کوثر در خردادماه امسال رسانه ای شد و نتیجه آن نگرانی سپرده گذاران ثامن از آینده حساب های خود و هجوم به شعب آن برای مسدود کردن حساب هایشان بود.
همزمانی انتشار این خبر با سرگردانی سپرده گذاران غیرمجاز، عامل دامن زدن به نگرانی مشتریان ثامن بود که در نهایت بانک مرکزی وارد عمل شد و فرشاد حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی اعلام کرد «بررسی ادغام این موسسه ها زیرنظر این بانک انجام می شود و از این بابت هیچ نگرانی و مشکلی وجود ندارد.»
اکنون پس از 10 ماه از آغاز ماجرا، معاون نظارت بانک مرکزی در هفته گذشته از تصمیم این بانک برای آغاز ادغام بانک های نظامی خبر داده و گفته است این کار به تدریج انجام می شود و در گام نخست در فروردین سال آینده تعاونی ثامن، بانک مهر اقتصاد در بانک انصار ادغام می شوند تا بانکی بزرگتر برای خدمت رسانی به مشتریان، سهامداران و نیروهای مسلح شکل گیرد.
البته این تصمیم بانک مرکزی به مذاق بانک مهر اقتصاد خوش نیامد و با انتشار اطلاعیه ای، ناخرسندی خود را از این تصمیم اعلام کرده اند.
با این حال فرشاد حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی معتقد است در بسیاری از کشورها، ارتش ها دارای بانک هستند تا به پرسنل آنها و خانواده هایشان خدمات ارائه کنند به شکلی که در بعضی موارد، کشورهایی که نیروهای مسلح، فعالیت برون مرزی دارند با بانک های دیگر کشورها، تفاهم هایی امضاء می کنند تا ارائه خدمات به پرسنل به بهترین شیوه انجام شود.
به گفته وی، در کشور نیروهای مسلح به تناسب گستردگی، دارای بانک ها و موسسه های اعتباری هستند و در حیطه وظایف تعیین شده به فعالیت ادامه می دهند، هرچند که این بانک ها و موسسه ها اعتباری از نظر سرمایه و انواع خدمات ارائه شده کوچک ارزیابی می شوند؛ به همین دلیل ضروری است از ترکیب آنها، بانکی واحد، با ثبات و سلامت مالی بالاتر شکل گیرد تا خدماتی بهتر به خانواده نیروهای مسلح ارائه شود.
معاون نظارت بانک مرکزی ادامه داد: براساس همین سیاست، مقرر شد در سال های 1396 و 1397 وضعیت این موسسه ها و بانک ها و چگونگی ادغام آنها ارزیابی شود. در نهایت امسال این نتیجه حاصل شد که بانک انصار و دو موسسه مهر اقتصاد و ثامن به محوریت بانک انصار ادغام شوند و در سال آتی نیز سه بانک و موسسه اعتباری باقیمانده یعنی حکمت، قوامین و کوثر نیز به بانکی واحد بدل خواهند شد. ضمن اینکه براساس این برنامه مقرر شده در چشم اندازی دورتر این دو بانک نیز ادغام و به بانکی بزرگتر و کارآمدتر تبدیل شوند.
وی درباره زمان اجرایی شدن فرآیند ادغام نیز به پیچیدگی این روند اشاره کرد و گفت: در این فرآیند باید همزمان به مسائل حقوقی، فرهنگی، اجتماعی و البته حسابداری توجه کرد، به همین دلیل باید به صورت سنجیده و با مطالعات گسترده دست به اقدام زد. با این حال، مقدمات فراهم شده و طبق برنامه ریزی انجام شده، همه حقوق ذینفعان این بانک و موسسه ها اعم از سپرده گذاران و کارکنان رعایت خواهد شد. 
البته نمی توان نقش وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همچنین فرماندهی کل قوا را در این میان نادیده گرفت؛ امیر سرتیپ امیر حاتمی 30 دی ماه امسال از دستور رهبر معظم انقلاب درباره فعالیت های اقتصادی سپاه و ارتش خبر داد و اعلام کرد: «مسئولیت این کار از طرف مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا به ستاد کل نیروهای مسلح واگذار شده و ستاد کل در کل نیروهای مسلح این موضوع را دنبال می‌کند تا این نیروها از کارهای اقتصادی غیرمرتبط به هر دلیل، خارج شوند.»



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 382
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران