پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 247135 تاریخ : 1395/08/01-14:24:35
,10028,
استقبال مردم از کهنه‌های گران قیمت خارجی

استقبال مردم از کهنه‌های گران قیمت خارجی

استقبال مردم از لباس‌های دست دوم خارجی که این روزها بازار تاناکورایی‌ها را داغ کرده درحالیست که این لباس‌ها حتی به قیمتی چند برابر کالاهای داخلی به مردم عرضه می‌شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، به راستی اگر مشکل مردم با کالای ایرانی، بی‌کیفتی و گرانی این کالاهاست چه چیزی منجر شده مردم حاضر به خرید کالایی باشند که چند سال از عمر آن گذشته است و قمیتی گران دارد؟ حتی هشدار جامعه پزشکی به عواقب پوشیدن این لباس‌ها و بروز بیماری‌های پوستی از طریق آن در منصرف کردن مردم از مصرف این اجناس تاثیرگذار نبوده است.

در گذشته عمده دلیل گرایش مردم به این کالاها قیمت ارزان آنها بود که به گفته آنها یک دهم اجناس ایرانی از آب درمی‌آمد اما اکنون شرایط فرق کرده و رکود حاکم بر بازار و گرانی برخی از اجناس ایرانی مردم را با این نگرش که کالای تاناکورایی به‌صرفه‌تر است، کشانده است.

 فرقی نمی‌کند بی‌کیفیت یا با کیفیت تنها برند باشد

 تجربه همه ما از خرید به‌ویژه زمانی که از کنار مغازه وسایل دست دوم رد می‌شویم این موضوع را نشان می‌دهد. زمانی که وارد بوتیک و مغازه تانکورایی‌ها می‌شوی با حجمی از لباس‌ها و وسایلی روبه‌رو خواهی شد که بارزترین خصوصیات آنها کهنگی است. تعداد زیادی از وسایل روی هم تلنبار شده و بوی خاص این لباس‌ها فضای مغازه را پر کرده است. گرچه شاید در ظاهر به نظر برسد فروش این کالاها کار دشواری باشد اما به‌واقع با اندکی توجه به تعداد خواهان و مشتریان، حساب کار دستمان می‌آید. به باور بسیاری از مشریان این کالاها گرچه دست دوم به شمار می‌آید اما از نظر کیفیت نسبت به کالای نوی ایرانی ماندگاری بیشتری دارد. از طرفی تنوع و مدل‌های مختلف این کالا نیز مردم را جذب می‌کند. برندهای خارجی نیز بهانه همیشگی است که بسیاری از مردم را طرفدار پروپاقرص این لباس‌ها کرده است. برای برخی حتی فرقی نمی‌کند آن لباس با کیفیت یا بی‌کیفیت باشد، پاره باشد یا نو، ارزان باشد یا گران همینکه بتواند با مارک‌ها و برندهای خارجی به دیگران فخر بفروشد، کافی است.

تبلیغ دست دوم‌های خارجی توسط فروشنده‌های داخلی

علاوه‌بر آن فرهنگ غالب بر مغازه‌دار‌ها و مشتری‌ها چه آنها که تانکورایی هستند و چه غیره مردم را به این سو کشانده که مشتری کالای خارجی و عامل بازار گرمی محصولات آنها باشند. همانطور که می‌دانیم سالیان سال است که فروشنده‌ها برای جذب مشتری و نگه داشتن او دم از برند خارجی، اجناس ترکی و... می‌زنند. بازاریابی اینگونه مشتری‌ها که عمدتا فروشنده کالای خارجی هستند، بازار لباس‌های ایرانی را از رونق انداخته و چهره بدی از این کالاها به مردم نشان داده است. جنس ایرانی حتی اگر با کیفیت باشد سال‌ها وقت می‌خواهد تا نظر مردم را نسبت به خود تغییر دهد.

البته فروشنده‌ها و معامله گران اجناس خارجی نیز از این وسیله‌ها به این سبب که با قیمتی بسیار ارزان به کشور منتقل شده سود بسیاری حاصل می‌کنند و خرید و فروش از این راه برای آنها بسیار کم هزینه‌تر است. قاچاقچیان و واردکنندگان این نوع کالاها نیز از این عایدات بی‌بهره نیستند و به عنوان سودجویان همیشگی، از کشش بازار به این سو منتفع می‌شوند. بنابراین مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داده تا بازار داخلی کشور حتی از دست کالای دست دوم خارجی نیز در امان نباشد.

 درآمد ایرانی مصرف خارجی

دکتر بیژن عبدی در رابطه با گرایش مردم به مصرف کالای خارجی می‌گوید بازاریابی از تبلیغ فرهنگ شروع می‌شود تا تبلیغ برند، نام کشور و کیفیت کالا. کشورهای دیگر نیز با آگاهی از این موضوع سرمایه‌های زیادی صرف تبلیغ کالای خارجی می‌کنند. هنرپیشه‌ها و فوتبالیست‌های آنها نیز برندهای آنها را تبلیغ می‌کنند و از طرفی سابقه خوب برخی از کالاها باعث شده تا مدت‌ها نام یک برند عامل اصلی خرید یک کالا از سوی مردم باشد.

وی توضیح می‌دهد مردم ما درآمدی ایرانی دارند اما مصرف خارجی. درآمدهای ما با طرز نگرش و سلیقه مردم همخوانی ندارد، مردم وسایلی را می‌خواهند که قیمت واقعی آنها در بازار چند برابر درآمد و حقوقی است که دارند. به همین دلیل از آنجایی که حاضر به چشم پوشی از خواسته‌های خود و تطبیق آن با شرایط مادی نیستند، برای همخوانی بین مصرف با درآمد خود به سمت کالایی می‌روند که باب میل آنها هم به لحاظ قیمتی و هم از نظر ارزشی باشد. از آنجایی که کالای دست دوم خارجی برندهای مورد خواسته آنهاست که نسبت به نوی آنها بسیار ارزان درمی‌آید، به این سو می‌روند.

20 تا500هزار تومان قیمت یک لباس دست دوم خارجی

با نگاهی به اجناس یک مغازه لباس دست دوم قیمت‌ها از سقف 20 هزار تومان شروع می‌شد و تا بالای 500 هزار تومان قیمت خورده بود. برای نمونه قیمت برخی از این کالاها به این شرح بود: پالتو‌های ضخیم و چرب 280 تا 400هزار تومان، پالتوهای پشمی تا100 تا 200 هزار تومان، بارانی 55 تا 85 هزار تومان، بلوز‌های گرم و زمستانی 28 تا 45هزار تومان، مانتو 55 تا 200 هزارتومان، شوار 28 تا 48 هزار تومان، تاب و لباس‌های راحتی 20 تا 30هزار تومان، کفش700 تا 1میلیون تومان.

 ثمانه نادری



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 347
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران