پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 210588 تاریخ : 1395/03/22-16:54:57
,5,
احتمال دستیابی به لایه های جدید مخزنی در خزر جنوبی

احتمال دستیابی به لایه های جدید مخزنی در خزر جنوبی

شرکت نفت خزر با تاکید بر نقش آفرینی روشهای ژئوفیزیکی در کاهش مخاطرات حفاری و دستیابی به لایه های مخزنی، به تشریح مطالعات ژئوفیزیکی صورت گرفته در حوضه خزر جنوبی پرداخته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،  شرکت نفت خزر در مقاله ای با عنوان  «نقش موثر روشهای ژئوفیزیکی در تعیین مکان بهینه چاههای اکتشافی حوضه خزر جنوبی» به تشریح مطالعات ژئوفیزیکی صورت گرفته در این منطقه پرداخته و اعلام کرده است: این شرکت به منظور مکان یابی بهینه چاه در حوضه خزر جنوبی، نقشه های ساختمانی تهیه شده در افقهای مخزنی و غیرمخزنی و همچنین مخاطرات حفاری در مسیر چاه بر روی مقاطع لرزه ای را بررسی کرده است.

استفاده از نشانگرهای لرزه ای جهت شناسایی هرچه بیشتر پدیده های مختلف و بررسی نتایج آنها، بررسی نقشه های بسترشناسی، بررسی نقشه های Auto Gas Risk و استفاده از گریدهای فشار از دیگر روشها و مطالعات ژئوفیزیکی صورت گرفته در شرکت نفت خزر در حوضه خزر جنوبی به شمار می رود.

بر اساس این گزارش، در شرکت نفت خزر، نتایج موفقیت آمیز حاصل از حفاری که به کشف هیدروکربن در اولین و دومین چاه حوضه خزر منجر شد، نقش موثر روشهای ژئوفیزیکی را در اتخاذ تدابیر پیشگیرانه جهت به حداقل رساندن مخاطرات حفاری و همچنین دستیابی به لایه  های مخزنی، به روشنی تبیین کرد.

در تقسیم بندی حوضه های دریایی، حوضه خزر جنوبی یکی از مناطق آب عمیق است و مانند دیگر حوضه ها، با چالشهای اکتشافی آبهای عمیق مواجه است.

عمق آب در حوضه خزر جنوبی به هزار متر می رسد و از این رو ضرورت داشت پیش از حفاری چاه اکتشافی، به منظور پیشگیری از اتلاف هزینه و زمان، از اطلاعاتی که شانس موفقیت را افزایش و مخاطرات را کاهش می دهد، بهره مندی شود.  

بر پایه این گزارش، متن کامل این مقاله شرکت نفت خزر که به قلم فرنوش غلامی، سعید ساجدی و علی جعفری تالیف شده، در شماره اخیر ماهنامه اکتشاف و تولید منتشر شده است. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 351
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران