پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 52043 تاریخ : 1393/06/02-01:51:13
,1,2,5,16,17,
اجرای پروژه‌های بزرگ با کنسرسیوم بانک ها

نعمت‌زاده در مراسم امضای قرارداد آلومینیوم جنوب با 5 بانک:

اجرای پروژه‌های بزرگ با کنسرسیوم بانک ها

تفاهمنامه مشارکت مدنی آلومینیوم جنوب بین سهامداران عمده این شرکت و کنسرسیومی متشکل از بانک‌های مختلف به عاملیت بانک صادرات با سرمایه‌گذاری کل1/2میلیارد دلار امضا شد.

 

پروژه تولید آلومینیوم با ظرفیت1 میلیون تن تولید در سال در منطقه ویژه لامرد به اجرا درخواهد آمد و 85درصد تسهیلات به صورت فاینانس از خط اعتباری ایران و چین و 15درصد آورده سهامداران تامین منابع مالی خواهد شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب در نشستی که به همین منظور با حضور روسای بانک‌های صادرات، ملی، ملت، تجارت و صنعت و معدن به عنوان کنسرسیوم بانکی و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با 51درصد سهم و کرباسیان رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با 49درصد سهم تشکیل شده بود، افزود: قرار بود ال‌سی این پروژه تا هفته آینده باز شود ولی من از سهامداران می‌خواهم ظرف یکی دو روز آینده سهم خود را به بانک‌ها پرداخت کنند تا ال‌سی باز شود و پروژه در هفته دولت کلید بخورد.
 وی با اشاره به اینکه بحث سندیکای بانکی سال‌ها است به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده ولی تشکیل کنسرسیوم بانکی تاکنون متداول نبوده، گفت: با توجه به اینکه سرمایه بانک‌ها طی سال‌های اخیر خیلی افزایش نیافته لزوم همکاری بانک‌ها با یکدیگر در فضای صنعت و معدن بیش از پیش احساس می‌شود.


روان‌سازی امور بین بانک‌ها
نعمت‌زاده افزود: با تجربه‌ای که در سال‌های حضورم در حوزه نفت و صنعت دارم نیاز به همکاری بانک‌ها و البته روانسازی امور بین بانک‌هاست و وقتی گروهی بانکی را به عنوان لیدر خود انتخاب می‌کنند 95 درصد کارها باید توسط لیدر انجام شود و برای هر توافق کوچکی نیاز به اجازه گرفتن از تک تک بانک‌ها نباشد. وی ادامه داد: در پروژه‌های خارج از کشور بارها با کنسرسیومی متشکل از بانک‌های کشورهای مختلف مواجه بودم که وقتی نیاز به تغییری در مفاد تفاهمنامه بود ظرف 24 یا 48ساعت تغییرات به امضا می‌رسید و بانک لیدر با رعایت قوانین بین‌المللی و تفاهمات بین بانک‌ها، بوروکراسی را به کمترین حد خود کاهش می‌داد. حال به نظر می‌رسد بانک‌های ایرانی نیز بتوانند از تجربه این بانک‌ها استفاده کنند و به سمت اجرای پروژه‌های بزرگ با هدف ایجاد اشتغال و افزایش صادرات غیرنفتی که مدنظر مقام معظم رهبری به خصوص در سال‌های اخیر بوده بروند، چراکه نجات کشور از وضعیت موجود، در آن است.
مورد دیگری که باید به آن توجه داشت این است که صنعت آلومینیوم جای رشد دارد. وقتی که در وزارت نفت وزیر بودم به وزارت صنعت مراجعه کردم و خواهش کردم از وزیر نفت که از گاز تولیدی عسلویه چه صنایعی با ارزش‌افزوده می‌توان تاسیس کرد صنایعی همچون آلومینیوم، فولاد و سیمان آن هم در ظرفیت‌های بسیار بالا. 
کشور ما دارای سواحل گسترده در جنوب و شمال است که معادن آن متعلق به کشور است، حال اگرچه در بحث معادن بوکسیت ذخایر بالایی نداریم ولی از سایر کشورها می‌توانیم مواد اولیه مورد نیاز را وارد کنیم. 20 سال پیش طی قراردادی با کشور گینه در افریقا قرار بود در زمینه بهره‌برداری از معادن بوکسیت سرمایه‌گذاری مشترک انجام بدهیم و بوکسیت به ایران بیاوریم اما تاکنون این طرح اجرا نشده است. 2روز پیش از آقای کرباسیان خواستم این قرارداد را در اولویت کاری خود قرار دهند. همچنین در آسیای میانه از قزاقستان با سرمایه‌گذاری مشترک می‌توانیم واردات بوکسیت را انجام دهیم که صحبت‌های مقدماتی در این زمینه 
انجام شده است.
در آذربایجان شرقی پروژه تولید آلومینیوم از نفلین سینیت سراب داریم که 15سال است به صورت راکد افتاده و تبدیل به پروژه‌ای تاریخی شده است که آن‌هم در حال پیگیری هستیم و انشالله تا چند ماه دیگر به انعقاد قرار داد می‌رسد و می‌تواند200تا 250هزار تن آلومینا تولید کند. 
او ابراز امیدواری کرد که با کمک سیستم بانکی، پروژه‌های راکد دیگر نیز، عملیاتی شود و افزود: سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی زیادی هستند که اخیرا برای سرمایه‌گذاری در بخش اکتشافات، بهره‌برداری و فرآوری معادن و صنایع مرتبط مراجعه داشتند امیدوارم با کمک بانک‌ها از این ظرفیت‌ها به نحواحسن استفاده شود.


زیرساخت‌ها آماده است
مهدی کرباسیان ریس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز در حاشیه امضای قرارداد مشارکت مدنی برای تامین مالی آلومینیوم جنوب در جمع خبرنگاران گفت: در افق 1404 تولید آلومینیوم کشور به 1/5میلیون تن خواهد رسید که از جمله مهم‌ترین پروژه‌ها در این زمینه آلومینیوم جنوب است که تامین مالی آن در سال‌های گذشته با مشکلات بسیاری مواجه شد و در نهایت تاخیر زیادی را در اجرای آن ایجاد کرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به تازگی سندیکای بانکی متشکل از 5بانک بزرگ کشور با راهبری بانک صادرات این پروژه را تامین مالی کرده‌اند و قرار است گشایش اعتبار شود.
وی تصریح کرد: ایجاد ارزش‌افزوده، اشتغالزایی و درآمد مناسب از جمله ویژگی‌های این پروژه است که امید است هرچه سریع‌تر با تامین مالی صورت گرفته از سوی این 5 بانک عملیات اجرایی آن آغاز شود.
وی با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از این پروژه، صنایع بعدی به عنوان صنایع پایین دستی در منطقه تاسیس خواهند شد ادامه داد: در زمینه زیر ساخت‌های لازم مانند آب، برق و گاز مورد نیاز این پروژه باید گفت: گاز که به طور طبیعی در منطقه داریم و امکان افزایش ظرفیت آن تا 600هزار تن وجود دارد و ارزش‌افزوده آن درآمد بسیار خوبی نصیب کشور می‌کند.
 مهدی کرباسیان تصریح کرد: یکی از سیاست‌های مهم در ایمیدرو توجه به سرمایه‌گذاری در تولید آلومینیوم است و تاکنون در منطقه عسلویه، لامِرد و پارسیان بالغ بر 150 میلیارد تومان بودجه برای ایجاد زیرساختهایی نظیر فضای سبز، گاز و سیستم فاضلاب اختصاص داده است. 


 6100مورد اشتغالزایی
همچنین مستقیمی مدیرعامل آلومینیوم جنوب نیز در خصوص عایدات این شرکت و جزئیات پروژه گفت: این پروژه ظرفیت تولید 300 هزار تن آلومینیوم را به صورت 156 هزار تن آلیاژ و 144 هزار تن شمش آلومینیم را دارد و نخستین کارخانه‌ای است که با این ظرفیت و با تکنولوژی بالای 400 کیلو آمپر در کشور احداث می‌شود و در این زمینه پیشتاز است.
وی افزود: در صورت بهره‌برداری از این کارخانه بیش از 1100فرصت شغلی مستقیم و 5هزار فرصت غیرمستقیم، اشتغالزایی صورت می‌گیرد. 
 در زمینه برق نیز قرار است یک نیروگاه 500کیلو واتی با سرمایه‌گذاری شرکت غدیر راه‌اندازی شود و در مورد آب هم مشکل خاصی نداریم و منطقه پارسیان که کنار دریا واقع شده و در لامرد هم با بهره‌برداری از یک سد محلی مشکلی نیست و اگر هم مشکلی باشد از آب شیرین کن استفاده خواهیم کرد.


همه خیز برداشتند الا ما
همچنین در این نشست اکبر ترکان رییس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز گفت: اقتصاد مبتنی بر نفت با اقتصاد متکی بر نفت کاملا متفاوت است، چرا که اقتصاد متکی بر نفت نتیجه‌ای جز بیماری هلندی که از سال 51 اقتصاد ایران را درگیر کرده ندارد.وی افزود: زمانی که قیمت نفت بالا رفت، واردات به شدت رونق گرفت و تولیدات داخلی دچار آسیب شد و این سیکل معیوب ادامه یافت. اما در اقتصاد مبتنی بر نفت، از نفت به عنوان عاملی برای ایجاد ارزش‌افزوده استفاده می‌شود.10سال پیش در کنفرانسی که برای آلومینیوم در کشور رم برگزار شده بود مقرر شد تا منطقه خاورمیانه با توجه به دارا بودن ذخایر نفتی و گازی مهم به سمت تولید آلومینیوم بروند و برای ایران تولید 3میلیون تن آلومینیوم هدف‌گذاری شد، با این هدف بسیار فاصله داریم.وی با اشاره به اینکه کشورهایی مثل قطر، امارات، عربستان و کویت به سمت این هدف خیز برداشتند اضافه کرد: طرح آلومینیوم جنوب از سال 2004برای تامین مالی پشت در بنگاه‌های مختلف معطل مانده بود و با تامین مالی صورت گرفته در فاز نخست 300هزار تن آلومینیوم تولید خواهد شد که امیدواریم هرچه سریع‌تر عملیات اجرایی آن آغاز شود. چرا که یک سوم هدف‌گذاری و ظرفیت تعریف شده این کارخانه نیست.
وی افزود: صادرات گاز مناسب است اما باید تبدیل به ماده جامد شده و با ارزش‌افزوده بالا صورت گیرد که از وزیر صنعت، معدن و تجارت توقع می‌رود تا 20درصد از گاز کشور را تبدیل به محصول کرده و ارزش آفرینی بالایی را در اقتصاد ایران انجام دهد.درحال حاضر روزی 500میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنیم که می‌توانیم 100میلیون مترمکعب آن را به محصول تبدیل کنیم.


2800میلیارد تومان سرمایه‌گذاری
در ادامه سلیمانی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر نیز خاطرنشان کرد: اعتقاد ما بر این است که باید شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری مناسبی را در بخش‌های تولیدی کشور صورت دهند تا بتوان از رکود خارج شده و اقتصاد را رونق بخشیم.
همچنین دانیالی رییس کنسرسیوم تامین مالی آلومینیوم جنوب خاطرنشان کرد: برای این پروژه 7میلیارد یوان فاینانس مطرح است که به ارزش امروز معادل 2800 میلیارد تومان است. ضمن اینکه سهم بانک‌ها نیز 2400میلیارد تومان به نرخ امروز است. وی ادامه داد: امیدواریم بخش نقدی و ریالی این ال سی هرچه سریع‌تر از سوی بانک‌ها تامین شود و مراحل اجرایی ثبت این قرارداد در دفترخانه تکمیل و تفاهمنامه اجرایی شود. در ادامه افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن نیز خاطرنشان کرد: طرح 300 هزار تنی دیگری برای تولید آلومینیم در مسجد سلیمان تصویب شده و تامین مالی اش از سوی بانک‌ها نهایی شده و در صورت فراهم آوردن دیگر مقدمات، عملیاتی خواهد شد.
وی ادامه داد: در دولت جدید بحث حمایت و توسعه صنایع سرعت گرفته و امیدواریم پروژه‌های زیادی را بتوانیم فاینانس کنیم. افخمی به تامین مالی پروژه‌های هفت‌گانه فولادی اشاره و خاطرنشان کرد: کار فاینانس این پروژه انجام شده ولی امیدواریم هرچه سریعتر این پروژه به تولید برسد و بانک‌ها پول خود را دریافت کنند.
در ادامه ساروخانی مدیرعامل بانک ملت نیز اظهارکرد: لذت بانک‌ها در این است که پروژه‌هایی که تامین مالی می‌کنند به سرعت به تولید رسد تا بانک‌ها نیز به منابع مالی خود دست یابند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 202
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران