پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 268048 تاریخ : 1395/12/24-13:15:09
,17,
51 درصد شرکت هایی که باید واگذار می شد، تعیین تکلیف شد

رئیس سازمان خصوصی سازی :

51 درصد شرکت هایی که باید واگذار می شد، تعیین تکلیف شد

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: از 534 بنگاه دولتی که باید در سال 95 واگذار می شد 273 بنگاه یعنی 51 درصد تعیین تکلیف شد.

به گزارش خبر نگار پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت , میر علی اشرف پوری حسینی در نشست با خبرنگاران افزود: تعیین تکلیف بنگاه های دولتی به معنای فروش تمامی این بنگاه ها نیست بلکه ممکن است این بنگاه ها منحل و یا به طور دائم و موقت از فهرست واگذاری ها خارج شده باشند.

 

وی گفت: این عملکرد در 16 سال عمر سازمان خصوصی سازی بی سابقه است.

وی با بیان اینکه از 188 بنگاه دولتی که به صورت بلوکی سهام آن عرضه شد 143 بنگاه به فروش رفت که معادل 76 درصد است که در طول عمر 16 سال سازمان خصوصی سازی بی نظیرترین است.

معاون وزیر اقتصاد افزود: ما در سال 95 همچنین 200 جایگاه دولتی سوخت را واگذار کردیم که با استقبال بسیار خوب بخش خصوصی مواجه شد و در مجموع بیش از 800 نفر سرمایه گذار در مزایده آن شرکت کردند.

وی گفت: بنگاه هایی که به هر دلیل واگذار نشده است مجددا در فهرست سال 96 قرار خواهد گرفت.

مقاومت در برابر خصوصی سازی امسال در اوج خود بود
 
رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: مقاومت در برابر خصوصی سازی همچون قبل ادامه داشت و در سال های 94 و 95 در اوج خود قرار گرفت.
 
پوری حسینی افزود: این مقاومتها از سوال و توضیح از ما به عنوان سازمان خصوصی سازی شروع می شد و بعضا به جاهای باریک تری هم می رسید.
 
وی گفت: اما سازمان خصوصی سازی در اجرای قانون محکم ایستاده است و با قدرت روند خصوصی سازی بنگاه های دولتی در فهرست واگذاری را طبق موازین قانونی به انجام می رساند.
 
معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه ما تا امروز توانسته ایم 12 هزار میلیاد تومان تعهد بودجه ای امسال را به انجام برسانیم افزود: سال 95 را سال پر فروغی برای سازمان خود می دانیم
 
پوری حسینی گفت: تعهد بودجه ای امسال ما 16 هزار و 500 میلیارد تومان است که در چند روز آینده نیز قرار است یک عدد درشت به ما تحویل و ما آن را به خزانه ارسال کنیم.
 
وی گفت: به عنوان مثال موفق شدیم مطالبات دولت از شرکت مخابرات در مرحله واگذاری به مبلغ 950 میلیارد تومان پیگیری و دریافت کنیم.
 
پوری حسینی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب از کند بودن خصوصی سازی و فاصله دار بودن سازمان با اهدافش گلایه کرده بودند، افزود: این موضوع به ما ابلاغ شد و ما همه تلاش خود را خواهیم کرد که روند خصوصی سازی فعال تر شود و از عنایات ایشان و رئیس جمهور نسبت به فرآیند خصوصی سازی تقدیر و تشکر می کنیم.
 
اجباری در پرداخت تفاوت سهم مشمولان سهام عدالت وجود ندارد
 
رئیس کل سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه هم اینک به هر یک از مشمولان سهام عدالت حدود 530 هزار تومان طبق صورتحساب اعلام وضعیت شده، گفت: از مبلغ 1 میلیون تومان سهام عدالت هر کس حدود 470 هزار تومان باقیمانده است. 
 
پوری حسینی گفت: حدود 530 هزار تومانی که به مشمول تعلق گرفته در بازار حدود 1 میلیون و 50 هزار تومان می ارزد و اگر کسی می خواهد که 1 میلیون تومان سهم خود را تصاحب کند می تواند که مابقی 470 هزار تومان را بپردازد و صاحب حدود 2 میلیون تومان سهم در بازار شود. 
 
وی افزود: البته هیچ اجباری در پرداخت این رقم وجود ندارد و کاملاً بستگی به خود مشمولان سهام عدالت دارد. 
 
وی با بیان اینکه برای پرداخت این 470 هزار تومان تا شهریور سال آینده فرصت باقی است گفت: این حق مشمول است که از فرصت استفاده کند یا نکند و هیچ بدهی و وظیفه ای در قبال آن ندارد. 
 
معاون وزیر اقتصاد گفت: البته می توان این مبلغ را در دو قسط قبل و بعد از عید پرداخت کرد.
 
وی افزود: اگر کسی تا 30 اسفند بخشی از این مبلغ یا همه آن را بپردازد، در پرداخت سود سال 95 این سهام مشارکت داده می شود و می تواند سود خود را در سال 96 دریافت کند. ولی اگر مبلغ باقیمانده را پس از سال بپردازد در سود سال 96 سهیم شده و سود خود را در سال 97 دریافت خواهد کرد. 
 
پوری حسینی گفت: هر عددی از 10 هزار تا 470 هزار تومان را مشمولان می توانند قبل از عید پرداخت کنند و بعد از عید سامانه بروزرسانی خواهد شد و خواهند دید که مبلغ آنها بابت خرید سهام افزایش یافته است. 
 
مرحله دوم ساماندهی سهام عدالت توزیع سود است
 
رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه فعلاً در مرحله اول ساماندهی سهام عدالت یعنی ارائه صورت حساب های مالی سهام به مشمولان هستیم گفت: مرحله دوم توزیع سود و مقدمات آن است. 
 
پوری حسینی گفت: در مرحله دوم که در سال آینده آغاز خواهد شد، از همه 49 میلیون نفر مشمولان سهام عدالت خواهیم خواست که یک حساب بانکی معتبر به سامانه معرفی کنند. 
 
وی افزود: بعد از آن ما این شماره حساب ها را با بانک های مربوطه تطابق می دهیم و اگر تأیید شد این حساب ها در پرونده هر شخصی در سامانه می نشیند و اگر تأیید نشد به مشمول اعلام اشکال می کنیم. 
 
پوری حسینی افزود: ما بعد از عید و حدود 20 فروردین از مشمولانی که شماره حساب فعال و معتبر ندارند طی اعلامیه ای خواهیم خواست که به تدریج و بدون هیچ عجله ای به بانک های مختلف مراجعه و شماره حساب معتبر دریافت کنند. 
 
وی با بیان اینکه طبق پیش بینی ما قرار است سود سهام عدالت حدود سه ماه به سه ماه به حساب مشمولین واریز شود،گفت: قرار نیست ما پول سود را نزد خود نگه داریم و به محض آنکه پول به حدی برسد که قابل توجه باشد آن را بین مشمولین توزیع خواهیم کرد.
 
وی افزود: در سال 96 سازمان خصوصی سازی موظف است سود را از شرکت ها بگیرد و بین مشمولین توزیع کند. 
 
سود سهام عدالت حدود 90 هزار تومان
 
رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه طبق صورتحساب، مشمولان سهام عدالت  هم اینک مالک حدود 530 هزار تومان از سهم 1 میلیون تومانی خود هستند، گفت: سود این 530 هزار تومان حدود 90 هزار تومان برای هر مشمول خواهد بود. 
 
پوری حسینی افزود: البته 2 دهک اول مشمولان یعنی مددجویان کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی 50 درصد تخفیف دارند و بنابراین همین الان صاحب 1 میلیون تومان سهام خود خواهند بود. 
 
وی افزود: برای این دو گروه سود واریزی بین 150 تا 200 هزار تومان برای هر مشمول خواهد بود. 
 
معاون وزیر اقتصاد گفت: اگر کسی می خواهد که از سود کامل 1 میلیون تومان یعنی 150 تا 200 هزار تومانی در سال آینده برخوردار شود، می تواند مابقی سهم خود یعنی 470 هزار تومان را واریز کند و صاحب 1 میلیون تومان سهم خود بشود. 
 
وی با اشاره به اینکه نرم افزار و سخت افزار سامانه سهام عدالت به طور کامل ازجانب کارشناسان سازمان خصوصی سازی خریداری، نصب و راه اندازی شده است، گفت: در این مدت شاهد تلاش شبانه روزی همکاران خود بوده ام و اگر می خواستیم این نرم افزار را به شرکت های بیرون از سازمان واگذار کنیم می بایست صدها میلیارد تومان هزینه می کردیم.
 
پوری حسینی با بیان اینکه همکاران ما برای راه اندازی و ارائه سرویس به هموطنان در این مدت به صورت شبانه روز در خدمت بوده اند گفت: چون نمی خواهیم آنها را در ایام تعطیل در اداره نگه داریم بنابراین سامانه از 30 اسفند تعطیل می شود و این تعطیلی تا 14 فروردین ادامه خواهد داشت و در این مدت پاسخگوی مراجعین نخواهد بود. 
 
وی گفت: کسانیکه که می خواهند صورتحساب خود را مشاهده کنند و یا قبض دریافت و پول باقیمانده سهام خود را واریز کنند تا 29 اسفند فرصت دارند و بعد از آن همکاران ما در مرخصی بسر می برند. 
 
رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه بعد از تعطیلات عید صورتحساب های جدید براساس پرداختی های مشمولین در سامانه بروزرسانی خواهد شد، گفت: بعد از آن یکبار دیگر به مشمولان اجازه می دهیم تا اگر خواستند تا پایان شهریور باقیمانده پول سهام خود را واریز کنند.
 
وی افزود: هر مشمولی به قدر وسع خود می تواند هر چقدر که خواست بپردازد و صاحب همان مقدار که واریز کرده بشود و اجباری برای پرداخت همه 470 هزار تومان وجود ندارد.
 
رئس سازمان خصوصی سازی گفت: از 17 اسفند که سامانه سهام عدالت آماده پذیرش مشمولان سهام عدالت شد تاکنون که یک هفته از آن می گذرد 24 میلیون و 400 هزار نفر به طور موفق وارد سامانه شده اند. 
 
پوری حسینی  گفت: این نشان دهنده آن است که سامانه ما از آزمایشات سربلند بیرون آمده و بدون هیچ اشکالی مشغول سرویس دهی به مشمولان است. 
 
وی افزود: همچنین مرکز تلفن سازمان خصوصی سازی با شماره 83338 مشغول پاسخگویی به مردم است و در 16 روز گذشته بیش از 350 هزار مراجعه تلفنی را پاسخگو بوده است. 
 
وی با بیان اینکه از هفته گذشته به طور رسمی 55 هزار میلیارد تومان سهم دولتی در قالب سهام عدالت به مردم واگذار شد، گفت: با اینکه ما ورقه سهم را به مشمولان ارائه نداده ایم اما از هفته گذشته مردم صاحب حقوق مالکانه سهم خود شده اند. 
 
وی با بیان اینکه متأسفانه در تخصیص 60 شرکت سرمایه پذیر به سهام عدالت قانون مراعات نشده بود، گفت: بعضی از شرکت ها آنقدر وضعشان خراب بود که حتی 1 ریال در این 10 ساله سود نداشته اند. 
 
پوری حسینی گفت: برخی از این شرکت ها نیز کاغذی بود و اصلاً وجود خارجی نداشت که می توان به شرکت هلدینگ گاز اشاره کرد. 
 
وی با بیان اینکه ما بدون اینکه به کسی اتهام بزنیم سبد سهام عدالت را اصلاح  کردیم گفت: شرکت های سودده را با شرکت های به درد نخور جابجا کردیم.
 
معاون وزیر اقتصاد خطاب به برخی از منتقدین که به گفته او دائم از همه مراحل واگذاری سهام عدالت ایراد می گیرند گفت: کمی هم به ما اعتماد کنید زیرا سازمان خصوصی سازی اقدامات خود را در اصلاح سبد سهام عدالت به نفع مشمولان انجام داده است. 
 
وی با بیان اینکه ما تا زمانیکه 49 میلیون نفر ثبت نام شده قطعی سهام عدالت را ساماندهی نکنیم به فکر ثبت نام جدید نخواهیم بود، افزود: امیدواریم تا اواخر سال 96 ساماندهی سهام عدالت به سرانجام برسد و حدود 6 ماه بعد از آن و وقتی که از مشکلات واگذاری ها فارغ شدیم بتوانیم مقدمات ثبت نام جدید را مهیا کنیم بنابراین فعلاً وارد این بحث نمی شویم.
 
وی درباره مالیات بر ارث مشمولان سهام عدالت که در این 10 ساله فوت شده اند، گفت: برداشت ما این است که سهام عدالت معاف از هر نوع مالیات ازجمله مالیات بر ارث است. ولی مستندسازی این ادعای ما باید مراحل قانونی خود را طی کند.
 


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 432
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران