پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 225567 تاریخ : 1395/06/29-15:09:13
,25,
کاهش سود بانکی، گامی برای بهبود بورس

کاهش سود بانکی، گامی برای بهبود بورس

کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی یکی از مواردی است که کارشناسان و فعالان بازار سرمایه همواره آن را عاملی برای جذب نقدینگی به بورس و استقبال هرچه بیشتر افراد برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌دانند

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،  بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی تنها مشکل بازار سرمایه نیست و بسیاری از عوامل همچون بحث مذاکرات هسته‌ای، عملکرد متولیان بازار سرمایه و سهامداران عمده شرکت‌های بورسی و اجرای برخی دستورعمل‌ها ازجمله مشکلات پیش‌روی بازار سرمایه است که باید تک‌تک این موارد مرتفع شود تا کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در کنار آنها بتواند آثار مثبتی در جذب نقدینگی داشته باشند، درغیر این صورت تغییر نرخ سود سپرده‌های بانکی نمی‌تواند به خودی خود اثری مثبت اعمال کند و البته نباید فراموش کرد که این امر به صورت دستوری به بانک‌ها ابلاغ شده و باید بر چگونگی اجرای آنها نظارت کافی داشته باشد. 

رابطه منطقی بین تورم و سود
یکی از کارشناسان ارشد بازار سرمایه به لزوم رابطه منطقی میان نرخ تورم و سود بانکی اشاره کرد و گفت: در همه نقاط دنیا نرخ سود بانکی تنها چند درصد از نرخ تورم بالاتر است و رابطه مناسبی بین آنها برقرار است. شاهین شایان‌آرانی در گفت‌وگو با صمت با اشاره به اینکه کاهش نرخ سود بانکی موجب خروج بخشی از منابع از بانک‌ها خواهد شد، بیان کرد: بسیاری از افرادی که نقدینگی‌های خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند، افراد ریسک‌گریزی هستند. با کم‌شدن نرخ سود بانک‌ها، این افراد پول‌های خود را از بازار پول خارج کرده و برخی از آنها پول‌های خود را وارد بازار سرمایه می‌کنند. وی ورود افراد ریسک‌گریز به بازار سرمایه را چندان مناسب ندانست و بیان کرد: در صورتی که این گروه از سرمایه‌گذاران نقدینگی‌های خود را وارد بازار سهام کنند، ممکن است با کوچکترین تغییراتی در این بازار رفتارهای هیجانی از خود نشان داده و نوسان را در بازار سرمایه به وجود آورند. شایان‌آرانی در پاسخ به این سوال که آیا نقدینگی که از بانک‌ها خارج می‌شود، به سوی بازارهای دیگر و غیرمولد حرکت خواهد کرد، گفت: به دلیل تورم کاهنده‌ای که در کشور وجود دارد، بازارهای کاذب جذابیتی برای سرمایه‌گذاری ندارند و منابع خارج‌شده از بانک شاید مدتی سرگردان باشند و به عبارت دیگر هیچ تضمینی نیست که این سرمایه‌ها وارد بخش‌های مولد بازار سرمایه شوند. 

حرکت پول‌ها به سوی بورس
یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه معتقد است، کاهش نرخ سود بانکی موجب بهبود عملکرد بازار سرمایه و استقابل سرمایه‌گذاران از این بازار خواهد شد. 
حمیدرضا صفری با اشاره به اینکه بازار سهام از کمبود نقدینگی رنج می‌برد، بیان کرد: در حال حاضر با کاهش نرخ سود بانکی باید اعتمادسازی در بازار سرمایه ایجاد شود تا سرمایه‌گذاران ترغیب شوند پول‌های پارک‌شده خود در بانک‌ها را به سوی بازار سرمایه روانه کنند. 
وی به کاهش نرخ تورم در کشور اشاره کرد و افزود: به‌طور معمول نرخ سودهای بانکی با توجه به نرخ تورم در کشور تعیین می‌شود، بنابراین نیاز است با کاهش نرخ تورم، سودهای بانکی کاهش یابد تا ورود نقدینگی‌ها به بازار سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران توجیه داشته باشد. 
صفری با اشاره به اینکه بانک‌ها تاکنون بدون ریسک سودهای زیادی را به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کردند، گفت: در صورتی که نرخ سودهای بانکی کاهش یابد، افراد تمایل پیدا می‌کنند تا نقدینگی‌های خود را به بورس وارد کنند تا با قبول ریسک بیشتر، سودهای بالاتری به‌دست آورند. 
زیرا برخی از سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر تمایل دارند در مکانی سرمایه‌گذاری کنند که بتوانند از سود بیشتری برخوردار شوند.آثار مستقیم و غیرمستقیم

یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه نیز معتقد است، از آنجایی که نرخ تورم در کشور کاهش یافته، بنابراین کم شدن نرخ سود بانکی نیز می‌تواند به اقتصاد و بازار سرمایه کمک کند. 
علیرضا مستقل  با اشاره به اینکه کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به صورت مستقیم بر بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود، بیان کرد: با کم‌شدن نرخ سود بانکی، سپرده‌گذاران به امید کسب سود بالاتر نقدینگی‌های خود را از بانک‌ها خارج کرده و بخشی از آن را وارد بازار سرمایه می‌کنند که این موضوع موجب ورود نقدینگی و افزایش حجم معاملات در بورس خواهد شد. 
وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه به صورت غیرمستقیم نیز از کاهش نرخ سود بانکی تاثیر می‌گیرد، بیان کرد: با کاهش نرخ سود سپرده‌ها، نرخ سود تسهیلات نیز کم می‌شود که این موضوع هزینه‌های مالی بنگاه‌های اقتصادی را نیز تحت تاثیر قرار داده و کاهش خواهد داد. 
مستقل با اشاره به اینکه کاهش نرخ بهره به فروش بیشتر تولیدکنندگان نیز می‌انجامد، اظهار کرد: در چنین حالتی وضعیت عملیاتی شرکت‌ها بهبود می‌یابد و حجم معاملات با رشد روبه‌رو خواهد شد و از سوی دیگر میل مصرف در مردم نیز افزایش پیدا می‌کند و درنهایت تقویت و رشد بازارسهام را به همراه خواهد داشت.

تاثیر کوتاه‌مدت
یکی دیگر از کارشناسان بازار سهام نیز معتقد است برای رشد و پایداری بازار یا باید قیمت نفت افزایش پیدا کند یا باید سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد که این مسئله خود، چند سال زمان می‌برد تا نتیجه بدهد و باید فرآیندی برای اینکه این سرمایه‌ها تزریق و به تولید تبدیل شوند و بعد به سوددهی برسند، پشت‌سر گذاشته شود. احمد پویان‌فر درباره کاهش نرخ سود بانکی و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند به صورت کوتاه‌مدت موجی درباره رشد قیمت‌ها ایجاد کند اما این اتفاق پایدار نخواهد بود. وی با بیان اینکه درست است که در ظاهر، کاهش نرخ سود بانکی به معنای خروج نقدینگی از بانک و ورود آن به بازار سرمایه است، گفت: در اصل به این صورت نیست و پول باز هم در بانک است و شکل آن متفاوت می‌شود. احتمال می‌رود قیمت بعضی از سهام یا شاخص بورس، تحت تاثیر کاهش نرخ سود بانکی رشد اندکی داشته باشد اما به عقیده من بحث بنیادی وجود ندارد، چراکه به صورت بنیادی اقتصاد کشور دچار مشکل است. عضو هیات‌مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ارزش پرداز آریان (آیکو) معتقد است: در حال حاضر وابستگی شدیدی به قیمت نفت وجود دارد و اگر قیمت نفترشد کند، بعضی صنایع همراه با یک وقفه رشد می‌کنند و این رشد آنها باعث می‌شود بعضی صنایع دیگر رشد پیدا کنند. اما اگر این مسئله اتفاق نیفتد، نباید انتظار رشد پایدار را برای شاخص داشته باشیم و در بلندمدت به همین شکل خواهد بود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 391
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران