پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 214013 تاریخ : 1395/05/31-12:26:24
,17,
درآمد مالیاتی ایران در 4 ماه امسال اعلام شد/فرار مالیات 30هزار میلیارد تومان

نشست خبری رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور:

درآمد مالیاتی ایران در 4 ماه امسال اعلام شد/فرار مالیات 30هزار میلیارد تومان

رئیس کل سازمان مالیاتی کشور رقم کل معوقات مالیاتی را 49 هزار و 300 میلیارد تومان و فرار مالیاتی را بین 13 تا 30 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ،  سیدکامل تقوی‌نژاد در نشست خبری امروز گفت:رقم کل معوقات قطعی مالیاتی را 49 هزار و 300 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از ابتدای سال 95 تا پایان تیرماه 4 هزار و 500 میلیارد تومان از معوقات مالیاتی وصول شد؛ این در حالی است که برخی از این مطالبات در سال‌های گذشته ایجاد شده است. همچنین از رقم مذکور 8 هزار میلیارد تومان متعلق به کسانی است که کارت بازرگانی خود را در اختیار دیگران قرار داده‌اند.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از برنامه ساماندهی کارت‌های بازرگانی با همکاری اتاق بازرگانی خبر داد و گفت: این کارت‌ها باید تقسیم‌بندی شوند، در عین حال صدور کارت ویژه برای مؤدیان خوش‌حساب در دستور کار قرار می‌گیرد. در این زمینه پیشنهادی توسط سازمان امور مالیاتی مطرح شده که وزیر اقتصاد با آن موافقت کرده است که بر اساس آن قرار است در مبادی ورودی ? درصد مالیات علی‌الحساب به کالاهایی که وارد می‌شوند تعلق گیرد که هماهنگی‌های آن انجام شده است.
وی همچنین از تنظیم گزارشاتی درباره فرار مالیاتی خبر داد و میزان آن را بین 13تا 30 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: اقتصاد غیررسمی، قاچاق، عدم شفافیت در نظام پولی و بانکی، ضعف‌های مربوط به ضمانت اجرایی و برخی دیگر از مسایل فرار مالیاتی در کشور را ایجاد کرده است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از تشکیل اداره کل مبارزه با فرار مالیاتی خبر داد و افزود: شناسایی مؤدیان فاقد پرونده مالیاتی و واحدیابی در دستور کار سازمان قرار گرفته است.
تقوی‌نژاد بر محرمانگی اطلاعات مالیاتی و عدم افشای اطلاعات مالیاتی تاکید کرد و گفت: استفاده از اطلاعات مالیاتی جرایم سنگینی دارد.
وی همچنین در مورد عملکرد مالیاتی دولت طی چهار ماهه ابتدای سال گفت: در این مدت 27 هزار و 500 میلیارد تومان مالیات مستقیم و ارزش افزوده وصول شده که نسبت به رقم بودجه مصوب 95 درصد محقق شده و حدود 29درصد وصولی‌ها رشد دارد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در این مدت 16 هزار و 600 میلیارد تومان مالیات مستقیم وصول شده که 99درصد نسبت به بودجه تحقق یافته و 25 درصد نسبت به مدت مشابه قبل رشد داشته است.

تقوی نژاد در بخشی دیگر از سخنانش هدیه خود به صادر کنندگان را معافیت مالیاتی حاصل از تسعیر ارز دانست و گفت: در جلساتی که با صادرکنندگان برگزار کردیم تصمیم گرفتیم مالیات بر تسعیر ارز را برای صادرکنندگان معاف کنیم.

معاون وزیر اقتصاد بخشی از نشست خبری خود را به پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران گذراند و در مورد مشوق های تولیدی که در قانون گنجانده شده گفت: در بحث های معافیتی به تولید و اشتغال توجه داشتیم و سعی کردیم در جهت رونق فعالیت‌های تولیدی و سیاست‌های اشتغال اقدام کنیم.

 او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا سازمان امور مالیاتی از دریافت کنندگان فیش های حقوق نامتعارف مالیات دریافت کرده است، گفت: هرگونه پرداخت مشمول مالیات است.

او درباره نحوه مالیات ستانی از موسسات مالی غیرمجاز گفت: قانون گذار برخی امتیازات را برای کسانی که موسسات مجاز و بانک‌ها استفاده می‌کنند در نظر گرفته است که چنین تسهیلاتی برای کسانی که از موسسات مالی غیرمجاز استفاده می‌کنند وجود ندارد. به این ترتیب حتی موسساتی که به بانک ها افزوده شده اند مانند ثامن، میزان و غیره باید مالیات خود را پرداخت کنند.

تقوی نژاد درباره مالیات بر واحدهای مسکونی خالی نیز توضیح داد: طبق قانون خانه‌های خالی از سال دوم 50 درصد از سال سوم 100 درصد و به همین ترتیب هر چه سال‌های خالی بودن خانه بیشتر شود باید مالیات بیشتری پرداخت کنند با این حال اجرای این طرح منتظر سامانه ملی املاک و اسکان است که توسط وزارت مسکن در دست تهیه است و قرار است که ظرف شش ماه راه‌اندازی شود.

او درباره سرکشی به حساب‌های بانکی نیز توضیح داد : ما قصد نداریم حساب های تک تک افراد را بررسی کنیم. بلکه تصمیم داریم به صورت موردی موارد را بررسی کرده و اطلاعات را ارزیابی کنیم.

تقوی نژاد همچنین در مورد مالیات‌های ورزشکاران و مربیان توضیح داد: یکی از ادارات سازمان مالیاتی موظف است برای کلیه ورزشکاران و باشگاه ها پرونده های مالیاتی تشکیل بدهد. ما معتقدیم کسانی که مالیاتشان قطعی شده باید مالیات خود را پرداخت کنند و در این زمینه اگر کسانی که مالیات قطعی شده خودرا پرداخت نکنند قصد سفر به خارج از کشور را داشته باشند آن‌ها را ممنوع الخروج خواهیم کرد.

معاون وزیر اقتصاد همچنین در بخشی از سخنانش در پاسخ به این سوال که فشارهایی که تاکنون بر وزیر اقتصاد برای مالیات نگرفتن از برخی من‌جمله نمایندگان مجلس وارد شده تاکنون چه نتایجی داشته است گفت: ما در اخذ مالیات خط قرمز نداریم چه افراد دولتی باشند، چه غیر دولتی، چه پولدار باشند و غیره هرکسی مالیات به او تعلق می‌گیرد باید مالیات خود را پرداخت کند. ما حتی برخی سازمان های وزارتخانه‌ها را که مالیات پرداخت نمی‌کردند حسابشان را مسدود کردیم. به یاد دارم که یکی از نمایندگان مجلس در دوره قبل که برای ملاقات با من 20 مرتبه تماس گرفته بود برای ملاقات با من فردی را به همراه آورد که می‌بایست 103 میلیارد تومان مالیات می‌داد که از این میان 42 میلیارد جریمه آن بود و من در مقابل سوالی که از مسئولان امر کردم این بود که چرا در دریافت حقوق حقه دولت اهمال شده است.

او درباره مالیات‌ ستانی از  طلافروشان به چالش طلافروشان با سازمان امور مالیاتی اشاره کرد و گفت: طلافروشان معتقد بودند در بخش مالیات بر ارزش افزوده باید معاف از مالیات باشند چون ارزش افزوده برای مصرف نهایی در نظر گرفته می‌شود در حالی که طلا به چرخه تولید برمی‌گردد. ما نیز با بررسی تجربه کشور های مختلف دیدیم که بهتر است ارزش افزوده طلا ر، ا به سه درصد کاهش دهیم.

تقوی نژاد در بخشی از سخنانش به سرنوشت برنامه مالیات ستانی از سود سپرده های بانکی اشاره کرد و گفت: حدود 20 کشور را برای نمونه بررسی کردیم و متوجه شدیم حدود 17 کشور از سپرده های بانکی مالیات دریافت می‌کنند در این زمینه مطالعات جامعی انجام دادیم. ادامه معافیت یا عدم معافیت سود سپرده در دست بررسی سازمان است.





ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 356
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران