به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، رضا اردکانیان در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه و همچنین دومین همایش چشمانداز همکاریهای تجاری و فرهنگی ایران و ناحیه فدرال قفقاز شمالی فدراسیون روسیه با تاکید بر اینکه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه طی سالهای اخیر روندی رو به توسعه داشته است، اظهار کرد: این مناسبات در حال گسترش است.
وی با اشاره به ملاقات رئیس جمهور ایران و روسیه در سال گذشته به مدت پنج مرتبه، گفت: رؤسای جمهور دو کشور در سال گذشته، پنج مرتبه ملاقات داشتند و جناب آقای پوتین تاکنون سه مرتبه به ایران آمدهاند.
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه دیپلماسی پارلمانی بین دو کشور ایران و روسیه تقویت شده است، بیان کرد: حجم و تعداد تبادل هیأتها بین دو کشور روند صعودی داشته و توسعه بین دو کشور در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره صورت گرفته و از موضوعات کلیدی هر دو کشور است.
جایگاه کلیدی قفقاز برای توسعه روابط ایران و روسیه
اردکانیان در ادامه با اشاره به جایگاه قفقاز در توسعه روابط ایران و روسیه اظهار کرد: قفقاز شمالی با جمعیت 10 میلیون نفری دارای جایگاه کلیدی برای توسعه روابط ایران و روسیه و دروازه ورودی کالاهای هر دو کشور به یکدیگر است.
وی ادامه داد: قفقاز از ظرفیت بالقوهای برای اجرای نقش کلیدی همکاری دوجانبه بین ایران و روسیه برخوردار است و باید این نقش بالفعل شود. ایران و قفقاز در همه حوزهها از جمله حمل و نقل، گردشگری، اجراسازی سند لغو روادید میتوانند با یکدیگر همکاری و به توسعه روابط کمک کنند.
وزیر نیرو اضافه کرد: قفقاز کریدور حمل و نقل شمال – جنوب است و زمینهی خوبی برای توسعه روابط در این زمینه محسوب میشود. افتتاح خط ریلی قزوین – رشت به طول 65 کیلومتر نمونه بارز این گفته است. این پروژه از لحاظ محل اجرا یک پروژه مهم به حساب میآید و باعث طولانی شدن خطوط حمل و نقل خواهد شد.
وی با اشاره به خط ریلی رشت – آستارا، گفت: خط ریلی رشت – آستارا حلقه نهایی تکمیل کریدور شمال است.
همکاری ایران، روسیه و قفقاز برای توسعه روابط بانکی
اردکانیان در ادامه با اشاره به همکاریهای ایران، روسیه و قفقاز در حوزه بانکی، اظهار کرد: این کشورها میتوانند شبکههای شتاب و غیره را به یکدیگر متصل کنند و برای اتصال ارزهای ملی گام بردارند.
وزیر نیرو در ادامه با تاکید بر اینکه امضای قرارداد ترانزیت، سوآپ و گندم بین ایران، روسیه و قفقاز میتواند فصل جدیدی از همکاریهای سهجانبه را به ارمغان بیاورد، ادامه داد: ایران میتواند تبدیل به هاب ترانزیت کشورهای شمالی شود و طرفین با سرمایه گذاری مورد نیاز میتوانند زیرساختهای این موضوع را فراهم کنند.
به گفته وی اتصال شبکه برق ایران و روسیه از طریق آذربایجان، ارمنستان نیز باید دنبال شود.
تصویب انعقاد قرارداد موقت تجارت آزاد بین ایران و پنج کشور اتحادیه اوراسیا در مجلس
اردکانیان در ادامه با اشاره به انعقاد قرارداد تجارت آزاد بین ایران و پنج کشور اتحادیه اوراسیا، افزود: طبق این قرارداد بیش از 800 قلم کالا مشمول کاهش تعرفه قرار میگیرند و موجب توسعه روابط خواهد شد.
وزیر نیرو از نمایندگان برای شکل دادن فرآیند تصویب لایحه تشکر کرد.
وی ادامه داد: با پیگیریهایی که مسئول جدید کمیسیون مشترک از سمت ایران یعنی وزارت نیرو به عمل آمد مراحل نهایی شدن موافقتنامه به ثمر رسیده و منتظر ابلاغ آن بعد از تأیید شورای نگهبان هستیم.
لزوم توجه به نقش دریای خزر برای توسعه مبادلات تجاری و گردشگری
اردکانیان در ادامه با تاکید بر اینکه همکاری استانهای شمالی ایران با استانهای جنوبی روسیه و بنادر دو کشور باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، گفت: باید از ظرفیت دریای خزر برای توسعه مبادلات تجاری و گردشگری استفاده شود. پیشنهاد ایران این است که در این زمینه نقشه راه دریای خزر تدوین و در چارچوب آن پروژه مشترک طراحی شود.
وزیر نیرو تاکید کرد: توسعه همکاری اقتصادی دوجانبه در شرایط فعلی که دو کشور با سیاستهای خصمانه آمریکا مواجه هستند بیش از هر زمان دیگری لازم است.
وی با تاکید بر اینکه رؤسای جمهور دو کشور بر سرعت بخشیدن به عملیاتی کردن تفاهمنامهها بین دو کشور تاکید دارند، اظهار کرد: انتظار ما این است که مردم هرچه زودتر شاهد الحاق موافقتنامه اقتصادی اوراسیا و تحول در توسعه روابط باشند.
گسترش روابط با ایران جزو مهمترین مسائل سیاست خارجی روسیه
در ادامه سرگی چبوتارف - وزیر فدراسیون روسیه در امور قفقاز شمالی - اظهار کرد: ایجاد کریدور حمل و نقل شمال و جنوب بین ایران و روسیه که از آذربایجان عبور میکند برای جامعه جهانی بسیار مهم و مفید است و باعث حمل ارزانتر کالا از شمال به جنوب خواهد شد.
وی همچنین با تاکید بر تقویت ارتباطات زمینی و دریایی دو کشور گفت: ایجاد کریدور شرق و غرب نیز بسیار اهمیت داشته و در ادامه همان کریدوری است که از طریق آذربایجان و قفقاز شمالی عبور میکند و به تبادل کالای بینالمللی کمک کرده و باعث میشود شرکتهای بینالمللی در مسیر شرق و غرب جابجایی مسافر و کالا را با سهولت بیشتری انجام دهند.
وزیر فدراسیون روسیه در امور قفقاز شمالی تصریح کرد: تاریخچه روابط فرهنگی ایران و روسیه به هزاران سال پیش بر میگردد و دو کشور بر آن واقف بوده و در تلاش برای حفظ آن هستند.
وی ادامه داد: ما علاقهمندیم اعتماد بین دو کشور بهمنظور توسعه ویژگیهای اجتماعی و فرهنگی افزایش یابد و قفقاز شمالی در این زمینه میتواند نقش مهمی را در توسعه روابط ایران و روسیه ایفا کند.
وی با اشاره به امضای قرارداد بین دانشگاه علامه و دانشگاه قفقاز شمالی اظهار کرد: بر اساس این قرارداد یک رشته کارشناسی ارشد بین دو دانشگاه تأسیس شده و کارشناسان روسیه درباره شناخت بیشتر از ایران آموزش خواهند دید. همچنین در رابطه با علوم انسانی نیز همکاریهای دوجانبه تقویت شده و انتشارات دو زبانه ایران و روسی در دو کشور به چاپ خواهد رسید.
چبوتارف با بیان اینکه دولت فدراسیون روسیه چند ماه پیش یک استراتژی توسعه گردشگری در قفقاز تصویب کرده است، خاطرنشان کرد: ما علاقهمندیم در بخشهای مختلف از جمله توسعه گردشگری در دریای خزر با ایران و کشورهای حوزه دریای خزر مشارکت و همکاری داشته باشیم.
ناحیه فدرال قفقاز شمالی متشکل از جمهوریهای داغستان، اینگوشتیا، کاباردینا بالکاریا، اوستیایشمالی، چچن و قرهچای چرکسیا و خطهاستاورپل بوده که با جمعیت حدود 10 میلیون نفری، هفت درصد جمعیت روسیه را در بر میگیرد.
این مناطق در حوزههای کشاورزی به ویژه غلات و گوشت صنایع شیمایی، ساختمانی، ماشینسازی، انرژی و فلزات رنگی از ظرفیت خوبی برای همکاری با کشورمان برخوردار هستند. وزیر قفقاز شمالی عضو هیئت دولت روسیه بوده و بعد از واگذاری مسئولیت کارگروه همکاریهای استانی از وزارت توسعه اقتصادی به این وزارتخانه، شاهد تحرکات بسیار خوبی از سوی وزیر و معاون وزیر قفقاز شمالی برای توسعه روابط با کشورمان بوده و در واقع توسعه روابط با ایران جزو اولویتهای این منطقه در نظر گرفته شده است.
کمتر از دو سال پیش سند جامع توسعه بنادر جنوبی روسیه با هدف ایجاد زیرساختهای توسعه روابط با ایران از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امضا شد که این امر- برخلاف رویه معمول قبل- بیانگر عزم طرف روس برای توسعه همکاری این منطقه با جمهوری اسلامی ایران است.