کشاورز اظهار داشت: بورس کالا در بین دیگر نهادها و با توجه به اینکه میزبان عرضه و معامله کالاهای ایرانی است، از اصلی ترین نهادها جهت تحقق شعار سال به شمار می رود و به طور حتم باید از توانمندی های این بورس بیش از گذشته استفاده کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تاکنون عملکرد بورس کالا در تمام زمینه های عرضه محصولات کشاورزی رضایت بخش بوده است، گفت: طرح قیمت تضمینی از جمله اقداماتی بود که بورس کالا امکانات زیادی را برای کشاورزان فراهم کرد به طوریکه رفته رفته شاهد آشنایی فعالان بخش کشاورزی با مزایای بورس کالا هستیم.
افزایش عرضه گندم در بورس
کشاورز به عرضه گندم در بورس کالا اشاره کرد و گفت: سال گذشته گندم برخی استان ها در بورس کالا عرضه شد که این اتفاق شرایط خوبی را برای کشاورزان رقم زد از این رو در حال حاضر به دنبال فراهم کردن زمینه عرضه گندم باقی استان ها را در این بورس هستیم.
وی تاکید کرد: بنده معتقدم، تمام گندم کشور باید در بورس کالا عرضه شود تا نانواها و کارخانجات آرد بتوانند با سهولت و در روند شفاف محصول مورد نیازشان را خرید کنند.
بهره گیری دولت از ابزارهای بورس
معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: میزان تصدی گری دولت در بازارها باید کاهش یابد اما این کاهش مداخلات دولت نباید باعث ایجاد سردرگمی برای تولیدکنندگان شود؛ به این ترتیب در صورتی که بتوان از لحاظ تجاری و اقتصادی مداخلات دولت را به حداقل برسانیم و از سیستم هایی مثل بورس کالا استفاده کنیم در جهت توسعه زنجیره های تولید حرکت کرده ایم.
وی گفت: دولت می تواند برای محصولی که نیاز به امنیت قضایی و حمایت های منطقه ای دارد، از مکانیسم و ابزارهای بورس استفاده کند به طوریکه تولیدکنندگان نسبت به آینده بازارها و کاهش ریسک های موجود اطمینان خاطر پیدا کنند.
ایجاد هویت و شناسنامه برای کالاهای ایرانی
کشاورز با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی از عرضه کالاها در بورس حمایت می کند، اظهار داشت: البته باید در این زمینه تولیدکنندگان را تشویق کرد برای مثال اگر بتوانیم تولیدکنندگان شیلات را مجاب کنیم تا محصولاتشان قبیل ماهی و میگو را با فرآیند سازی برمبنای ارزش زنجیره تولید در بورس کالا عرضه کنند، این اتفاق به نفع اقتصادکشور خواهد بود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از طرفی عرضه میوه و گل نیز براساس قواعد خاصی در بورس کالا می تواند کارآمد باشد و شاهد تحولات مثبتی در بازار این محصولات باشیم.
به گفته وی، با گسترش عرضه محصولات در بورس کالا شاهد ایجاد هویت، برند و شناسنامه براساس کیفیت محصولات خواهیم بود و از ساختار سنتی به سمت مکانیسمی مدرن و شفاف حرکت خواهیم کرد.
منبع: ایرنا