به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، لطفالله هنگی با بیان این که ظرفیت پالایشی پالایشگاه تهران 250 هزار بشکه نفت خام است، گفت: پالایشگاه تهران 6 فرآورده اصلی را به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تحویل میدهد و فرآوردههای ویژه آن از طریق بورس تحویل مشتری میشود.
وی ادامه داد: تولید بنزین پالایشگاه تهران بین 6 تا 7 میلیون لیتر در روز و تولید نفتگاز هم بیش از 13 میلیون لیتر در روز است.
مدیرعامل پالایشگاه تهران با بیان اینکه برای کیفی سازی بنزین حدود 6 سال قبل یک واحد ایزومریزاسیون در این پالایشگاه راهاندازی شد که ظرفیت آن 18هزار لیتر بنزین یورو است، تصریح کرد: بحث این است که برای حذف بنزن و دستیابی به کیفیت بنزین تا استاندارد یورو 5، واحدهای کیفیسازی جدیدی احداث شود.
هنگی با تاکید بر این که برای بهبود سطح کمی و کیفی بنزین تولیدی طرح هایی را در برنامه داریم، گفت: برای بهبود کیفی و کمی بنزین تولیدی با شرکتهای ژاپنی JGC و ماروبنی تفاهمنامه امضا کردیم که این طرحها امسال آغاز به کار کرده است.
وی با بیان اینکه این تفاهمنامه شامل دو بخش کیفی سازی بنزین و کاهش نفت کوره میشود، ادامه داد: در بخش کیفی سازی بنزین به دنبال کاهش بنزن در بنزین یورو 5 هستیم و این پروژه با عنوان CCR انجام و واحدهای کیفیسازی بنزین احداث خواهد شد. ظرفیت واحد تصفیه هیدروژنی 16 هزار بشکه، تبدیل کاتالیستی مداوم 14 هزار بشکه و کاهش بنزن 24 هزار بشکه است.
وی تاکید کرد: سرمایه مورد نیاز برای پروژه کیفیسازی بنزین 400 میلیون دلار است که از اواسط سال 97 اجرایی میشود و قرار است در مدت سه سال به پایان برسد.
وی درباره بخش دوم قرارداد پالایشگاه تهران با شرکت های ژاپنی گفت: هدف فاز دوم کاهش نفت کوره است؛ هم اکنون نفت کوره ما بیش از 20 درصد (حدود 55 هزار بشکه در روز) است و هدفگذاری ما حدود 5 درصد (12 هزار بشکه) و تبدیل آن به فرآوردههایی با استاندارد یورو 5 است.
مدیرعامل پالایشگاه تهران ادامه داد: این طرح متشکل از واحد RCD با ظرفیت 64 هزار بشکه، واحدRFCC با ظرفیت 51,500 بشکه، تصفیه هیدروژنی بنزین با ظرفیت 31 هزار بشکه و تصفیه هیدروژنی گازوئیل با ظرفیت 16,500 بشکه و واحد ارتقای C3/C4 با ظرفیت 14,500 بشکه در روز است.
وی افزود: این طرح از ابتدای سال 98 آغاز میشود؛ زمان پیشبینی شده برای تکمیل آن چهار سال و هزینه آن حدود 2,8 میلیارد دلار است.
هنگی اظهار کرد: با اجرایی شدن هر دو فاز این قرارداد، ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه تهران بیش از 100درصد افزایش مییابد و همه محصولات شرکت پالایش نفت تهران با استاندارد یورو 5 تحویل میشود.
مدیرعامل پالایشگاه تهران با اشاره به بحران کمآبی در تهران گفت: در مورد صرفهجویی در مصرف آب با شرکت فاضلاب شهرری قرارداد امضا شده و با برنامهریزیهای انجام شده از اردیبهشت ماه برای صرفهجویی در مصرف آب شهری و کاهش مصرف آب شهر، از آب فاضلاب شهرری استفاده میشود.
وی ادامه داد: زمان اجرای این پروژه 2 ساله است و با مشاوره های انجام شده هم اکنون آب فاضلاب شهرری به پالایشگاه رسیده است و آنها آب را در پالایشگاه در اختیار ما قرار میدهند.
هنگی با بیان اینکه برای تأمین برق مورد نیاز پالایشگاه تهران با وزارت نیرو قرارداد داریم، تصریح کرد: بر اساس این قرارداد، وزارت نیرو 30 مگاوات برق مورد نیاز ما را با اجرای پروژه 2 ساله تأمین خواهد کرد؛ این پروژه از اسفند سال گذشته آغاز شده و هدف آن تامین برق مورد نیاز پالایشگاه برای آینده است.
قرارداد 550 میلیارد ریالی با شرکت های ایرانی
وی با اشاره به اولویت حمایت از کالای ایرانی، گفت: سال گذشته بیش از 800 قرارداد با صنایع داخلی به ارزش 550 میلیارد ریال امضا شد که از جمله بزرگترین آنها قرارداد خرید کاتالیست ایرانی از شرکت اکسیر نوین است. بر همین اساس از دی ماه سال گذشته واحد ایزومریزاسیون با کاتالیست ایرانی در سرویس قرار گرفت و هم اکنون بنزین با اکتان بالای 88 تولید میکند.
هنگی با بیان این که پالایشگاه تهران حامی شرکت اکسیر نوین در احداث پایلوت و تست های مورد نیاز و راهاندازی پایلوت ساخت کاتالیست مورد نیاز واحد ایزومریزاسیون بوده، افزود: این کاتالیست بسیار گرانبها است، زیرا در ساخت آن از 220 کیلوگرم پلاتین استفاده شده است.
به گفته وی، این کاتالیست برای سه شرکت پالایشی اصفهان، ستاره خلیج فارس و تهران استفاده شده و عملکرد خوبی داشته و گام بزرگی در خودکفایی بوده است.
مدیرعامل پالایشگاه تهران با بیان این که به طور کامل روی حمایت از کالای باکیفیت ایرانی تمرکز داریم، گفت: در سالهای تحریم شرکتهای پالایشی به واسطه تولید کالای ایرانی متوقف نشدند و پالایشگاه تهران در حمایت از کالای داخلی پیشرو بوده است. در همین زمینه اگر شرکتهای داخلی بتوانند کالای باکیفیت مورد نیاز شرکتهای پالایشی را تولید کنند به هیچ عنوان با شرکتهای خارجی قرارداد نمیبندیم.
وی همچنین درباره میزان بومی سازی در شرکتهای پالایشی گفت: هم اکنون شرکت های پالایشی بالای 80 درصد از لوازم و قطعات مورد نیاز خود را از محل تولیدات داخلی تامین میکنند.
هنگی گفت: اگر واحد ایزومریزاسیون نداشته باشیم باید ماهانه 30 میلیارد تومان بنزین (پلاتفرمیت) از پالایشگاههای اراک و اصفهان به منظور بهبود کیفیت بنزین تولیدی خریداری شود تا بتوانیم بنزین مطابق استاندارد به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تحویل دهیم، اما هم اکنون به واسطه استفاده از این کاتالیست میتوانیم بنزین با اکتان مورد نیاز تولید کنیم و به شرکت ملی پخش تحویل دهیم.
وی با اشاره به فعالیت پالایشگاه تهران در بورس، تصریح کرد: در رابطه با بورس مشکل خاصی نداریم و متقاضیان محصولات ویژه ما زیاد است و همه محصولات ویژه این شرکت در بورس به فروش میرسد.
جلوگیری از انتشار 8 هزار تن گاز گلخانهای
هنگی با بیان اینکه به منظور صرفهجویی در هزینههای سازمان و جلوگیری از آلودگی محیط زیست، طرح ایجاد واحد ازت دوم در پالایشگاه تهران اجرا شده است، گفت: پیش از این از گاز طبیعی برای حفظ کیفیت محصولات در مخازن استفاده میشد و با استفاده از ازت به جای گاز طبیعی، افزون بر جلوگیری از انتشار 8 هزار تن گاز گلخانهای متان در سال، از مصرف بیرویه گاز طبیعی جلوگیری شده و هزینه احداث این واحد 234 میلیارد ریال بوده است.
هنگی درباره تعمیرات پالایشگاه تهران گفت: تعمیرات واحد تبدیل کاتالیستی از 20 فروردین ماه به مدت 18 روز و تعمیرات 16 روزه واحد کاهش گرانروی نیز اوایل اردیبهشت آغاز شد. همچنین تعمیرات اساسی واحدهای گوگردزدایی از گازوئیل و نفت سفید در نیمه دوم امسال انجام میشود.
وی درباره نیروهای فعال در پالایشگاه تهران گفت: طبق آخرین آمار 2500 نیروی رسمی و پیمانکاری در پالایشگاه تهران مشغول به کارند که حدود 60 درصد آنها نیروهای پیمانکاری هستند.
مدیرعامل پالایشگاه تهران با بیان این که حدود 2 سال است که روی نظام هماهنگ حقوق کارکنان کار شده است، گفت: اجرای این طرح مربوط به تمام پالایشگاههایی است که به بخش خصوصی واگذار شده و امیدواریم این طرح در 2 ماه آینده اجرایی شود.
منبع: شانا