به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، نشست خبری دومین گردهمایی نمایندگان اطلاعرسانی گردشگری ایران در خارج از کشور دیروز یکشنبه 5 شهریور 96 با حضور مرتضی حاجی مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، طبیبزاده رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان، علی اسلامی معاون گردشگری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و جمعی از خبرنگاران رسانههای مختلف برگزار شد.
مرتضی حاجی مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در این نشست گفت: 19 نمایندگی ایران در کشورهای مختلف حضور دارند که این دفاتر فعالیتهای خود را بهلحاظ قانونی و قرارداد با کانون هماهنگ میکنند و بهلحاظ کاری، سیاستهای سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری را برای جذب گردشگر پیش میبرند.
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ادامه داد: نمایندگیهای ایران در خارج از کشور، کارمندان سازمان و دولت نیستند، مأموریت اصلی آنها معرفی جاذبههای کشور برای جذب گردشگران، شناسایی موانع و مشکلات گردشگران برای ورود به ایران، تلاش برای جذب علاقهمندان به سرمایهگذاری در ایران و ایجاد بازارچهها و فروشگاههای صنایعدستی در کشورهای مختلف، است.
حاجی تصریح کرد: هدف اصلی از برگزاری این همایش تبادل تجربیات نمایندگیها با یکدیگر است تا شاهد اثربخشی بیشتر فعالیت این افراد باشیم، همچنین معرفی بستههای سرمایهگذاری و معرفی جاذبهها و ظرفیتهای گردشگری استان کرمان از مواردی است که در این همایش به آن پرداخته خواهد شد.
او ادامه داد: نمایندگیهای ایران در خارج از کشور سه سال است که در دستور کار قرار گرفته است و دومین گردهمایی این نمایندگان به میزبانی استان کرمان از 12 تا 16 شهریور سال جاری برگزار میشود، مدیران و مسئولان ارشد حوزه گردشگری در این گردهمایی برای پاسخ به سوالات و بررسی موانع و مشکلات حضور خواهند داشت.
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در ادامه این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
حاجی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد افزایش تعداد نمایندگیهای اطلاعرسانی، گفت: افزایش تعداد نمایندگیها یکی از موضوعاتی است که در دستور کار قرار دارد، اما با توجه به نواقص موجود، روند کار کند شده است تا بررسی و شناسایی نمایندگیها با دقت بیشتری انجام شود.
او ادامه داد: در حال حاضر 4 نمایندگی جدید تعیین تکلیف شده است که این نمایندگیها برای آغاز فعالیت خود در انتظار رأی کمیته هستند، این نمایندگیها کسبوکار خودشان را دارند و هیچ هزینهای از دولت نمیگیرند، بلکه در کنار کار خودشان به معرفی ظرفیتها و پتانسیلهای کشور میپردازند.
نمایندگان اطلاعرسانی کارکرد واقعی دارند
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه ایران در مورد مشکلاتی که در برخی نمایندگیها وجود دارد، گفت: نمایندگان ایران در کشورهای مختلف همگی واقعی هستند و ما دستمزدی به این نمایندگان نمیدهیم و اگر قرار باشد پوستر تبلیغاتی و یا فیلمی برای معرفی جاذبهها تهیه شود، تولید محتوا بر عهده کانون و معاونت گردشگری است و تکثیر این اقلام در نمایندگیها انجام میشود، ارزیابی فعالیت نمایندگیها هم در دستور کار کانون است و اگر نمایندگی کارکرد خوبی نداشته باشد، قرارداد همکاری لغو میشود و فرد دیگری برای نمایندگی انتخاب میشود.
کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در مورد نمایشگاهها تصمیمگیر نیست
حاجی به سوال خبرنگار ایرنا در مورد وظایف اصلی کانون گفت: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی وظایفی بر عهده گرفته است که نسبت به وظایف اصلی پررنگتر دیده میشود، کانون ذاتا یک تشکیلات مردمی است و امیدواریم بهزودی این مجموعه به کارکرد اصلی خود برگردد، درواقع مهمترین وظیفه کانون مربوط به ایمنی تردد در جادههاست که باید بیشتر به آن پرداخته شود، البته اقدامات و فعالیتهای بسیار زیادی در طول دو سال اخیر در این حوزه با همکاری وزارت راه و شهرسازی انجام شده است.
حاجی در مورد وظیفه کانون در حوزه نمایشگاههای خارجی گردشگری گفت: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در مورد نمایشگاهها تصمیمگیر نیست، سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در این حوزه تصمیمگیری میکند.
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر در مورد هزینههای تبلیغات در نمایندگیهای اطلاعرسانی، گفت: تبلیغات در این حوزه بسیار پرهزینه است و ما در حد امکان با توجه به منابع موجود، هزینهها را پرداخت میکنیم اما بیشک هزینه این نمایندگیها برای تبلیغات چندین برابر بودجهای است که ما در اختیار آنها قرار میدهیم.
حضور فعالان بخش خصوصی در همایش
حاجی با اشاره به اینکه فعالان بخش خصوصی گردشگری در این همایش حضور خواهند داشت، افزود: در این گردهمایی علاوه بر 19 نماینده ما در کشورهای خارجی، 140 نفر از فعالان گردشگری نیز حضور دارند، بهرهبرداری از این همایش فقط مربوط به نمایندگیها نیست، باید از این فرصت برای معرفی فرصتهای سرمایهگذاری و شهرها و مناطق کمتر شناخته شده کشور استفاده کنیم.
حاجی در پایان تصریح کرد: این همایش طی چهار روزبرگزار میشود، افتتاحیه رسمی، معرفی بستههای و فرصتهای سرمایهگذاری، آشنایی با جاذبههای استان کرمان، جلسه با مسئولان استان کرمان و چند برنامه جانبی برای این همایش در نظر گرفته شده است.
معرفی فرصتهای سرمایهگذاری کرمان
سیدمهدی طبیبزاده رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان در این نشست گفت: استان کرمان دارای پتانسیلهای بسیار زیادی در حوزه میراثفرهنگی و گردشگری است، و از این تعداد اثر 5 مورد در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.
او ادامه داد: از هر زاویه به کرمان نگاه کنیم، جاذبههای خاصی دارد، این استان در مسیر توسعه قرار گرفته است و علاوه بر دارا بودن جاذبههای تاریخی زیرساختهای بسیار خوبی هم در راستای توسعه صنعت گردشگری در کرمان ایجاد شده است، که ارگ جدید کرمان و هواپیمایی ماهان جزو این موارد است.
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان ادامه داد: استان کرمان دارای 5 فرودگاه فعال است، اراده جدی در مسئولان استان کرمان برای توسعه صنعت گردشگری وجود دارد و ما به دنبال ایجاد ظرفیتها و استفاد از پتانسیلها برای رشد در این حوزه هستیم.
طبیبزاده افزود: ما با درک این موضوع که گردشگری پیشران توسعه کشور است وارد این حوزه شدیم، اتاق بازرگانی استان کرمان در تمام جلسات خود گردشگری را بهعنوان یکی از موضوعات مهم مطرح میکند.
وی افزود: مسئولان کرمان ار برگزاری این همایش در استان استقبال کردند تا شرایط معرفی ظرفیتها و پتانسیلها بیش از پیش فراهم شود.