پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 618735 تاریخ : 1401/05/25-13:19:09
,10025,
چه زمانی ترسیم کروکی در تصادف رانندگی لازم است؛ ضرورت اجرای کروکی آنلاین چیست

چه زمانی ترسیم کروکی در تصادف رانندگی لازم است؛ ضرورت اجرای کروکی آنلاین چیست

ابتدای سال جدید شمسی بود که در جلسه مشترک رئیس پلیس راهور با مهندس مجید بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی، موضوع کروکی آنلاین مطرح شد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بیمه ملت، در همان جلسه رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به فراهم شدن زیرساخت های لازم توسط پلیس برای ترسیم کروکی آنلاین گفته بود: صنعت بیمه کشور به عنوان یکی از سازمانهای پیشرو در امر ارایه خدمات الکترونیکی، از اجرایی شدن این پروژه استقبال می کند و با توجه به سیاست های جدید دولت، همکاری های لازم را برای اجرای آن در سراسر کشور انجام می دهد.

اما ضرورت کروکی آنلاین چیست و چرار ئیس کل بیمه مرکزی به عنوان بالاترین مقام بیمه کشور بر اهمیت این مسئله تاکید دارد؟ در این گزارش سعی می کنیم به دلایل وجود کروکی آنلاین در تصادف های کشور اشاره کنیم اما قبل از آن درباره دلایل ایجاد کروکی در تصادفات رانندگی می پردازیم:

از ابتدای فروردین 96 بنا به دستور بیمه مرکزی ایران کلیه شرکت های بیمه مکلفند ، از محل بیمه نامه شخص ثالث خسارت مالی وارده به زیاندیدگان را به میزان حداکثر 2.5 درصد دیه در ماه غیر حرام بدون درخواست کروکی راهور پرداخت کنند.

لازم به توضیح است حداکثر تعهدات مالی مصوب بدون نیاز به گزارش پلیس (کروکی) هر سال پس از تعیین دیه فوت در ماه حرام توسط قوه قضائیه مشخص میگردد که از این نبلغ دیه 2.5 درصد آن بعنوان تعهد مالی بیمه شخص ثالث محسوب می گردد. که با توجه به مبلغ دیه در سال 1401، مبلغ تعهدات مالی بدون کروکی در سال 1401، 20 میلیون تومان است.

اما در حال حاضر در قوانین راهنمایی و رانندگی و ابلاغیه بیمه مرکزی دو نوع کروکی وجود دارد که شرایط و قوانین مربوط به هر کدام متفاوت است:

1- کروکی سازشی

همانطور که از نام این نوع کروکی پیداست در صورتیکه بین طرفین حادثه اختلافی وجود نداشته و سازش برقرار باشد و خسارت منجر به جرح نشده باشد و همچنین خسارت بیش از تعهدات مصوب بوده در صحنه توسط افسر کروکی سازشی ترسیم می شود که این کروکی یک برگه یک رو و دارای شمار سریال و مسلسل است

2- کروکی غیر سازشی تصادفات

کروکی غیر سازشی در یک برگه پشت و رو و در سه نسخه تنظیم می شود و اطلاعاتی که در آن درج می شود مفصل تر بوده و شامل اطلاعات مربوط به سایر خودروها، عابران و همچنین مشخصات رانندگان است. در ظهر (پشت برگه) این گزارش شرح کامل واقعه، مشخصات طرفین، مجروحین و وضعیت خودرو ها و مواضع آسیب دیده ذکر شده و انتهای برگه علت اولیه و علت تامه تصادف و مقصر بودن یکی از طرفین و یا میزان تقصیر هر یک درج می شود.

اما یک سوال مهمتر در این بین وجود دارد که پاسخ به آن شاید ابهام در خصوص نیاز به کروکی را برطرف کند:

چه زمانی کروکی کشیدن در تصادف لازم است؟

مصادیق ترسیم کروکی در آیین نامه های راهنمایی و رانندگی تعیین و به شبکه راهور ابلاغ می شود

از مهمترین دلایل ترسیم کروکی و موارد نیاز شرکت های بیمه عبارتند از :

زمانی که حادثه منجر به جراحت، صدمه بدنی و یا فوت باشد.

زمانی که یکی از طرفین در حرکت دنده عقب باشد.

زمانی که یکی از طرفین یا هردو موتور سیکلت باشد.

زمانی که تصادف چند مرحله ای و یا چند زیاندیده باشد، یعنی وسیله نقلیه بعد از برخورد با وسیله دیگر به جدول، درخت، … برخورد کند.

زمانی که تصادف با شی ء ثابت مانند درخت، تیر چراغ برق، وسیله نقلیه خاموش و … باشد.

در صورت ناپیوسته بودن بیمه نامه یکی از طرفین با سال قبل.

مبلغ خسارت وارده به خودرو بیش از تعهدات مالی مصوب (2.5 درصد دیه فوت در ماه حرام) باشد.

لازم به توضیح می باشد که در صورت ارائه کروکی رسمی راهور، به استثنای موارد خاص حضور مقصر در زمان دریافت خسارت از محل بیمه شخص ثالث ضروری نمی باشد

اما ضرورت کروکی آنلاین چیست ؟

موضوع کروکی آنلاین به طور آزمایشی در سال 1400 در شهر قم به عنوان استان پایلوت اجرا شده و بنا به گفته سردار هادیان فر رئیس پلیس راهور به نتایج خوبی رسیده اما ضعف هایی نیز داشته است.

کروکی انلاین در نگاه اول می تواند مفید و مثمر ثمر باشد، به عبارتی با وجود آن یکی از معضل های بیمه های شخص ثالث که تصادف های ساختگی است به شدت کاهش خواهد یافت.

بر همین اساس مهندس بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی تاکید دارد که در راستای الکترونیکی کردن خدمات و بهره گیری همه سارمانها و نهادهای مرتبط با بیمه شخص ثالث، سامانه های الکترونیکی فی مابین باید تقویت و بروز شوند تا علاوه بر سرعت بخشیدن به ارایه خدمات بتوان بصورت برخط نسبت به صحت سنجی و راستی آزمایی اطلاعات تبادل شده اقدام کرد.

حالا باید منتظر ماند و دید در دولت سیزدهم که تصمیم بر فعالیت و راه اندازی کامل دولت الکترونیک است، موضوع کروکی آنلاین به کجا خواهد رسید و چه قانون جدیدی در این زمینه به تصویب خواهد رسید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 225
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران