مشترک می تواند در زمان ثبت نام مبلغی را به عنوان "سپرده" برای دریافت اشتراک خدمات به هر یک از اپراتورهای تلفن همراه که از سیم کارت آن استفاده می کند، بپردازد. مشترک در هنگام دریافت خط تلفن می تواند وجهی را به صورت پیش پرداخت با عنوان "تضمین" و به منظور افزایش حدنصاب کارکرد برای جلوگیری از قطعی تلفن به دارنده پروانه پرداخت کند.
پرداخت کارکرد تلفن همراه
در تلفن پس پرداخت (دائمی) بدون مبلغ سپرده و تضمین پرداخت، مشترک در زمان ثبت نام فقط هزینه اتصال، مالیات و عوارض را پرداخت می کند. در تلفن پس پرداخت (دائمی) دارای مبلغ سپرده، مشترک در زمان ثبت نام علاوه بر هزینه اتصال، مالیات و عوارض، مبلغ سپرده را نیز به اپراتور پرداخت می کند. در تلفن پس پرداخت (دائمی) دارای تضمین پرداخت، مشترک در زمان ثبت نام علاوه بر هزینه اتصال، مالیات و عوارض، مبلغی را به عنوان تضمین پرداخت نیز به اپراتور پرداخت می کند.
اپراتور ملزم است مشترک را از وضعیت بدهی خود از طریق درج در صورتحساب صادره و یا براساس روش مشخص شده در قرارداد و مطابق با انتخاب متقاضی در زمان ثبت نام آگاه کند. اپراتورهای تلفن همراه موظف هستند ریز هزینه های مربوط به صورتحساب را به اطلاع مشترک برسانند. مشترک تا 15 روز از تاریخ صدور صورتحساب مهلت دارد آن را پرداخت کند. حدنصاب کارکرد، حداکثر مبلغی برای کنترل میزان کارکرد خط تلفن همراه پس پرداخت (دائمی) است که 80 درصد مبلغ تضمین پرداخت مشترک است.
برای افزایش سقف قطع میان دوره، مشترکین دائمی تلفن همراه می توانند با پرداخت مبالغی افزایش سقف اعتبار میان دوره خود را افزایش دهند تا از اعتبار بیشتری برای استفاده از خدمات اپراتور برخوردار شوند. استفاده از این خدمت به خصوص در زمان انجام مسافرت های خارجی و استفاده از رومینگ اپراتور کشور مقصد بسیار کاربردی است. مشترکین با شماره گیری کد دستوری #117*10* در اپراتور خود می توانند از این خدمت استفاده کنند.
نحوه برخورد دارنده پروانه با مشترکین بدهکار دائمی
در دستورالعمل نحوه برخورد دارندگان پروانه با مشترکین بدهکار تلفن همراه، خط تلفن به سه دسته «تلفن پس پرداخت (دائمی) بدون سپرده و تضمین پرداخت»، «تلفن پس پرداخت دارای سپرده» و «تلفن پس پرداخت (دائمی) دارای تضمین پرداخت»، تقسیم شده است.
در خط «تلفن همراه پس پرداخت (دائمی) بدون سپرده و تضمین پرداخت»، حد نصاب کارکرد برای تلفن همراه 300 هزار رسال و در خط «تلفن همراه پس پرداخت دارای سپرده یا تضمین»، 80 درصد مبلغ سپرده و یا تضمین به عنوان حد نصاب کارکرد تعیین شده است.
اگر کارکرد خط تلفن همراه «پس پرداخت بدون سپرده و تضمین پرداخت»، در هر زمان به 80 درصد - حد نصاب کارکرد – برسد، دارنده پروانه ابتدا باید به مشترک اطلاع رسانی کرده و حداقل 24 ساعت زمان برای پرداخت مبلغ کارکرد تعیین کند. اگر پس از اطلاع رسانی کارکرد این خط به 100 درصد درصد حدنصاب کارکرد برسد، اپراتور می تواند براساس فرایند قطع خطوط تلفن برای قطع تلفن مشترک بدهکار اقدام کند. در صورتیکه پس از اطلاع رسانی، کارکرد این خط 100 درصد حد نصاب نرسد، مشترک می تواند تا پایان مهلت تعیین شده، مبلغ کارکرد خود را پرداخت کند.
اگر کارکرد خط تلفن همراه «پس پرداخت دارای سپرده یا تضمین پرداخت»، در هر زمان به حد نصاب کارکرد برسد، دارنده پروانه ابتدا باید به مشترک اطلاع رسانی کرده و حداقل 72 ساعت زمان برای پرداخت مبلغ کارکرد تعیین کند. اگر پس از اطلاع رسانی، کارکرد این خط به 100 درصد حدنصاب کارکرد برسد اپراتور می تواند براساس فرایند قطع خطوط تلفن برای قطع تلفن مشترک بدهکار اقدام کند. در صورتی که پس از اطلاع رسانی، کارکرد این خط به 100 درصد حدنصاب نرسد، مشترک می تواند تا پایان مهلت تعیین شده، مبلغ کارکرد خود را پرداخت کند.
قطع یک طرف چه زمانی صورت می گیرد؟
اپراتورهای تلفن همراه می توانند در بازه های زمانی حداقل یک ماهه صورتحساب مشترکان را صادر کنند. دارنده پروانه می تواند پس از پایان مهلت پرداخت تعیین شده، ابتدا خط مشترک بدهکار را به مدت حداقل دو هفته یک طرفه کند، اگر مشترک پس از اطلاع رسانی مجدد اپراتور به مشترک و ارسال اخطار کتبی و مهلت یک ساله بدهی خود را پرداخت نکند، دارنده پروانه می تواند خط تلفن مشترک را به طور کامل تخلیه و جمع آوری کرده و امتیاز آن را از مشترک سلب کند.
در صورتیکه خط تلفن به دلیل رند بودن شماره از طریق مزایده و با پرداخت مبالغی اضافه بر هزینه های مجاز، به مشترک واگذار شده باشد، اپراتور موظف است علاوه بر مهلت یکساله تعیین شده، خط را به مدت دو سال در مالکیت مشترک نگهداری کند و پس از گذشت این مهلت، درصورت عدم پرداخت بدهی از سوی مشترک، با قیمت تعیین شده توسط کارشناس دادگستری از طریق مزایده برای فروش خط اقدام کند و پس از تهاتر بدهی مشترک، مابقی مبلغ خط را به مشترک بازگرداند.
اپراتور دارنده پروانه می تواند خطوط تلفن همراه با شخصیت حقوقی غیردولتی که 10 سال فعال هستند را با مهلت دوساله برای مالک خط حفظ کند و اپراتور موظف است پس از این مهلت درصورت مراجعه مشترک مبلغ بدهی را تهاتر کرده و مابقی قیمت اشتراک را به مشترک بازگرداند.
قطع یک طرفه، فرایندی که است امکان برقراری ارتباط (به جز تماس های صوتی با کدهای خدماتی اضطراری ملی) را از مشترک سلب می کند و مشترک فقط قادر به دریافت مکالمه و پیامک است. قطع دوطرفه نیز فرایندی است که امکان برقراری ارتباط (به جز تماس های صوتی با کدهای خدماتی اضطراری ملی) را از سوی مشترک سلب می کند.
سلب امتیاز فرایندی است که مجوز حضور مشترک در شبکه لغو و امتیاز استفاده شماره از مشترک سلب می شود و اپراتور می تواند شماره تخصیص داده شده را به اشخاص دیگر واگذار کند. همچنین در روش های مختلف اطلاع رسانی به مشترک، اپراتور باید درباره افزایش یا کاهش اعتبار، میزان اعتبار باقیمانده، قطع یک طرفه و دوطرفه، وضعیت اعتبار و سایر موارد ضروری با استفاده از روشهای ارتباط تلفنی و یا ارسال پیامک و یا با استفاده از سایر روشهای ارتباطی بدون دریافت هزینه به مشترک اطلاع رسانی کند.
مقررات عمومی
دارنده پروانه نمی تواند درصورت بدهکار بودن مشترک، خطوط دیگر وی را قطع کند و یا به خاطر تاخیر در پرداخت صورتحساب مجاز نیست از مشترک خسارت دریافت کند. دارنده پروانه (اپراتور) موظف است قرارداد تنظیم شده بین خود و مشترک را رعایت کند یا برای تنظیم و اصلاح قراردادهای قبلی مشترکین اقدام کند. اپراتور باید مشترک را از نحوه عملکرد و حقوق خود به صورت صریح در قرارداد آگاه کند.
در صورتیکه مشترک قبل از جمع آوری و تخلیه خط تلفن، بدهی خود را پرداخت کند، اپراتور باید شماره مشترک را حفظ کند. درصورتیکه مشترک قبل از جمع آوری و تخلیه خط تلفن، بدهی خود را پرداخت کند، اپراتور برای وصل مجدد تلفن قطع شده، صرفاً میتواند هزینه وصل مجدد را براساس تعرفه ها از مشترک دریافت کند. مشترک موظف است درصورت جمع آوری و تخلیه خط تلفن، درخواست جدید برای دریافت خط به اپراتور ارائه و هزینه اتصال و هزینه خرید یک عدد سیم کارت را نیز پرداخت کند.