وی افزود: الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی ویژگی های بسیاری دارد که می توان به صرفه جویی در بسیاری از هزینه های جاری و کنونی شرکت های آزادراهی اشاره کرد و به غیر از آن جلوگیری از توقف مردم در ایستگاه های عوارضی، شناسایی شدن همه خودروها و جلوگیری از فرار ماشین، پیشگیری از بروز ترافیک در محورهای آزادراهی و... از دیگر مزایای الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی است. به همین دلیل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل به جهت وظیفه مندی و هم سرمایه گذاران آزادراه های بخش خصوصی راغب به اجرای این طرح هستند اما مشکلی که وجود دارد این است که مردم از پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی استقبال نمی کنند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور ادامه داد: در وهله نخست میزان همکاری مردم و پرداخت عوارض به صورت الکترونیکی حدود 40 درصد بود که پس از گذشت مدتی به حدود 53 درصد رسید. این عدم استقبال مردم از پرداخت عوارض الکترونیکی برای سرمایه گذاران سخت بود چرا که آن ها باید بخشی از این درآمد را برای ایمنی و نگهداری استفاده می کردند و به بخشی دیگر از آن به به عنوان بازگشت سرمایه نگاه می کردند و با استقبال 50 درصدی مردم عملا ایمنی و نگهداری آن محور هم به مشکل برخورد می کرد.
خادمی گفت: پس از گذشت مدتی، وزیر راه و شهرسازی با پلیس تفاهم نامه ای تبادل کردند که در همین راستا با همکاری خوب پلیس موفق شدیم تا دوربین های آزادراه ها را به راهنمایی و رانندگی کشور متصل کنیم و در پی این تفاهم پیامک عوارض آزادراه ها از طریق پلیس برای مردم ارسال می شد. این اتفاق سبب شد تا استقبال مردم بیشتر شود و به حدود 65 تا 70 درصد برسد اما برخی از رانندگان (بیش از 30 درصد) با وجود ارسال پیامک از سوی پلیس باز هم عوارض خود را پرداخت نکرده اند. بنابراین بازستاندن این عوارض از سوی پلیس مشمول مرور زمان می شود و این مسئله برای سرمایه گذاران مشکل ایجاد می کند.
وی اضافه کرد: در همین راستا برای افزایش انگیزه سرمایه گذاران آزادراه های خصوصی پیشنهادی شد تا صندوقی ایجاد شود که دولت منابع مالی حدود 200 میلیارد تومانی برای آن پیش بینی کند و بخشی از عوارضی که مردم پرداخت نمی کنند از طریق این صندوق تامین و جایگزین شود و نهایتا پس از آنکه عوارض آزادراهی مورد نظر از سوی پلیس وصول شد به حساب دولت واریز شود تا این سرمایه 200 میلیارد تومانی نیز وصول شود. البته اجرای این طرح و پیسنهاد به قانون نیاز دارد و در وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است چرا که تامین مالی آن باید به صورت رسمی انجام شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با بیان اینکه اگر این اعتبار پیشنهادی به تصویب برسد، می توان امیدوار بود که همه سرمایه گذاران آزادراهی از الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی استقبال کنند، اعلام کرد: برخی شرکت های آزادراهی به دلیل عدم وصول مطالباتشان از طریق دریافت عوارض حاضر به اجرای این طرح نشدند البته در برخی از محورها تردد وسایل نقلبه سنگین و کامیون ها بالاست و به همین دلیل مبلغ عوارض پرداخت نشده به صورت قابل توجهی افزایش یافته است. بنابراین با کاهش استقبال ممکن است الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی با شکست مواجه شود.
به گفته خادمی از نظر زیر ساخت، تجهیزات و توان فنی و اجرایی هیچ مشکلی برای اجرای طرح الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی وجود ندارد و اگر شرایط مناسبی فراهم شود، می توان این طرح را در اسرع وقت آماده اجرا در همه آزادراه های کشور کرد.