به گزارش بانک و صنعت، سید پرویز فتاح امروز (چهارشنبه) بعد از بازدید از منطقه 2 آزادراه تهران-شمال، با اشاره به میزان پیشرفت این منطقه اظهار داشت: در بازدیدی که در تیرماه امسال به همراه رییس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه از منطقه 2 آزادراه تهران-شمال داشتیم، بنیاد مستضعفان و دولت متعهد شدند که مسیر رفت در منطقه 2 آزادراه تهران-شمال را در دولت دوازدهم به زیر بار ترافیکی ببرند و بازدید امروز برای بررسی میدانی عملیات اجرایی این پروژه انجام شد.
رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: در بازدیدی که امروز داشتیم و با توجه به گزارش هایی که مسئولان، مهندسان و پیمانکاران این پروژه ارائه دادند، می توانیم بگوییم که اکنون از قول و قراری که برای تکمیل مسیر رفت منطقه 2 آزادراه تهران-شمال داده بودیم، چندان دور نیستیم.
وی افزود: هم اکنون میزان پیشرفت فیزیکی در مسیر رفت منطقه دوم آزادراه تهران-شمال به 47 درصد رسیده است.
رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه تمام برنامه ریزی ها برای تکمیل مسیر رفت در منطقه 2 آزادراه تهران-شمال انجام شده است گفت: نکته قابل توجه این است که کار در این منطقه بسیار سخت تر از منطقه یک آزادراه است؛ چراکه بزرگ ترین تونل تاریخ مهندسی کشور در این منطقه در حال احداث است و احداث این قطعه از آزادراه، دارای پیچیدگی های فنی بسیاری است.
وی خاطر نشان کرد: همچنین علاوه بر این پیچیدگی ها، ممنوعیت تردد ماشین آلات سنگین در جاده چالوس، طی روزهای آخر هفته، کار را سخت تر کرده است.
فتاح، مشکلات اقتصادی کشور و تورم را یکی دیگر مشکلات پیمانکاران این پروژه عنوان کرد و افزود: بنیاد مستضعفان و دولت اهتمام دارند که به تعهداتشان در قبال پیمانکاران عمل کنند و تا امروز بنیاد مستضعفان به 100درصد تعهدات خود عمل کرده است، ولی تورم باعث فشار به پیمانکاران شده و ما نیز باید آن ها را درک کنیم و مشکلات آن ها را که بخشی به ما و بخشی به دولت مربوط است، حل کنیم.
رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه هزینه تکمیل این منطقه از آزادراه، به دلیل تورم موجود در اقتصاد کشور، بیش از برآورد انجام شده خواهد بود، ادامه داد: بر اساس برآوردهای سال گذشته، تکمیل باقی مانده منطقه 2 آزادراه تهران-شمال، نیازمند اعتباری معادل 2 هزار میلیارد تومان بود که با توجه به تورم اقتصادی در کشور، قطعا به این برآورد، اضافه شده و باید تعدیل اضافه اعمال شود؛ البته این تعدیل اضافه را بنیاد مستضعفان انجام خواهد داد و فکر می کنم دولت نیز این تعدیل منطقی را خواهد پذیرفت، ولی درحال حاضر نمی توان میزان این تعدیل را اعلام کرد و در جلسه ای که بزودی با مسولان دولتی خواهیم داشت، این موضوع بررسی می شود.
وی گفت: با توجه به اینکه پیشرفت کار در تونل البرز شرقی که طولی معادل 6 هزار و 400 متر دارد، بیش از مسیر رفت در منطقه 2 آزادراه تهران-شمال است، ما در تلاشیم تا این تونل را قبل از تکمیل مسیر رفت منطقه 2 آزادراه، زیر بار ترافیکی ببریم.
به گفته فتاح در حال حاضر حفاری تونل البرز شرقی به اتمام رسیده و از آبان ماه عملیات الکترومکانیکی در این تونل آغاز می شود تا این تونل عظیم هرچه زودتر زیر بار ترافیکی برود.
منطقه 2 آزاد راه تهران ـ شمال از شهرستانک یعنی انتهای منطقه یک این آزادراه که اسفندماه سال گذشته افتتاح شد تا پل زنگوله و به طول تقریبی 22 کیلومتر در حال ساخت است و تا بهار سال آینده به صورت یک باند به بهره برداری می رسد.
مذاکرات و توافقاتی بین دولت و سرمایه گذار آزادراه یعنی بنیاد مستضعفان انجام شد تا منطقه 2 آزادراه تهران ـ شمال سریعتر به بهره برداری برسد که مشکل ترافیک در این منطقه حل شود.