پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت:مدیرعامل شرکت حفاری شمال با تاکید بر اینکه موضوع توسعه و تامین دکل های حفاری به دلیل تاثیر مستقیم بر توسعه یافتگی صنعت نفت و اقتصاد ملی ایران مساله ای استراتژیک است یادآور شد: در چنین مساله استراتژیکی نباید تسلیم آرمان گرایی و شعارپردازی شویم چرا که هرگونه تصمیم اشتباه امروز ، از سوی نسل آینده ایران قابل پذیرش نیست و اگر جریان مدعی ساخت دکل در داخل باعث کاهش توان ملی در برداشت از میادین مشترک شود یک زیان جبران ناپذیر به آینده اقتصاد ایران وارد امده است.
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت حفاری شمال؛ هدایت الله خادمی در میزگرد تخصصی "چالش ها و فرصت های حمایت از ساخت داخل دکل های حفاری" که به ابتکار شبکه اطلاع رسانی وزارت نفت برگزار شد، ادعای وجود سازندگان دکل حفاری در ایران و ورشکستگی آنها به دلیل واردات دکل از خارج را بحث های بی پایه و اساس خواند و گفت: اگر سازنده واقعی دکل در ایران وجود داشت، طی 3 دهه گذشته چرا این حجم دکل از خارج وارد ایران شده است و چرا هم اکنون بسیاری از مجموعه های توانمند ایرانی در پی وارد کردن دکل از خارج هستند؟؟
وی با یاد آوری این که یک شرکت ایرانی چند سال پیش سفارش ساخت دکل حفاری خشکی را به شرکت فجر شیراز داد، گفت: کار ساخت این سازه به دلیل نداشتن استاندارد های لازم متوقف شد، این در حالی بود که آن شرکت، دستگاه حفاری خود را به مدت یک ماه برای مهندسی معکوس در اختیار شرکت فجر شیراز گذاشت و خسارت ناشی از این کار را به دلیل حمایت از ساخت داخل قبول کرد، اما این دستگاه به دلیل این که قابل تست نبود بدون استفاده باقی ماند.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال افزود: به یاد دارم که سالها قبل یکی از پیمانکاران بزرگ صنعت نفت در بخش دریا با چندین واسطه از چین دکل خشکی وارد و به اسم دکل ساخت داخل آن را افتتاح کرد اکنون هم گویا عده ای به دنبال همین روش هستند در حالی که می دانید میادین نفت و گاز کشور عرصه شعارپردازی و فریب کاری نیست.
خادمی در ادامه افزود: بسیاری از مدعیان ساخت دکل در ایران قبلا نمره مردودی در این حوزه آورده اند مثلا یکی از مدعیان ساخت دکل حفاری در ایران 6 سال قبل به شرکت ملی حفاری مراجعه کرد و ادعا کرد که می تواند دستگاه حفاری خشکی با قدرت 3 هزار اسب بخار تولید کند، متعاقب این ادعا مبالغی هم به عنوان پیش پرداخت به شرکت یادشده اعطا شد اما پس از چندی ضمن بازدید از خط تولید ادعایی این شرکت ملاحظه شد که شرکت مدعی تنها یک زمین متروکه بدون هیچ نوع امکانات ساخت در اختیار دارد.
خادمی افزود: همان شرکت هنوز ادعای توانمندی در ساخت دکل 3 هزار اسب بخار می کند در حالی که فعالان صنعت حفاری واقعا فرصت آزمون و خطا و تاثیرپذیری از شعارگرایی را ندارند.
وی ادامه داد: اگر سازنده دکل در ایران وجود دارد، چرا بعد از 30 سال به جز دکل دریایی هندی و چینی، دکلی ساخته نشده و یا چرا هفت دکل دیگر از خارج برای حفاری میدان گازی پارس جنوبی به خلیج فارس وارد کردیم در حالی که می توانستیم با خرید و مالکیت دکل برای جمهوری اسلامی ایران در مدت سه سال سرمایه اختصاص یافته در ساخت دکل ها را بازگردانیم.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال با تاکید بر این که در ساخت دکل های حفاری در ایران باید واقعیت ها را به زبان آورد و از دورغ پردازی خودداری کرد یادآور شد: موضوع دکل های حفاری به دلیل اینکه با توسعه میادین نفت و گاز و در نهایت با توسعه ملی ایران گره خورده است بسیار مهم و حیاتی است در این مساله پای منافع ملی در میدان های مشترک در میان است، نباید این واقعیت را کتمان کرد که هم اکنون دانش ساخت دکل به صورت کافی در داخل وجود ندارد .
وی افزود: لازم است تا تمام دست اندرکاران و فعالان صنعت نفت و حفاری به اظهارات رسانه ای و حرف های دلالان در این زمینه توجه نکنند ، نباید میدان های مشترک را به دلیل آرزوی ساخت دکل در ایران معطل نگه داریم چرا که اگر چنین کاری صورت گیرد در حقیقت به مردم ایران خیانت کرده ایم.
خادمی با بیان این که سازندگان داخلی دکل باید نگاه صادراتی داشته باشند، گفت: اگر کسی ادعای ساخت داخل دارد نباید توان خود را معطوف و منحصر به تامین نیازهای دو شرکت بزرگ یعنی شرکت های ملی حفاری و حفاری شمال بکند؛ شرکت های سازنده واقعی که خود را دکل ساز می نامند نباید تنها منتظر دو شرکت حفاری شمال و ملی حفاری برای دریافت سفارش باشند؛ شرکتی که نگاه صادراتی نداشته باشد اصولاً نمی تواند دکل بسازد به همین دلیل سئوال من این است که آیا شرکت های مدعی ساخت دکل در ایران نمی توانند دکل های خود را به مشتریان متعدد موجود در منطقه عرضه کنند؟؟؟؟
خادمی تاکید کرد: معتقدیم هرکسی که ادعا دارد باید ابتدا دکل های حفاری را بومی کرده و سپس نسبت به تولید از منابع هیدروکربنی اقدام کنیم در حقیقت با الزامات و حقایق منافع ملی آشنا نیست که این موضوع جای تامل دارد.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال افزود: به عنوان نمونه، یکی از شرکت های داخلی مدعی ساخت تاپ درایو، قیمت ساخت این تجهیز را بیش از دو میلیون و 380 هزار دلار و زمان تحویل آن را 13 ماهه اعلام کرده، این در حالی است که سازندگان آسیایی قادرند این دستگاه را با هزینه یک میلیون و 350 هزار دلار تهیه و هزینه آن را 90 روز پس از نصب دریافت می کنند.
وی با بیان این که نمی توان توسعه میادین مشترک با کشورهای همسایه را معطل آرمان و آرزوی ساخت داخل دستگاه حفاری گذاشت گفت: زیرساختهای بومی سازی دستگاه حفاری در ایران وجود ندارد تا بتوانیم دستگاه حفاری ایرانی بسازیم، بنابراین باید سریعا دستگاه حفاری را تامین کرده و میادین را توسعه دهیم؛ ضمن آنکه خوب است وزارت نفت به صورت موازی از شرکتهایی که ادعای ساخت دکل دارند حمایت می کند و درصورت موفقیت در ساخت دکل بر اساس استانداردهای جهانی، میتوانند وارد بازار شوند.
خادمی افزود: تنها مرجع دارای صلاحیت برای اظهار نظر در مورد شمار دکل های حفاری مورد نیاز در سال های آینده، مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران است نه شرکت های پیمانکار.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال با یادآوری این که در زمان وزارت غلامحسین نوذری در وزارت نفت کمیته ای به نام کمیته بررسی تامین دکل، متشکل از برخی متخصصان صنعت نفت تشکیل شد، گفت: پیشتر یکی از شرکت های نفتی ایرانی قصد داشت در قالب تفاهم نامه همکاری میان ایران و اندونزی چندین دکل هندی را با نرخ اجاره روزانه 220 هزار دلار به ایران وارد کند، اما این کمیته به شدت با این کار مخالفت کرد و پس از مذاکره با مقامات کشور، بند قراردادی مربوط به تامین دکل از تفاهم نامه میان دو کشور به دلیل بالا بودن قیمت حذف شد.
وی ادامه داد: بعدها کمیته بررسی تامین دکل وزارت نفت با طرف هندی مذاکره کرد و همان دکل هایی که آن شرکت نفتی قصد داشت با قیمت اجاره روزانه 220 هزار دلار به کشور وارد کند با قیمت کمتر از 158 هزار دلار وارد ناوگان حفاری خلیج فارس کردیم.
هدایت الله خادمی با یادآوری این که پیش از این در وزارت نفت کمیته بررسی تامین دکل های حفاری وجود داشته است، گفت: تشکیل دوباره این کمیته یکی از ضرورت های موجود برای رفع ابهام های موجود در زمینه ساخت دکل های حفاری است