پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 517636 تاریخ : 1399/05/20-17:49:08
,1,
پیش به سوی بانکداری بدون کاغذ

پیش به سوی بانکداری بدون کاغذ

حسن تلیکانی عضو هیئت مدیره بانک مهر ایران از اقدامات این بانک در حوزه بانکداری الکترونیکی و حذف کاغذ از عملیات بانکی می گوید.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، تلیکانی اظهار می کند: سامانه میعاد را راه اندازی کردیم و در گام نخست تمام فرم های کاغذی مربوط به افتتاح حساب و پرداخت تسهیلات حذف شده و هیچ یک از مشتریان بانک مهر ایران برای دریافت وام، نیاز به امضای سندی ندارد. در آینده حتماً سایر اسناد و بایگانی آن ها را نیز به همین صورت الکترونیکی خواهیم کرد.

در ادامه مشروح گفت وگو با این عضو هیئت مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران را می خوانید.

بانک مهر ایران چند خدمت حوزه بانکداری الکترونیکی را برای نخستین بار در شبکه بانکی کشور ارائه کرده است. افتتاح حساب به صورت آنلاین و از طریق همراه بانک و همین طور درخواست تسهیلات به صورت آنلاین از جمله این موارد است. لطفاً درباره این موارد توضیح دهید.

بانک مهر ایران 530 شعبه و 3000 نفر نیروی انسانی دارد، اما تعداد تسهیلات پرداخت شده بانک مهر ایران به اندازه 10 بانک است، این در حالی است که به اندازه 10 بانک نیروی انسانی ندارد. به علاوه اعطای وام قرض الحسنه از وام های میلیاردی سخت تر است. زیرا دریافت کنندگان وام های میلیاردی، اطلاعات بانکی مناسبی دارند و کار با آن ها راحت است.

دریافت کنندگان وام های قرض الحسنه عمدتاً اقشار ضعیفی هستند که کمتر به بانک ها مراجعه کرده اند. برای این افراد طی کردن فرآیند مورد نظر جهت دریافت وام خیلی سخت است. افزون بر این، بانک های قرض الحسنه عمر زیادی ندارند و به تبع آن شناخت مردم از آن ها و فرآیندشان به اندازه بانک های تجاری نیست. همچنین تعداد بالای وام های قرض الحسنه باعث شده راهی غیر از حرکت به سوی بانکداری الکترونیکی و سپس بانکداری دیجیتال نداشته باشیم.

از آنجایی که تعداد وام های بانک در حال افزایش بود، برآوردی را با آقای دکتر اکبری، مدیرعامل محترم بانک داشتیم مبنی بر اینکه تعداد شعب و کارکنان بانک به اندازه ای است که اگر تعداد تسهیلات بانک به یک میلیون و 500هزار فقره برسد و سه میلیون نفر نیز به عنوان ضامن به شعب بانک مراجعه کنند، چهار و نیم میلیون نفر به شعب بانک مراجعه می کنند که رئیس شعبه حتی فرصت سلام کردن به این افراد را نیز نخواهد داشت. این پیش بینی سه سال قبل انجام شد و اکنون بانک مهر ایران از پرداخت این تعداد تسهیلات عبور کرده است. همچنین بایگانی کردن این تعداد پرونده امکان پذیر نبود.

در نتیجه یکی از نخستین بانک هایی که باید به سمت بانکداری الکترونیکی و بانکداری دیجیتالی گام برمی داشت، بانک مهر ایران بود. برای رسیدن به این هدف، نخستین گام تجهیز شعب، اصلاح زیرساخت ها و نرم افزارها بود. ایجاد دیتاسنترها و گرفتن بک آپ از اطلاعات نیز در دستور کار قرار گرفت. مرحله بعدی تغییر بایگانی از فیزیکی به الکترونیکی بود. از آنجایی که 80 درصد فعالیت بانک مهر ایران افتتاح حساب و پرداخت تسهیلات است، برنامه ریزی کردیم تا در گام نخست موارد مربوط به این دو فعالیت به صورت الکترونیکی بایگانی شود.

سامانه میعاد را راه اندازی کردیم و در گام نخست تمام فرم های کاغذی مربوط به افتتاح حساب و پرداخت تسهیلات حذف شده و هیچ یک از مشتریان بانک مهر ایران برای دریافت وام، نیاز به امضای سندی ندارد. در آینده حتماً سایر اسناد و بایگانی آن ها را نیز به همین صورت الکترونیکی خواهیم کرد.

پس از آماده شدن بایگانی الکترونیکی به عنوان زیرساخت، افتتاح حساب آنلاین و سپس افتتاح حساب بر بستر تلفن همراه را راه اندازی کردیم. ارائه خدمات بر بستر موبایل باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود. افزون بر این موبایل در دسترس همگان است و همچنین نسل های جدید که مشتری بانک شده اند یا در آینده به جمع مشتریان بانک خواهند پیوست، از موبایل استفاده زیادی می کنند.

برای اینکه دریافت تسهیلات را روی موبایل ارائه کنیم، حتماً باید افتتاح حساب آنلاین را راه اندازی می کردیم. این خدمت اکنون در حال ارائه است و با استقبال خوبی هم روبرو شده است. در آینده نزدیک، پرداخت تسهیلات بر بستر همراه بانک را نیز راه اندازی می کنیم.

بانک مهر ایران نخستین بانکی است که توانسته احراز هویت بر بستر موبایل را برای افتتاح حساب راه اندازی کند. همچنین نخستین بانکی است که به سمت استفاده نکردن از کاغذ در آرشیو اسناد پیش رفته است. این مورد جزو چشم اندازهای بانکداری دیجتال است و از سوی وزارت امور اقتصاد و دارایی مورد تأکید است. بانک مهر ایران همچنان حرکت خود به سمت بانکداری دیجیتال برای تحقق اقتصاد هوشمند را ادامه می دهد.

احراز هویت آنلاین سجام نیز یکی از خدماتی است که بانک مهر ایران برای نخستین بار ارائه کرد. این ایده از کجا شکل گرفت؟

استقبال اشخاص حقیقی از بازار سرمایه باعث شده بود افراد زیادی به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند تا کار احراز هویتشان انجام شود، این موضوع در شرایط فراگیر شدن بیماری کرونا نگرانی هایی را ایجاد کرده بود. علاوه بر این، دفاتر پیشخوان دولت این ظرفیت را نداشتند و برای این کار پیش بینی نشده بودند. بانک مهر ایران نخستین بانکی بود که اعلام کرد همراه بانکش این ظرفیت را دارد که احراز هویت آنلاین سجام را انجام دهد که پس از تأیید، انجام آن آغاز شد و با استقبال خوبی هم مواجه شد و نزدیک به 120هزار نفر از این خدمت استفاده کرده اند.

سامانه میعاد قابلیتی را ایجاد کرده که احراز هویت افراد در شعب به صورت بیومتریک انجام شود. درباره این خدمت به ما بگویید.

سعی کرده ایم تمام ابزارهایی که بسترهای کشور به ما اجازه می داد، ارائه کنیم. مشتری برای افتتاح حساب کد ملی خود را ارائه می کند و اطلاعات هویتی وی با سامانه ثبت احوال و سوابق بانکی وی با سامانه های بانک مرکزی بررسی می شود. موارد مختلف بررسی می شود و برای هیچ کدام نیاز به پر کردن فرم کاغذی نیست. نمونه امضا نیز به صورت الکترونیکی از مشتری دریافت می شود.

راه اندازی سامانه غدیر نیز یکی از اقدامات بانک مهر ایران در حوزه بانکداری الکترونیکی بود که امکان مقایسه عملکرد شعب را به صورت لحظه ای برای رؤسای شعب به وجود آورد. درباره این سامانه و رقابت مثبتی که ایجاد کرده نیز توضیح دهید.

هنگامی که تیم مدیریتی جدید وارد بانک شد، آمار و اطلاعات به شکل منسجم امروز وجود نداشت. داشبوردهای متعددی برای آمار و اطلاعات بانک پیش بینی شده است. نخستین موضوع این بود که واحد آمار را از اداره فاوا جدا کنیم و این واحد به اداره سازمان منتقل شود.

سامانه غدیر که آذرماه سال گذشته و همزمان با سالروز تأسیس بانک رونمایی شد، ویژگی های بسیار مطلوبی دارد. تلاش می کنیم به نقطه ای برسیم که تمام پاداش ها و سنجش بهره وری ها بر اساس نتایجی که از سامانه غدیر به دست می آید، انجام شود. هر چند بانک های دیگر نیز دسترسی به اطلاعات را دارند، اما به این صورت کامل نیست که رئیس شعبه بتواند هر زمان که تمایل داشت، وضعیت خود را ارزیابی کند. این سامانه، خودنظارتی را در همکاران افزایش می دهد و باعث می شود هم راستا با اهداف بانک حرکت کنند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 206
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران