به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از مهر ماه امسال بازار مسکن با افت شدید تعداد معاملات روبرو شد، طوری که تعداد آپارتمانهای فروخته شده در تهران به زیر 9 هزار واحد رسید و رتبه پایینترین سطح معاملات در طول چهار سال گذشته (به استثنای ماههای نیمه تعطیل فروردین) در اولین ماه پاییزی امسال ثبت شد.
در حالی که معاملات مسکن در مهرماه حدود 10 درصد از معاملات شهریور ماه و در مقایسه با مهر سال گذشته 34 درصد کمتر بوده است، تعداد تماسهای ثبت شده با مرکز ارتباط با مشتریان که در زمره در دسترسترین و کوتاهترین مسیر برای دریافت اطلاعات درباره انواع تسهیلات خرید مسکن به شمار میآید نیز، در این ماه نسبت به مهر سال گذشته 6 درصد افت کرده است. به این ترتیب طی مهر امسال مجموعا 12 هزار و 529 تماس با مرکز ارتباط با مشتریان بانک مسکن برقرار شده است که با توجه به تغییر رفتار متقاضیان خرید مسکن و انزوای نسبی آنها در بازار کنونی، طبیعی بوده و دور از انتظار نیست.
در طول ماه گذشته پرتکرارترین سوال مخاطبان بانک مسکن در این تماس ها مربوط به تسهیلات از محل صندوق پسانداز مسکن یکم بوده است.
تماسگیرندگان با مرکز ارتباط با مشتریان بانک مسکن در خصوص شرایط اعطای این تسهیلات سوالاتی را مطرح کردهاند که عمده این پرسشها مربوط به احتمال افزایش سن بنای ساختمان بوده است. به دلیل طرح این موضوع به عنوان یک پیشنهاد به بانک مرکزی و انتشار اخباری درباره آن، بسیاری از تماسگیرندگان با بانک مسکن خواستار اطلاع از زمان اجرای آن بودهاند که با توجه به عدم تصویب آن تا کنون، نمیتوان زمانبندی مشخصی برای آن اعلام کرد. از طرفی کارشناسان بازار مسکن معتقدند به مصلحت مشتریان است که اگر قصد خریدشان در مقطع زمانی کنونی جدی است، صرفا به دلیل وجود این احتمال از آن صرفنظر نکنند.
میزان افزایش تسهیلات خرید مسکن نیز پرسش دیگر مخاطبان بانک مسکن بود که به دفعات در تماسهای مهر ماه تکرار شد. به دنبال مصاحبههای رسانهای مدیرعامل و رییس اداره کل سازمان و روشهای بانک مسکن در این خصوص، پرسش درباره میزان افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در آینده به یکی از سوالات کلیدی تماسهای مهر ماه تبدیل شد. پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات زوجین از محل صندوق یکم به 200 میلیون تومان و نیز پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات اوراق همتراز سقف تسهیلات یکم فعلی (160 میلیون تومان در حالت زوجین) در هفتههای اخیر مطرح و رسانهای شده که شهروندان بسیاری برای اطلاع از کم و کیف این افزایش احتمالی با مرکز ارتباط با مشتریان بانک مسکن تماس گرفتند.
در ماه گذشته با توجه به اعلام شمارههای مرکز مشاوره سرمایهگذاری صندوق رهآورد آباد مسکن در کانالهای مجازی متعلق به بانک مسکن، تماس با Call Center با هدف کسب اطلاع از جزییات نحوه سرمایهگذاری در بازار سرمایه از طریق این صندوق یا صندوقهای دیگر ذیل مجموعههای وابسته به بانک مسکن نیز در زمره سوالات پرتکرار مخاطبان قرار داشت.
پرسش درباره جزییات اعطای تسهیلات از محل خرید اوراق حق تقدم موسوم به «تسه» نیز که در ماههای پررونق بازار مسکن در رتبه یکم یا دوم سوالات پرتکرار قرار داشت، اکنون با توجه به کاهش تمایل به استفاده از آن به دلیل جهش قیمت مسکن، به رتبه چهارم سقوط کرده است.
در طول مهر ماه شاهد افزایش 210 درصدی تماس با سامانه صندوق صوتی بانک مسکن و افزایش 140 درصدی ایمیلهای ارسالی به بانک مسکن نیز بودهایم که نشان میدهد این دو روش برقراری ارتباط مشتریان با بانک به تدریج با اقبال بیشتری از سوی مخاطبان همراه شده است.
شهروندان تهرانی جهت برقراری ارتباط با این مرکز میتوانند همه روزه از ساعت 7:30 تا 16 و پنجشنبهها تا ساعت 13 با شماره تلفن 1830 و هموطنان ساکن در سایر شهرها نیز میتوانند با شماره 02161088 تماس بگیرند.