به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بیمه حافظ ، هفته آخر آذر هجدهمین جلسه کمیسیون فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) به صورت مشترک با کارگروه فاوا سندیکا در محل شبکه نوآفرینی پلنت به میزبانی شرکت بیمه سامان برگزار شد. در حاشیه این نشست، دکتر جلال سلطانی، مدیرعامل شرکت بیمه حافظ و عضو کمیسیون فناوری اطلاعات بیمه، درباره مقوله فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال در صنعت بیمه به «رسانه اینشورتک» گفت: «فاصله صنعت بیمه با روند تحولات بسیار زیاد است اما این روند به آرامی طی می شود.» سلطانی درباره دلیل کندی این روند اظهار کرد: «ما هنوز برنامه ای برای تحول دیجیتال و فناوری اطلاعات نداریم. این در حالی است که فناوری اطلاعات می تواند به کسب وکارها کمک کند تا تغییر نگرش و تفکرات را ایجاد کنند. اما باید پناهگاهی استراتژیک برای این امر وجود داشته باشد و اکنون فاقد چنین برنامه ای هستیم.»
تحولی در سطح رگولاتوری
مدیرعامل بیمه حافظ چند سالی است که روی بحث تحول دیجیتال تمرکز دارد. او معتقد است نخستین نکته ای که در این زمینه باید متحول شود، بحث رگولاتور است: «رگولاتور در بحث تحول دیجیتال باید موضع گیری داشته باشد. موضع گیری اش هم نه در حد سمینار و همایش یا کار پژوهشی و نظیر این ها باشد بلکه باید این تحول به حدی برسد که آیین نامه ها را اصلاح کند.»
او با اشاره به یکی از مهم ترین آیین نامه گفت: «مثلا آیین نامه 93، طبق آن، حداقل یک حلقه حکمرانی فناوری اطلاعات باید به حکمرانی شرکتی اضافه شود.» اما کمیته های مطرح در این آئین نامه عمدتا ربطی به حوزه فضای فناوری اطلاعات ندارند و به همین خاطر این آئین نامه و ارکان آن در راستای تحول دیجیتال کمک کننده نیستند. او همچنین به دیگر آیین نامه ها اشاره کرد و گفت: « آیین نامه 100 باید به شکلی اصلاح شود تا در میان اعضای هیات مدیره شرکت های بیمه حداقل یک نفر از حوزه فناوری اطلاعات باشد. و در آئین نامه 90 باید پیش نیاز تسلط به مفاهیم حاکمیت فناوری اطلاعات درج گردد.» سلطانی معتقد است برای اینکه همه امور از سرمایه گذاری گرفته تا استعدادیابی به درستی انجام شوند، هیات مدیره هم باید اراده کند و در بودجه ردیف این موارد را ببیند: «به نظر من در کل نقش رگولاتور از همه پررنگ تر است.»
بحث دیگری که سلطانی در صحبت های خود در زمینه تحول دیجیتال به آن اشاره کرد، بحث مدیریت تجربه مشتریان است: «اگر در نگرش ارکان صنعت بیمه، پارادایم شیفت نداشته باشیم و همه اموراز بالا به پایین رخ بدهد دیگر توجهی به نیاز مشتری نمی شود. هرچند نیاز مشتری از پایین می آید اما وقتی مشتری به دیوار آهنی برخورد می کند، ناامید می شود و دست از نیازش می کشد. ما باید به نیاز مشتری از طریق ارائه محصولات مبتنی بر نیاز مشتری پاسخ بدهیم.»
اما پرسش اینجاست که چطور می توان پاسخ درستی به نیاز مشتری داد؟ به اعتقاد مدیرعامل شرکت بیمه حافظ، برای پاسخ به نیاز مشتری نیاز به برنامه هایی از بالاست متاسفانه هیچ چارچوب چابکی برای خلق ارزش از طریق توسعه محصولات جدید وجود ندارد. او همچنین اشاره ای به بحث بیمه نامه سایبری داشت و گفت به باورش، کسانی که اهالی صنف فناوری اطلاعات هستند و در این زمینه تخصص دارند باید شرایط عمومی بیمه نامه سایبری و شناسنامه پوشش های آن را به شورای عالی بیمه پیشنهاد بدهند. اما هنوز پوشش های بیمه نامه سایبری به درستی شناسایی نشده چه برسد به اینکه درباره نرخ، آکچوئری و نظایر آن اقدامی شده باشد. در واقع از شروع مبحث تحول دیجیتال دو سال گذشته است ولی هنوز هیچ محصول مشخصی در رابطه با بیمه نامه سایبری از طرف ارکان صنعت بیمه مطرح نشده است در صورتی که این نیاز صنعت فاوای کشور است: «یعنی کوچک ترین حرکتی که نمود عملیاتی داشته باشد در حد یک اقدام کوچک مشاهده نشده است و صرفا فقط حرف زده ایم.»
تحول دیجیتال بیش از این هاست
بسیاری از شرکت ها در زمینه استفاده از امکاناتی نظیر APIها پیشرو شده اند. سلطانی معتقد است این شرکت ها به موقع جنبیده اند و اقدامات خوبی هم داشته اند اما نمی توان به این کارها عنوان تحول دیجیتال داد: «باز هم فاصله دارد تا تحول دیجیتال! تحول دیجیتال در حد کلام و حرف هم حتی هنوز به درستی تبین نشده و هر کسی از ظن خود مطلبی و محتوایی عرضه می کند. تا جایی که مثلا در همایش 13 آذر که خیلی جدی و قوی به آن پرداخته شد، به نظر می رسد قاطبه مدیریت اقتصادی کشور هنوز به امکان عملیاتی شدن این مفهوم باور ندارند. برای مثال وقتی اهداف برنامه اقتصادی در حوزه بیمه را از زبان وزیر محترم می شنیدیم، می دیدیم که حاضر نیستند از کلمه دیجیتال به مفهومی که در همایش بوده استفاده کنند واز کلید واژه بیمه گری هوشمند. یعنی به جای "دیجیتال" از "هوشمند" استفاده کردند.» او ادامه داد: «معاونت اقتصادی رییس جمهوری هم صرفا بحث امنیت اقتصادی را به صنعت بیمه به نحوی مرتبط کرده و گفتند امنیت اقتصادی از همه چیز مهم تر است برای ایجاد آرامش.»
ناآگاهی از تهدیدها
تهدیدها و خطراتی که در مسیر تحول دیجیتال وجود دارد جزو مواردی است که بیمه گران و مسئولان باید به آن توجه داشته باشند. سلطانی در این زمینه گفت: «وقتی وارد بحث تحول دیجیتال می شویم، تهدیدهای بسیاری وجود دارد که باید شناسایی شوند. من گزارش خوبی در همایش در ارتباط با نقاط ضعف و تهدیدها ندیدم. به عنوان مثال یک گزارش SWOT توسط نماینده سندیکا، آقای اولیا، پرزنت شد که ارائه بسیار خوبی بود ولی نقاط ضعف و تهدیدها را به نحوی خودسانسوری کرده بودند. در واقع به نقاط ضعف و تهدیدها در بحث تحول دیجیتال نمی پرداختند. به همین خاطر به نظر می رسد راه درازی در مسیر تحول دیجیتال در پیش داریم.»
از جمله مباحثی که همراه با نوآوری و تحول دیجیتال در صنعت بیمه مطرح می شود، مسئله چابکی صنعت بیمه است. مدیرعامل شرکت بیمه حافظ معتقد است چابکی بحثی سازمانی است که به منابع انسانی و فرایندها اشاره دارد: «چابکی بحثی جداست که اصلا نباید آن را کنار فناوری اطلاعات قرار داد چون نتیجه بلوغ فرایندها و نیروی انسانی است، نیرویی باانگیزه که هم باهوش است، هم می داند چه کار صحیحی را چه زمانی انجام دهد. این می شود مفهوم چابکی.» او ادامه داد: «بحث فناوری ارتباطات و اطلاعات می تواند خودش پیش ران باشد برای چابکی، ولیکن مفهوم چابکی نه تنها مفهومی فراتر از مدیریت فناوری دارد بلکه مربوط به رهبری سازمان است.»
پلنت مفهوم ترس از یکدیگر را در هم شکست!
از آن جا که این گفت وگو در حاشیه جلسه کمیسیون فاوا در پلنت برگزار شده بود، سلطانی توضیحاتی هم درباره این جلسه ارائه کرد: «جلسه خیلی خوبی بود. از آن هایی که تا به حال در صنعت بیمه انجام نشده بود.» او به دو نکته اشاره کرد، نخستین مورد حضور مهندس بختیاری، به عنوان رییس کمیسیون فناوری اطلاعات بود که می تواند این بحث را تقویت کند: «به نظرم حضور ایشان به عنوان رئیس شورای عمومی سندیکا، عضو شورای عالی بیمه و مدیرعامل بیمه ایران در این کمیسیون می تواند نتیجه اعتقاد ایشان به حاکمیت فناوری اطلاعات باشد و باعث اتفاقات خیلی خوبی در مسیر تحول دیجیتال شود. این جای امید برای اهالی فاوای صنعت بیمه است و بنده این مورد را جزو نقاط مثبت جلسات کمیسیون و به خصوص این جلسه در محل پلنت می دانم.»
مورد دیگری که سلطانی به آن اشاره داشت، مربوط به مرکز نوآفرینی پلنت بود: «به نظر من پلنت توانسته شرکت های بیمه ای را که از هم دور بوده و همیشه از یکدیگر می ترسیدند را در یک فضای دوستانه و اطمینان بخش کنار هم قرار بدهد.» به اعتقاد سلطانی عمدتا شرکت های بیمه از به اشتراک گذاری اطلاعات با یکدیگر می ترسند و با خودشان می گویند مبادا شرکتی دیگر اطلاعات ما را به مورد بهره برداری قرار دهد: «پلنت باعث شد نوعی همبستگی ایجاد شود و مفهوم ترس از دیگری، مقداری محو شده و جای خود را به همکاری و همدلی بدهد. این دو مورد به نظرم نقطه عطفی در تاریخ همکاری واحدهای فاوای شرکت های بیمه به شمار می آید.»
سلطانی در پایان صحبت های خود، گریزی به نقش آفرینی و اثرگذاری اینشورتک ها زد و گفت: «اینشورتک ها اغلب دنبال این هستند که خیلی سریع به مبادی سرمایه گذاری برسند و از آن جا که اغلب مجبورند به صورت بوت استرپ کار کنند سرمایه گذاری محکمی پشتشان نیست، خیلی زود به سراغ نوآوری در حیطه فروش بیمه می آیند. به همین خاطر با اکوسیستم جاری صنعت بیمه خیلی زود تضاد منافع پیدا می کنند، به ویژه با شبکه فروش. یکی از مشکلاتی است که استارتاپ ها باید در صدد حل و فصل آن باشند.»
راهکار مدیرعامل شرکت بیمه حافظ برای اینشورتک ها این است که وارد دیگر بخش های بیمه شوند: «برای مثال بخش هایی مانند خسارت جزو بخش هایی هستند که استارتاپ ها می توانند روی آن ها کار کنند. ورود به این فضاها می تواند فرصتی برای پیشرفتشان فراهم آورد. اما متاسفانه در چنین فضاهایی، فرصت سرمایه گذاری برایشان ایجاد نمی شود. به همین خاطر فقط روی فروش تمرکز دارند و حتی سرمایه گذاران هم حاضر نمی شوند حتی 5 میلیارد تومان سرمایه را در این مسیر جاری کنند.» به این ترتیب از نگاه مدیرعامل شرکت بیمه حافظ، موفق ترین استارتاپ ها در آینده، آن دسته ای خواهند بود که از فروش جدا و وارد سایر بخش های زنجیره ارزش صنعت بیمه می شوند.