پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 432520 تاریخ : 1397/09/11-14:30:07
,5,
پرداخت خسارت نفتکش سانچی به طرف خارجی

پرداخت خسارت نفتکش سانچی به طرف خارجی

دبیر کارگروه اتکایی سندیکای بیمه گران ایران از پرداخت خسارت نفتکش سانچی به طرف خارجی از سوی «کلوپ پی.اند.آی» خبر داد و گفت: پرداخت خسارت از سوی شرکت های بیمه داخلی به بیمه گذاران آن نیز در دست انجام است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، پانزدهم دی ‌ماه 1396 بر اثر برخورد 2 کشتی نفتکش سانچی و فله بر کریستال چینی در آب‌ های چین این نفتکش بر اثر آتش سوزی گسترده منفجر شد و ‌همه 32 نفر خدمه نفتکش سانچی جان خود را از دست دادند.

کشتی فله بر «سی اف کریستال» در 24 آذر 1396 از بندر کالاما آمریکا به مقصد بندر دونگاوان حرکت کرده و محموله آن 64 هزار تن دانه سویا بود؛ کشتی تانکر سانچی نیز از 25 آذرماه پارسال از بندر عسلویه با محموله میعانات گازی به مقصد بندر دایسان در کره جنوبی حرکت کرده بود.
پس از چهار ماه تلاش نمایندگان کشورهای چین، هنگ کنگ، ایران و پاناما در بندر شانگهای چین، خطای انسانی عامل این حادثه اعلام شد. در بخش تعیین علت اصلی و محوری تصادم چون اعضای جلسه به یک توافق واحد نرسیدند، مقرر شد هر یک از کشورها نتیجه‌گیری جداگانه اعلام کند.
نمایندگان کشورهای چین و هنگ‌کنگ علت اصلی و محوری سانحه را براساس ماده 15 کنوانسیون بین المللی جلوگیری از تصادم در دریا، در شرایط تقاطع، رعایت نکردن مسئولیت کشتی سانچی به عنوان کشتی راه دهنده اعلام شد که در مسیر فرعی بوده و فله بر چینی در راه اصلی تردد داشته است.
نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و پاناما علت اصلی سانحه را گردش به راست کشتی کریستال 15 دقیقه پیش از وقوع سانحه اعلام کردند زیرا که در این مدت نفتکش سانچی فرصت نداشته مسیر خود را تغییر دهد.
همان زمان «عبدالناصر همتی» رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد: 70 درصد بیمه نامه سانچی متعلق به یک شرکت بیمه نروژی و 30 درصد تحت پوشش شرکت‌های بیمه‌ ایرانی بوده است؛ از سهم 30 درصدی ایران، 20 درصد از سوی بیمه البرز و 10 درصد از سوی بیمه ملت پوشش داده شده که نیمی از بیمه‌نامه‌های فوق نزد بیمه مرکزی پوشش اتکایی داشته اند.
با توجه به آسیب کامل سانچی و غرق شدن آن، پرداخت حدود 10 میلیون دلار از خسارت برعهده شرکت‌های بیمه ایرانی خواهد بود که از این رقم حدود پنج میلیون دلار سهم 2 شرکت بیمه البرز و ملت و حدود پنج میلیون دلار سهم بیمه مرکزی است.
این نفتکش 32 میلیون دلار ارزش داشت و مسئولیت پوشش بیمه فوت و نقص عضو خدمه کشتی و همچنین آلودگی احتمالی دریا هم با کلوپ بین‌المللی پی.اند.آی(P&I) است.
در این رابطه «محسن قره خانی» دبیر کارگروه اتکایی سندیکای بیمه گران ایران روز یکشنبه در نشست خبری درباره آخرین وضعیت پرداخت خسارت سانچی اظهار داشت: همه طرف های درگیر بیمه مسئولیت نفتکش سانچی خارجی هستند و خسارت های آنها پرداخت شده است.
وی توضیح داد: شناورها 2 نوع بیمه بدنه و مسئولیت دارند؛ خوشبختانه بیمه بدنه سانچی در ایران و بیمه مسئولیت نیز خارجی بود؛ کشتی چینی مقصر حادثه و از آن بخش نیز از خسارت را پرداخت می کند. 
وی افزود: همه طرف های درگیر بیمه مسئولیت خارجی هستند و خسارت ها پرداخت شده است.
قره خانی گفت: خسارت های مربوط به کلوپ «پی اند آی» که به آلودگی دریایی و امدادرسانی به کشتی هاست، پیگیری و پرداخت شده اما آن بخشی که مربوط به ایران می شود در حال انجام است.
دبیر کارگروه بیمه اتکایی در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر اینکه خسارت طرف داخلی به ارز یا ریال انجام می شود؟ گفت: پرداخت ها به ارز خواهد بود.
قره خانی درباره انتقال ریسک به بازار سرمایه و بیمه گران اتکایی داخلی، اظهار داشت: به صلاح است که ریسک را بین کشورهای مختلف دنیا تقسیم کنیم؛ متاسفانه در شرایط تحریم و محدودیت های بانکی شرکت های بیمه نمی توانند با ایران همکاری داشته باشند. 
وی حبس ریسک در کشور را اتفاق خوبی ندانست و افزود: البته می توان اقداماتی در این زمینه انجام داد؛ ما می توانیم از ظرفیت های اتکایی داخلی استفاده کنیم. 
قره خانی با بیان اینکه در دنیا 30 درصد ظرفیت اتکایی در اختیار شرکت های مستقیم است، گفت: شرایط قبولی اتکایی در ایران سخت است از جمله اینکه توانگری مالی باید بیش از 120 درصد و سرمایه آنها بیش از 250 میلیارد تومان باشد. 
وی توضیح داد: ریسک های انرژی، هوایی و حوادث فاجعه آمیز را باید بیمه کرد و ریسک را بین شرکت های داخلی و به نسبت سرمایه آنها تقسیم کنیم. البته راهی به جز صندوق ویژه ای که دولت در نظر گرفته نداریم. 
دبیرکارگروه اتکایی با بیان اینکه باید از ظرفیت همه شرکت های بیمه استفاده می کنیم، خاطرنشان کرد، تلاش داریم همه شرکت ها در کنسرسیوم انرژی سهیم شوند. 
وی ادامه داد: بازار سرمایه در دنیا تا 500 برابر بازار بیمه است؛ خوشبختانه انتقال ریسک بیمه ها به بورس در حال انجام است.
قره خانی درباره اینکه آیا ارز مورد نیاز شرکت های بیمه از سوی بانک مرکزی تامین می شود، توضیح داد: طبق بخشنامه بیمه مرکزی ارز مورد نیاز بیمه ها با نرخ نیما تامین می شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

وعده تعهد بالا نشان از مشکل نقدینگی شرکت هاست
«احمد سربخشیان» دبیرکارگروه توسعه بیمه های زندگی در پاسخی به پرسشی درباره کاهش ارزش ریال و تاثیر آن بر بیمه های زندگی گفت: صنعت بیمه تابعی از شرایط اقتصادی است؛ اما یکی از مهمترین اشتباهات در این زمینه مقایسه بیمه با سایر نهادهای مالی است.
وی توضیح داد، همه واژه بیمه را کنار می گذارند و سرمایه گذاری را ملاک قرار می دهند در حالی که بسیاری از اموال بیمه دارند اما جان فرد فاقد بیمه است. 
سربخشیان تاکید کرد، شرکت هایی که وعده سودهای بالا می دهند به طور حتم مشکل نقدینگی دارند. 
وی خواستار تغییر فرهنگ فروش بیمه های زندگی شد و افزود: با همکاری نزدیک سندیکا و بیمه مرکزی، آیین نامه جدید فروش بیمه زندگی تصویب شد که گام مهمی برای شفافیت در فروش است. 
دبیر کارگروه توسعه بیمه های زندگی ادامه داد: علم روز دنیا می گوید یک دهم درآمد افراد باید پس انداز شود. 
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تفکیک حساب های بیمه زندگی از غیرزندگی اظهار داشت: بیمه مرکزی مدیرکل نظارت بر بیمه های زندگی را از غیر زندگی جدا کرده و تاکنون‌ دو جلسه در این زمینه برگزار شده و بزودی این موضوع نهایی می شود. 
سربخشیان توضیح داد، اگر هر شرکت بیمه ای با مشکل روبه رو شود، «بیمه های زندگی» دیون ممتاز هستند و در ابتدا تسویه خواهند شد. 
وی خاطرنشان ساخت، ارز اختصاص داده شده به شرکت های بیمه درباره پرداخت بیمه نامه های ارزی با نرخ سامانه نیماست. 

حق بیمه تکمیلی درمان برابر با میزان خسارت
«سید مجتبی عطری» دبیر کارگروه درمان نیز در پاسخ به پرسشی توضیح داد که بیمه «آتیه سازان حافظ» جزو بیمه های تجاری نیست. 
وی اعلام کرد: شرکت های بیمه 7800 میلیارد تومان بیمه تکمیلی فروخته اند و تقریبا به همان میزان خسارت پرداخت کرده اند و اگر زیانی در بخش تکمیلی نداشته باشند، سودی نکرده اند. 
عطری درباره نرخ شکنی شرکت های بیمه برای فروش بیمه نامه درمان نیز گفت: وظیفه سندیکا بررسی ریسک ها و هماهنگ کردن شرکت هاست؛ درباره نرخ شکنی ها نیز باید از خود شرکت ها سوال کرد. 
«علی اصغر عنایت» دبیرکارگروه اتوموبیل نیز اعلام کرد، مقرر شده است بیمه خودروهای صفر کیلومتر به تناسب پرتفوی شرکت های بیمه بین آنها تقسیم شود.
مجموع تعهدات بیمه ای یا بیمه نامه های معتبر یک شرکت بیمه، در همه رشته ها یا یک رشته معین از فعالیت های بیمه ای را پرتفوی آن شرکت می گویند.
«بهمن سوری» دبیر کارگروه شبکه فروش بیمه نیز در پاسخ به پرسشی درباره عدم تلاش برای فروش بیمه های حادثه و آتش سوزی، گفت: ضریب نفوذ بیمه در کشور پایین است اما در سال های اخیر اتفاقات مثبتی رخ داده است. 
وی افزود: بین 10 تا 12 درصد از مردم برای خانه های خود بیمه آتش سوزی و حادثه خریداری می کنند.
همچنین در این نشست، «علیرضا مقرب» رئیس کارگروه بیمه آتش سوزی سندیکای بیمه گران نیز در مورد پرداخت خسارت زلزله‌زدگان کرمانشاه گفت: سرپل ذهاب زلزله بالای 7 ریشتری را تجربه کرده و وسعت خرابی به غیر از این منطقه، استان های کرمانشاه، کردستان و ایلام را در برگرفته است؛ در حالی که فقط در کرمانشاه، 102 هزار واحد مسکونی تخریب شد که امکان بهره برداری از آن به عنوان واحد مسکونی دیگر وجود نداشت؛ ضمن آنکه قالب بیمه نامه ها در این مناطق، در زلزله اصلی دچار خسارت شده بود.
وی افزود: صنعت بیمه تاکنون 200 میلیارد تومان خسارت در کرمانشاه پرداخت کرده است و به نظر می رسد که تا 250 میلیارد تومان افزایش یابد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 203
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران