به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، زعفران یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی در کشورمان محسوب می شود که اگر به آن بها داده شود قطعا پتانسیل بالقوه جهت صادرات به بالفعل تبدیل می شود، اما مسائل مختلف دست و پای این صنعت را بسته و از سرخی آن کاسته است.
با وجود آنکه بازار محصولات کشاورزی نظیر زعفران با محدودیت و دشواری ساختار زیادی نظیر توسعه نیافتگی اقتصاد کشاورزی و ساختار سنتی و ناکارآمدی بازار روبروست که راه اندازی صندوق زعفران می تواند سرخی این محصول در بازار های هدف را دو چندان کند.
مسئولان امر معتقدند از آن جا که محصولات استراتژیک با معیشت مردم سرو کار دارند و از طرفی دغدغه اصلی فعالان بازار توجه به کیفیت محصولات و بازارپسندی در جهان است، راه اندازی این صندوق می تواند به التهاب بازار پایان دهد .
در این خصوص غلامرضا میری نائب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به آخرین وضعیت راه اندازی صندوق زعفران اظهار کرد: راه اندازی این صندوق در بورس کالا به منظور حمایت از تولیدکننده و صادرات می تواند مزایای متعددی دربرداشته باشد .
وی با اشاره به اینکه راه اندازی صندوق زعفران ثبات قیمت ها را در بردارد، افزود: براین اساس وزارت جهاد کشاورزی پس از خرید توافقی می تواند اقدام به عرضه محصول با سودی مشخص در بورس کند .
میری با اشاره به اینکه 95 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود، گفت:با توجه به شفافیت قیمت در بورس کالا، امکان مدیریت محصول در بازارهای جهانی وجود دارد.
نائب رئیس شورای ملی زعفران تصریح کرد: براساس دغدغه فعالان بازار، راه اندازی این صندوق می تواند از حیث کنترل قیمت و مرجعیت قیمت گذاری برای صادرات و ایجاد فضای رقابتی در بازارهای هدف مورد توجه قرار گیرد.
ضرورت راه اندازی صندوق زعفران در بورس کالا
علی حسینی عضو شورای ملی زعفران گفت: راه اندازی این صندوق برای عرضه محصول می تواند مزیت های فراوانی دربرداشته باشد.
به گفته وی تا زمانیکه شیوه عرضه این محصول در بورس کالا تعریف نشود، اظهار نظر قطعی در زمینه تاثیر گذاری آن در آینده بازار زعفران کار ساده ای نیست.
حسینی ادامه داد: با راه اندازی صندوق زعفران، خرید به موقع و جلوگیری از دپو محصول در انبارها می توان از نوسان قیمت در بازارجلوگیری کرد.
به گفته وی سودجویی دلالان در این عرصه تاثیر منفی در روند تولید این محصول استراتژیک خواهد داشت.