به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، «انتخاب هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی» طرحی است که از تقریبا 10 روز قبل توسط وزارت ارتباطات برای شهروندان ایرانی رونمایی شده و به مرحله اجرا درآمده است. «محمدابراهیم محمدپناه» معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات به شرح جزییات این طرح پرداخت.
شکل گیری این طرح چگونه بود؟
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این طرح را در جهت توسعه شبکه ملی اطلاعات پایه گذاری کرده است، افزود: علاوه بر توسعه شبکه ملی اطلاعات، جنبه دسترسی شهروندان به شبکه پهن باند ثابت در لایه زیرساخت و نیز ترویج سکوهای عرضه و مصرف محتوای ویدیویی بومی در لایه خدمات، از عوامل مهمی بود که طرح «انتخاب هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» را شکل داد و به مرحله اجرا درآورد.
این طرح با مشارکت چه نهادهایی به مرحله اجرا درآمد؟
سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان مجری طرح با همکاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مرکز ملی فضای مجازی، مشارکت داوطلبانه شرکت های ارائه کننده سرویس تلویزیون اینترنتی (IPTV) ویدیوی برخط (VoD) و همچنین اپراتورهای پهن باند ثابت از بخش خصوصی، سامانه ثبت نام هدیه اشتراک یک ماهه رایگان تلویزیون اینترنتی را به نشانی ictgifts.ir راه اندازی کرده است.
تمام شهروندان می توانند از خدمات این سامانه استفاده کنند؟
در این سامانه، هر یک از شهروندان که مالک یک اشتراک دسترسی پهن باند ثابت ADSL یا VDSL و همچنین یک خط تلفن همراه به نام خود باشند، می توانند برای دریافت هدیه ثبت نام کنند و به انتخاب خود از بین سرویس های ویدیویی شرکت کننده در طرح، تا سه اشتراک یک ماهه رایگان دریافت کنند.
علاوه بر اشتراک رایگان، اپراتورهای دسترسی پهن باند ثابت مشارکت کننده در طرح، هزینه ترافیک مربوط به این سرویس ها در بازه طرح برای مشترکین را رایگان در نظر گرفته اند. از ابتدای آغاز این طرح تا کنون، 13 سرویس تلویزیون اینترنتی و ویدیوی برخط و 26 اپراتور دسترسی پهن باند ثابت در طرح مشارکت کرده اند.
از طرفی، اپراتورهای دسترسی پهن باند ثابت مشارکت کننده در طرح، هزینه ترافیک مربوط به این سرویس ها را در این طرح برای مشترکین خود، رایگان در نظر گرفته اند.
استقبال از این طرح چطور بوده است؟
در این طرح 133 هزار کاربر ثبت نام کرده اند و تا الان 179 هزار اشتراک رایگان یک ماهه تحویل شده است. استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و فارس بیشترین تعداد کاربر را دارند و استقبال به ترتیب در شهرهای قم، سمنان، تهران، یزد و اصفهان نسبت به جمعیت شان از دیگر شهرها بیشتر بوده است.
آیا این طرح ممکن است ادامه دار باشد؟
هنوز تصمیمی در رابطه تمدید طرح گرفته نشده و هر تصمیم احتمالی در این مورد، با موافقت شرکت های مشارکت کننده خواهد بود.
پس از اجرایی شدن طرح تلویزیون اینترنتی، برخی این کار وزارت ارتباطات را در جهت کاهش نفوذ صدا و سیما و تحت فشار قرار دادن این دستگاه برای پس دادن فرکانس های 700-800 اعلام کردند. نظرتان در خصوص این شائبه چیست؟
با توجه به دقت نظری که مرکز ملی فضای مجازی در جلب مشارکت سرویس های تلویزیون اینترنتی داشته است و مشخصاً مجوز ساترا را که ذیل سازمان صدا و سیما فعالیت می کند، برای همکاری این سرویس ها در این طرح الزامی دانسته است، این اقدام نه تنها تقابلی با صدا و سیما ندارد، بلکه با رویکرد مثبت آن سازمان، می تواند تقویت صدا و سیما را در عرصه فضای مجازی به دنبال داشته باشد.
گام بعدی تلویزیون های اینترنتی چیست؟
با رونق گرفتن سکوهای عرضه و تقاضای محتوای ایرانی- اسلامی بین کاربران فضای مجازی کشور، می توان امیدوار بود که سرمایه گذاری روی تولید محتوای فاخر قابل عرضه در این بستر نیز توجیه پذیر شود و شاهد شکوفایی و رونق بیش از پیش در تولید محتوای با کیفیت داخلی باشیم.
رئیس انجمن صنفی شرکت های نمایش ویدیوی آنلاین VOD و IPTV در صحبت های اخیر خود گفته است، ما واژه ای به نام تلویزیون اینترنتی نداریم. هر رسانه ای که بخواهد در کشور فعالیت کند، طبق قانون اساسی باید تحت نظر سازمان صداوسیما باشد. نظرتان در این باره چیست؟
نباید اجازه داد که این حواشی، بر طرح سایه بندازد.