وی افزود: مسائل سازمان نسبت به 10 سال پیش بسیار پیچیده تر شده و در چنین شرایطی بحث نگهداشت باید جزء اولویت های هر مسئولی باشد. بنابراین لازم است که ابتدا نسبت به موقعیت فعلی خود شناخت پیدا کنیم و ببینیم در شرایط پیچیدگی مسائل، باید چه رویکرد مدیریتی ای اتخاذ کنیم. فقدان نگاه راهبردی باعث می شود که مدیر نتواند در موقعیت های پیچیده، تصمیم درست بگیرد. در همین بحث فناوری، اگر تنها یک دقیقه خدمات رسانی دچار اختلال شود، ممکن است جان یک انسان به خطر بیافتد و از نگاه دینی، به خطر افتادن جان یک نفر معادل تهدید جان همه انسان ها است.
به معماری جدید سازمانی نیاز داریم
دکتر موسوی، معماری سازمانی را یکی دیگر از مؤلفه های مهم مدیریتی در حوزه فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی معرفی کرد و گفت: یکی از رویکردهای نوآورانه در سازمان تأمین اجتماعی، طراحی معماری سازمانی جدید است؛ معماری سازمانی یعنی مشخص کردن نقطه تحول، تعامل، تنظیم گری ارتباطات، توزیع خدمات و چابک سازی در تحولات بیرون و درون سازمان و در چنین شرایطی ساختار، قانون و کارگزار خودش را در آن نقطه مطلوب پیدا می کند.
وی با اشاره به اینکه ما باید متناسب با اقتضائات و شرایط روز به دنبال معماری سازمانی جدید باشیم، گفت: این بحث نباید مثل برخی از مسائل دیگر در حد حرف باقی بماند، بلکه باید به مرحله عملیاتی برسد. حالا یا باید دانایی مان را در این حوزه افزایش دهیم یا اگر دانایی داریم باید آن را به توانایی تبدیل کنیم. به هر حال اگر معماری سازمانی جدید را با نگاه تحولی فناورانه دنبال نکنیم مطلوبیت مورد نظر ما اتفاق نمی افتد. به اعتقاد من ظرفیت داخلی سازمان تا 90 درصد برای رسیدن به این نقطه وجود دارد و 10 درصد دیگر را هم می شود از دیگر ظرفیت ها استفاده کرد.
هوشمندسازی خدمات از پروژه های اصلی تأمین اجتماعی است
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی هوشمندسازی را دیگر مؤلفه مهم در سازمان تأمین اجتماعی و مسئولیت مهم مرکز فناوری اطلاعات این سازمان معرفی کرد و افزود: در حوزه هوشمندسازی راه طی شده ما بیشتر از دو مورد قبلی است. هوشمندسازی تأمین اجتماعی از پروژه های اصلی ما است که لازم است با سرعت بیشتری آن را دنبال کنیم. باید از مداخلات انسانی در محاسبات فاصله بگیریم و در رسیدگی به اسناد پزشکی هم باید به سمت هوشمندسازی برویم.
دکتر موسوی با تذکر در زمینه اهمیت همگرایی درون بخشی گفت: در بخش های مهمی مثل فناوری اطلاعات چند عنصر اگر وجود نداشته باشد دچار عقب ماندگی می شویم. یکی از این عناصر همگرایی درون بخشی است. مورد دوم هم داشتن برنامه تعاملی بین بخشی است. باید امکانات رو طوری فراهم کنیم تا بستری ایجادشود که اولا همگرایی به حداکثر برسد و ثانیاً یک برنامه مشترک داشته باشیم. اختلاف نظر در بحث های کارشناسی یک امر طبیعی است اما وقتی یک تصمیم مدیریتی گرفته می شود، هر کس باید به وظیفه خود عمل کند. این مسئله را هم بخش های تخصصی و هم بخش های فنی باید کنترل کنند. وقتی سیاستی اتخاذ شد مرحله بعد از آن برنامه ریزی و اقدام است.
وی با اشاره به اینکه باید میان رگلاتوری (تنظیم گری)، تحول و برون سپاری یک نقطه تعادل پیدا کرد، بر اجتناب از بخشی نگری تأکید کرد و افزود: تامین اجتماعی سازمانی است که حوزه های تخصصی مختلفی در آن فعالیت دارند و حوزه فناوری اطلاعات هم یکی از این حوزه های تخصصی است. از این جهت در برنامه تحولی باید ذیل عناوین تعریف شده به خروجی قابل قبول برسیم و محور تحول هم بخش فناوری است. این مسیر مطلوبی است که باید دنبال کنیم و اگر دچار بخشی نگری و اعوجاج شویم به نقطه مطلوب نخواهیم رسید.
دکتر موسوی همچنین گفت: ما در مسیر حرکت و رشد توقف نخواهیم داشت. مهم این است که چارچوب اصلی دستمان باشد که الحمدلله این اتفاق رقم خورده است. اگر چه موانع و محدودیت ها و ضعف هایی هم وجود دارد اما با تلاش شبانه روزی و رویکرد انقلابی همکاران محترم، رشد و تعالی سازمان رقم خورده و کارهای بسیار بزرگی انجام شده است. اگر در مواجهه با برخی نقاط ضعف و در برابر موانع و محدودیت ها همین روحیه و رویکرد انقلابی را حفظ کنیم، مطمئنا به مدد خداوند متعال مسیر رشد و پیشرفت سازمان با سرعت بیشتری طی خواهد شد. کافی است درهای سازمان تأمین اجتماعی را به روی ظرفیت های نیروی انسانی باز کنیم تا تحول اتفاق بیافتد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در پایان ضمن قدردانی از خدمات سید عبدالله حسینیان رئیس سابق مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی، برای دامون خدابنده در این سمت آرزوی موفقیت کرد.
به دنبال تحول در کوتاه مدت هستیم
دامون خدابنده، رئیس جدید مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی نیز در این مراسم ضمن قدردانی از حسن اعتماد مدیرعامل سازمان و تشکر از رئیس سابق این مرکز، بر دشواری فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات تأکید کرد و گفت: حوزه فناوری اطلاعاتی حوزه ای نیست که به تنهایی بتوان در آن به موفقیت رسید و نیاز به هم افزایی و همکاری همه حوزه های تخصصی سازمان داریم تا انشاءلله به یاری یکدیگر به تحقق تحول در سازمان نزدیک تر شویم.
وی افزود: ما به دنبال این هستیم که این تحول در کوتاه مدت رقم بخورد و این کار، بدون اخذ رویکرد تعاملی میان بخش های مختلف سازمان ممکن نیست. وظیفه اصلی مرکز فناوری رگولاتوری و تنظیم گری است و ما هم به دنبال رفع موانع در مسیر رشد و تعالی سازمان تأمین اجتماعی هستیم.
به گزارش روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دامون خدابنده رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی در رشته های نرم افزار و تحلیل شبکه های اجتماعی و مجازی، مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت سیستم های اطلاعاتی و دانش آموخته مقطع دکتری در رشته کسب و کار است.
وی پیش از این مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین، سرپرست معاونت اجرایی و قائم مقام معاونت اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره)، مدیر تحلیل داده و پایگاه اطلاعات مرکز پایش فقر، معاون و سرپرست دفتر فناوری اطلاعات کمیته امداد، مشاور شورای عالی انفورماتیک وزارت رفاه و تأمین اجتماعی سابق و نیز مشاور فناوری اطلاعات معاونت امداد مستضعفین آستان قدس رضوی بوده است.
در این مراسم ضمن معرفی دامون خدابنده به عنوان رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی، از زحمات و خدمات سید عبدالله حسینیان رئیس سابق این مرکز تجلیل شد. دکتر میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، در این مراسم، هوشمندسازی خدمات را مهمترین مؤلفه مورد توجه در حوزه فناوری اطلاعات دانست و افزود: هوشمندسازی تأمین اجتماعی یکی از پروژه های اصلی در حال پیگیری در سازمان تأمین اجتماعی است که لازم است با سرعت بیشتری آن را دنبال کنیم. باید از مداخلات انسانی در محاسبات فاصله بگیریم و در رسیدگی به اسناد پزشکی هم باید به سمت هوشمندسازی برویم.