به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک ملی، این بانک در سال گذشته عملکرد قابل قبولی در بخش پیگیری و وصول مطالبات داشت به طوری که مطالبات معوق آن روند نزولی به خود گرفت و از این رو معاون اول رئیس جمهور در بازدید خود از بانک و پس از استماع گزارش وصول مطالبات معوق و کاهش NPL، این روند را تحسین برانگیز و مطلوب ارزیابی کرد.
(NPL) یکی از شاخصهای مهم بانکی است و درصد مطالبات غیرجاری از کل تسهیلات پرداخت شده را نشان میدهد که این نسبت در بانک ملی ایران در مردادماه سال گذشته به پایین تر از متوسط نظام بانکی رسید و در خردادماه امسال نیز با کاهش همراه شد.
میزان NPL بانک در پایان مردادماه سال 96 رقم 8.9 درصد بود که در پایان خردادماه سال 97 به عدد 7.8 درصد کاهش یافت.
برنامهریزی و هدفگذاری برای کاهش مطالبات، کنترل و پایش روزانه مطالبات، امهال و تقسیط مطالبات غیرجاری بدهکاران، اجرای طرحهای انگیزشی نظیر بخشودگی مانده جرایم تاخیر مازاد بر نرخ معامله، برگزاری جلسات همفکری مستمر با حضور مدیران ارشد بانک و بررسی پرونده های بدهکاران عمده، دعوت حضوری از بدهکاران عمده و تسهیل شرایط بازپرداخت آنها و … در جهت وصول مطالبات از جمله مهمترین اقدامات انجام شده در زمینه کاهش مطالبات غیرجاری بوده است.
همچنین بانک ملی ایران به عنوان بازوی پرتوان اقتصادی دولت در سال 97 نیز تلاش دارد ضمن جلوگیری از هرگونه افزایش مانده مطالبات نسبت به سال قبل، با همکاری مراجع اجرایی و قضایی میزان مطالبات غیرجاری خود را بیش از پیش کاهش دهد.