به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت راه و شهرسازی، امیرمحمود غفاری گفت: با تکمیل عملیات اجرایی قطعه یک آزاد راه تهران - شمال پیشرفتهترین آزادراه کشور با بالاترین سطوح استاندارد جهانی زیر بار ترافیک آزمایشی رفت و بزودی بهره برداری رسمی آن آغاز میشود.
وی افزود: طول قطعه یک آزادراه تهران - شمال 32 کیلومتر است که با افتتاح این قطعه مسافت بین شهر تهران تا چالوس 60 کیلومتر کاهش خواهد یافت.
غفاری با بیان اینکه قطعه یک این آزادراه با هزینهای بیش از 4 هزار و 100 میلیارد تومان و ارزش فعلی 10 هزار میلیارد تومان تکمیل و برای تردد آماده شده است، گفت: این هزینه معادل 10 برابر هزینه ساخت یک آزادراه معمولی است.
وی در توضیح چرایی این هزینه سرسامآور برای این طرح افزود: با توجه به کوهستانی و صعب العبور بودن واریانت مسیر اتصال تهران به جاده چالوس در منطقه شهرستانک، احداث این آزادراه ناگزیر از ساخت و احداث 40 رشته تونل مجهز به طول مجموع 32 کیلومتر (رفت و برگشت) که 45 درصد از کل طول این مسیر را شامل میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین در این مسیر 25 دستگاه پل به طول در مجموع 3 کیلومتر و 100 متر وجود دارد.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: طولانیترین تونل کشور به نام تالون به طول 4 هزار و 950 متر در این قطعه احداث شده است.
وی گفت: با توجه به وجود نداشتن مسیرهای دسترسی، سختترین و پیچیدهترین ابنیههای فنی از جمله پل شماره 6 به طول 320 متر با کنسول به طول 160 متر در این قطعه احداث شده است. به عبارت دیگر این طرح بیش از آنکه یک طرح راهسازی باشد یک طرح ابنیه پیچیده است.
غفاری افزود: با افتتاح قطعه یک این آزادراه مسیر تردد از جاده فعلی به طول 90 کیلومتر به 32 کیلومتر کاهش خواهد یافت که علاوه بر کاهش حداقل یک ساعت و نیم در زمان سفر، موجب صرفهجویی متوسط حدود 10 لیتری بنزین در روزهای عادی و بیش از 15 لیتری در ایام پر ترافیک به ازا هر سفر – خودرو میشود.
وی اضافه کرد: از جمله وجوه تمایز دیگر این آزادراه با سایر آزادراههای کشور را باید وجود 100 دستگاه جت فن و اکسیال فن در طول تونلها، احداث سامانه تهویه تونلهای بلند و استفاده از فناوریهای به روز از جمله تعبیه سامانه هوشمند مسیر دانست.
غفاری گفت: ایجاد 20 کیلومتر دیوار حائل در باند رفت و برگشت و احداث 200 کیلومتر کانالهای تأسیسات و هدایت آبهای سطحی به منظور تردد ایمن و روان در تونلها از دیگر خصوصیات این طرح هستند.
وی افزود: همچنین از دیگر آثار این طرح مهم که فصل جدیدی از مهندسی و ساخت راه در کشور گشوده است، کاهش حجم ترافیک آزاد راه تهران – کرج و راه اصلی کرج – چالوس است. به این شکل افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی، کاهش آلودگی هوا، توسعه گردشگری و کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی و اشتغالزایی را شاهد خواهیم بود که تأثیر بسزایی در توسعه اجتماعی و اقتصادی این مناطق بر جای خواهد گذاشت.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در خصوص تعیین نرخ عوارض آزادراهها با مشارکت بخش خصوصی و فرمول محاسبه آن گفت: در مورد تعیین نرخ عوارض آزادراهها با مشارکت بخش خصوصی فرمول مشخصی وجود دارد.
وی افزود: این فرمول تابع میزان سرمایهگذاری صورت گرفته از سوی طرف مشارکت و مدل اقتصادی نحوه بازگشت اصل و سود سرمایهگذاری در مدت زمان مقرر در قرارداد فی مابین است. در این طرح بر اساس قرارداد موضوعه که در 3 خرداد 1382 به تصویب هیئت وزیران وقت رسیده است، اصل و سود این سرمایهگذاری سنگین باید حداکثر ظرف 10 سال پس از آغاز بهرهبرداری مستهلک شود.
غفاری ادامه داد: بر این اساس عوارض تردد از آزادراه مذکور مبالغ قابل توجهی خواهد بود، اما حسب دستور رئیس جمهور و تاکید مقام عالی وزارت، این وزارتخانه همه تلاش و مساعی خود را برای یافتن راهی برای تعدیل بهای مذکور به کار گرفته است.
وی گفت: در این خصوص قطعاً اصل و سود مورد تعهد سرمایهگذار بخش خصوصی باید تأمین شود تا امنیت سرمایه گذاری در کشور تضمین شود. بر این اساس اگر قرار باشد هر میزانی از مبلغ واقعی نرخ عوارض کاسته شود، مابه التفاوت آن باید از بودجه عمومی تأمین شود و با توجه به اینکه این بودجه متعلق به کل مردم است و نه فقط جمعیت محدودی که از این آزادراه تردد میکنند، این اقدام خلاف انصاف و عدالت و مصالح جامعه است که البته این موضوع برای همه آزادراهها و اصولاً انواع عوارض کالا و خدمات صادق است.
غفاری ادامه داد: به همین علت با عنایت به دستور مقامات عالی فوق الذکر و همچنین افتتاح آزمایشی این ابر طرح مهندسی راه و ساختمانی کشور در ایام الله دهه فجر در تلاش هستیم تا با همکاری طرف مشارکت از طریق اصلاح دوره زمانی نرخ بازگشت اصل و سود سرمایه و همچنین میزان بهرهمندی کاربران بسته به ایام عادی و پر ترافیک سال، حداکثر تسهیل ممکن را در تعیین نرخ عوارض مذکور قائل شویم.
وی گفت: با افتتاح قطعه یک این آزادراه مراحل اجرایی احداث قطعات 2 و 3 به طول مجموعاً 69 کیلومتر از سرعت بیشتری برخوردار خواهد شد.