به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون، ارائه خدمات آنلاین بیمه از سوی برخی شرکت ها اگرچه باعث دسترسی آسان تر بیمه گذاران به خدمات بیمه ای و رضایت مندی مشتریان شده است، اما برخی شرکت ها، به دلیل احتمال تقلب و تخلف برخی مشتریان، ترجیح می دهند که با همان روش های سنتی، یعنی به شکل حضوری و بازدید های فیزیکی اقدام به فعالیت کنند تا میزان صحنه سازی ها بیش ازپیش افزایش پیدا نکند.
تردیدی نیست، تقلب های بیمه ای از مسائل مهم و خسارت زا برای شرکت های بیمه و بیمه گذاران در تمام رشته های بیمه ای ازجمله حوزه خودرو به شمار می آید که افزایش آن می تواند به ضرر کل صنعت بیمه تمام شود و درنهایت نارضایتی بیمه گذاران را با خود همراه کند.آن طور که کارشناسان می گویند، شاید این تخلفات را نتوان به صفر رساند اما می توان با انجام برخی اقدامات و فراهم کردن برخی زیرساخت ها، از بروز بیشتر آن پیشگیری کرد یا با کشف پرونده های جعلی، از میزان خسارت های پرداختی غیرواقعی توسط شرکت های بیمه کم کرد.
مدیر بیمه های اتومبیل شرکت بیمه تعاون در گفت وگو با «دنیای اقتصاد»، با تاکید براینکه باوجود تمامی اقداماتی که از سوی صنعت بیمه در تمامی این سال ها صورت گرفته است، اما میزان آمار و ارقام تقلب و تخلف همچنان قابل توجه است گفت: متخلفان و متقلبان، باوجود تمامی نظارت ها و کنترل هایی که از سوی صنعت بیمه انجام می شود، اما همچنان از هر فرصتی برای انجام تخلفاتشان استفاده می کنند که ادامه این روند می تواند به ضرر صنعت بیمه و بیمه گذاران تمام شود و ضریب خسارت را افزایش دهد.
مصطفی زحمتی پاک گفت: این شرایط سبب شده تا برخی شرکت های بیمه به دلیل احتمال تقلب و تخلف، از ارائه خدمات به شکل آنلاین در فرآیند و استعلام پرداخت خسارت هراس داشته باشند و ترجیح دهند، همچنان به شکل سنتی و بازدید های فیزیکی در این زمینه اقدام کنند.
وی در این باره افزود: شیوع کرونا تقریبا در دو سال گذشته سبب شد تا صنعت بیمه در راستای کاهش مراجعات مردم به شرکت های بیمه و نمایندگی ها، به منظور پیشگیری از انتقال ویروس، خدمات برخط را در صدور بیمه نامه، ارائه دهد، اما موضوع مهم بحث استعلام و پرداخت خسارت ها به شکل آنلاین است که به دلیل وجود احتمال همین تخلفات و ریسک گریزی بیمه گرها، ترجیح شان این است که همچنان به شکل سنتی، بازدیدهای فیزیکی را انجام دهند یا به شکل حضوری از اصالت خسارت اطمینان حاصل کنند.
زحمتی اگرچه حرکت به سمت ارائه خدمات آنلاین در تمامی فرآیند ها، چه صدور بیمه نامه چه پرداخت خسارت را مثبت و این اقدام را باعث رضایت مندی مشتریان دانست، اما معتقد است: اینکه انتظار داشته باشیم تمامی بخش ها، در تمامی فرآیند ها، به شکل کامل از روش سنتی خارج شوند و به سمت غیرحضوری روی بیاورند ، قطعا نیاز به زیرساخت های کامل تری است.
وی در همین راستا به استعلام و پرداخت خسارت به زیان دیدگان در حوادث رانندگی اشاره کرد و گفت: ابتدایی ترین اقدام در این زمینه این است که بازدید اولیه به صورت غیرحضوری و برخط انجام شود و بیمه گذار، تصاویر خودروی خود را به شرکت بیمه ارسال کند، اما ازآنجاکه ما در این زمینه کنترل های کافی نداریم و زیرساخت ها به شکل کامل فراهم نیست، شرکت های بیمه هراس دارند که این موضوع باعث افزایش تخلفات و تقلبات بیمه ای شود.
به گفته این کارشناس بیمه، در واقع اینکه ما بتوانیم هم خدمات بیمه ای را کاملا به شکل آنلاین ارائه دهیم و هم بتوانیم تخلفات و صحنه سازی هایی که در این حوزه انجام می شود را به صفر برسانیم شاید امکان پذیر نباشد، اما می توان با فراهم کردن زیرساخت های لازم، هم از آمار تخلفات کم کرد، هم به سمت خدمات برخط حرکت کرد.
وی با بیان اینکه توسعه خدمات آنلاین به بیمه گذاران، امری اجتناب ناپذیر است و شرکت های بیمه لاجرم باید به این سمت حرکت کنند، افزود: برای اجرای صحیح این نوع خدمات دهی، نیاز است از تجربه سایر شرکت ها استفاده و اشکالاتی که در این مسیر وجود دارد را رفع کرد.
به گفته وی سیاست بیمه مرکزی و شرکت های بیمه ، توسعه ارائه خدمات غیر حضوری به بیمه گذاران است و ضروری است که این امر سرعت بیشتری به خود بگیرد.چون در فضایی که همه بخش ها به این سمت حرکت می کنند، اگر این رویه طی نشود و شرکتی از قافله عقب بماند، قطعا بازار خود را از دست خواهد داد.
این کارشناس بیمه معتقد است: در بازار رقابتی، هر شرکتی که خدمات بهتر و باکیفیت ارائه دهد و سهولت بیشتری برای مشتریان خود ایجاد کند، قطعا موفق تر خواهد بود.هرچند در این فضا، فرصت طلبان و متخلفان هم دست از کار نخواهند کشید و به دنبال ترفند و روش های دیگری خواهند رفت تا بتوانند خسارت غیرواقعی دریافت کنند، اما با این وجود می توان با کنترل های بیشتر و ایجاد سامانه اطلاعاتی جامع تر، از آمار تخلفات کم کرد.
وی در این راستا برای برون رفت از این معضل، کنترل و راستی آزمایی از زمان وقوع حادثه تا فرآیندی را که باید طی شود مهم عنوان کرد و گفت: در این راستا لازم است تا یک سامانه جامع اطلاعاتی یکپارچه ایجاد شود تا علاوه بر مشاهده روند پرونده از سوی شرکت های بیمه گر، امکان مشاهده سوابق بیمه ای و خسارتی افراد برای تمامی عوامل انتظامی، قضایی، پزشکی قانونی و...وجود داشته باشد تا بتوان با مشاهده و ارزیابی این اطلاعات از سوی این عوامل، از تخلفات پیشگیری؛ یا با کشف آنها، از آمار این تقلبات کاست.
این کارشناس بیمه، در این راستا سامانه سنهاب بیمه مرکزی را برای دریافت اطلاعات مربوط به سوابق بیمه ای بیمه گذاران و خسارت های پرداختی شرکت های بیمه بسیار مناسب دانست و گفت: اکتفا به اطلاعات این سامانه کافی نیست و برای شناسایی افراد متقلب و جاعل، نیاز به سامانه جامع تری است که بتواند نهاد های ذی ربط را به هم مرتبط کند تا با در اختیار داشتن اطلاعات لازم، متقلبان و جاعلان را شناسایی و جلوی تخلفات را گرفت.
به گفته زحمتی اگر جلوی این تخلف ها گرفته شود، قطعا ضریب خسارت در صنعت بیمه واقعی می شود و در این زمینه شرکت های بیمه عملکرد بهتری در حوزه خدمات رسانی به مشتریان و بیمه گذارانش خواهند داشت و فرآیند ارائه خدمات به زیان دیدگان واقعی، بهتر خواهد شد.