به گزارش بانک و صنعت ، در پی نوسانات ارز و نوسانات بازار سکه و طلا و رشد بازار استارتاپ ها در تمامی حوزه ها در این رابطه بانک و صنعت گفتگویی با محمد کرمانشاهی فعال حوزه اقتصادی و استارتاپ ها انجام داده است که مشروح آن را در زیر میخوانید:
بالا رفتن نرخ دلار چه تاثیری بر کار استارتاپ ها دارد؟
هم زمان با بالا رفتن نرخ دلار قیمت کالاها و اجناس هم بالا میرود و این موضوع میتواند ضربه ای مهلک برای استارتاپ ها باشد.
استارتاپ ها اکثرا با دلار کار میکنند و افزایش یا تعدیل نرخ دلار میتواند مثل شمشیری دو لبه برای آن ها باشد.
بانک مرکزی از بالا رفتن نرخ دلار جلوگیری میکند، که این جلوگیری مضر است و موجب صورتگیری واکنش فنری میشود. واکنش فنری یعنی عرضه ارز نسبت به تقاضا پایین تر باشد و تقاضا ارز بالا باشد که باعث می شود قیمت ارز به طور ناگهانی به قیمت اولیه خویش باز گردد و از آن جایی که استارتاپ ها جزیی از اقتصاد هستند در طی این فرایند دچار مشکل می شوند و قریب به 80 درصد از سرمایه گذاران داخلی سرمایه هایشان دچار نوسان خواهد شد.
از نظر شما شرایط فعلی بازار برای شروع یک استارتاپ چگونه است؟
فوق العاده است زیرا بازار ما از لحاظ عرضه تهی است و بازاری که از لحاظ عرضه تهی باشد باعث میشود جامعه تشنه عرضه شود .
آیا در زمان حال و با توجه به شرایط استارتاپ ها فرصت آزمون و خطا دارند؟
استارتاپ در ایران نوپا میباشد و سابقه طولانی ندارد به همین دلیل زمان خوبی برای آزمون و خطای استارتاپ ها است.
حضور استارتاپ ها در نمایشگاه های مختلف که امروزه برگزار میشود چه تاثیری میتواند بر کار انها داشته باشد؟
قطعا بی تاثیر نیست، یک استارتاپ نباید همه تمرکز خود را بر نمایشگاه بگذارد بلکه باید برای شناساندن خود به دیگر استارتاپ ها و سرمایه گذاران نیز تلاش کند.
به نظر شما استارتاپ ها مخاطب های عادی را جذب خواهند کرد؟
بحث نمایشگاه استارتاپی بحثی خاص است اگر از لحاظ عام بخواهیم یک رخداد عمومی مثل نمایشگاه کتاب را در نظر بگیریم بازدید کنندگان زیادی دارد . اما نمایشگاه های مرتبط به استارتاپ ها عمومی نیست و تنها افراد متخصص در این حوزه حضور پیدا خواهند کرد.
برای بالا بردن اطلاعات مردم در زمینه استارتاپ چه باید کرد؟
رسانه ها در ایران نقش اصلی در سواد آموزی و فرهنگ سازی در کشور دارند. رسانه ها در کشور ما در حد رسانههای کشورهای امپریالیستی و صاحب سرمایه می باشند؛ ما همان نفوذ و قدرت را داریم، اما متاسفانه طریقه استفاده از آن را نمیدانیم زیرا سواد رسانه ای ما کم است!
یک استارتاپ موفق را معرفی نماید و دلایل موفقیت آنرا بگویید.
در زمینه استارتاپ های موفق می توان به اسنپ و علی بابا و زودفود اشاره کرد.
اسنپ با شیبی چشم گیر رشد و شروع به تبلیغات کرد، اما نباید فراموش کرد که اسنپ از همان لایه های اولیه یعنی جذب راننده موفق بود و اکنون بزرگترین استارتاپ ایران است که علت آن را میتوان اقبال عمومی دانست و مهم ترین نکته پایه های شبکهای قوی اسنپ بود که تاکنون در صنعت اپ سازی ایران بی نظیر است.
سخن ازاد در زمینه استارتاپ؟
در آخر جا دارد خواهشی از تمام مسئولین استارتاپ ها داشته باشم؛ لطفا افراد ناآگاه را وارد استارتاپ خود نکنید بنده نمونه بارزی از یک استارتاپ موفق را دیدم که به علت همکاری با چنین فردی شکست خورد و خواهش مندم افرادی را که وارد استارتاپ خود میکنند بشناسند، تحصیلات اکادمیک مهم نیست بلکه باید به سمت توانایی محوری و شایسته سالاری بروند.