به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا مودودی گفت: در طول دو دهه گذشته صنعت کشور به سمت صادراتی شدن پیش رفته به گونه ای که بتوانیم سهم خود را در بازارهای جهانی افزایش دهیم و از کشوری که به شدت وابسته به واردات بوده به کشور صادرکننده بسیاری از محصولات تبدیل شویم.
وی افزود: از اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت که بسیاری از کشورهای نفت خیز منطقه دچار آن هستند، ایران تقریبا تنها کشوری در بین اقتصادهای نفتی منطقه، ایران صنعتی ترین کشور نفتی به شمار می رود. یکی از ابزارهای صادراتی شدن صنعت کشور، نمایشگاه است که بدون آن قطعا نمیتوانستیم سهم بازار در عرصه بینالمللی را افزایش دهیم، اما در عین حال، صادرات نوپای ما نیازمند ابزراهای و بخشهای پشتیبانی قدرتمندی است که بتواند وزن سنگین این مسئولیت را بر دوش کشیده و به سرانجام برساند.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: برای افزایش سهم صادرات در این منطق? مستعد که بازار بزرگی نیز دارد، باید رقابتی عمل کنیم، و این نه تنها متوجه تولید و صنعت، که بانک، دولت، قوانین و ابزارهای ترویج و توسعه نیز باید رقابتی باشند چرا که ابزار کهنه برای ایجاد رویکردی نوین مناسب نیست.
وی با تأکید بر نقش نمایشگاه اصلی ترین ابزار ترویج معرفی و توسعه صادرات آن را نیازمند یک تشکل قدرتمند برای راهبری دانست و گفت: هر صنعت برای معرفی و شناساندن خود، از ابزار نمایشگاه بهره میگیرد، بنابراین، امروز بعد از دو دهه از تولد صنعت نمایشگاهی متکی به بخش خصوصی، بازتعریف این صنعت یک ضرورت است، چون نمیتوان صنعتی را معرف صنایع تجاری کرد که هنوز خودش به درستی تعریف نشده و شناخته شده نیست.
مودودی با اشاره به اهمیت بازآفرینی ساختار نمایشگاهها افزود: برای بازتعریف و اصلاح برند نمایشگاه و به دست آوردن نظام یکپارچه در حوزه رویدادهای، تجاری سازمان به عنوان متولی قانونی صدور مجوزهای نمایشگاهی و مدیریت این صنعت برنامههای مشخصی دارد که نیازمند همگرایی و کمک یکایک دستاندرکاران نمایشگاهی است. اولین و مهمترین برنام? سازمان توسعه تجارت ایران، ایجاد یک اتحادیه قدرتمند در صنعت نمایشگاهی است، تمام بخش ها و اجزای این صنعت باید گرد هم بیایند و این اتحادیه را برای دفاع از حقوق خود، راهبری صنعت نمایشگاهی و راهبری تجارت کشور ایجاد کنند.
وی بیان کرد: صنعت نمایشگاهی به دلیل رویکردی ویژهای که دارد میتواند یکی از فاخرترین صنایع باشد به گونهای که به عنوان روابط عمومی صنایع ایران و روابط عمومی برند ایران محسوب شود، این اتحادیه میتواند نماینده فاخری از ایران توسعه یافته باشد که توانمندی ایران را در پناه آن به دنیا معرفی کنیم.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، با تأکید بر اینکه با انحصار مخالفیم اما آبروی هر عنوان نمایشگاهی آبروی کل کشور است گفت: شاخص های عملکردی مجریان معیاری برای ارائه مجوز برگزاری دوره های بعدی نمایشگاه است. بر اساس شاخص های موجود در سامانه سازمان توسعه تجارت مشخص میشود که کدام مجری استحقاق برگزاری یک عنوان نمایشگاهی را دارد.
مودودی سهم نمایشگاه های خارجی نسبت به نمایشگاههای داخلی را بسیار پایین دانست و غیر قابل قیاس با یکدیگر خواند و افزود: رویکرد ما در تدوین و تعیین شاخص ها معطوف به این است که از ظرف نمایشگاهی به سمت رویداد گرایش پیدا کنیم و از نمایشگاهی حمایت کنیم که در خدمت صادرات و تولید داخلی است از این پس صدور مجوز برای برگزاری رویداد بوده و برای برگزاری نمایشگاه مجوزی صادر نمیشود.
وی شرکتهای نمایشگاهی را به حضور پررنگتر در صحنههای بینالمللی تشویق کرد و تأکید کرد که با حضور در نمایشگاههای بینالمللی و یا دعوت از هیئتهای خارجی برای حضور در نمایشگاههای داخلی میتوان به شکل مؤثری به معرفی کالاهای ایرانی در سطح جهانی پرداخت.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بسیاری از شرکتهای ایرانی با مفاهیم ابتدایی تجارت بینالمللی آشنا نیستند تا جایی که حتی کارت ویزیت خود را در نمایشگاههای بینالمللی به زبان فارسی ارائه میدهند که نشانددهند? ضرورت شکلگیری حوزهای برای آشنایی تجار و تولیدکنندگان ایرانی با این مفاهیم در حوزه نمایشگاهی است.
مودودی به فقدان ارتباط درست بین تولیدکننده و مصرفکننده اشاره کرد که موجب شده تا مردم تفکر درستی نسبت به محصولات مصرفی نداشته باشند و این موضوع در رابطه با روغن پالم به شدت مشخص است در حالیکه کشورهای بزرگ صنعتی که استانداردهای خاص و سختگیرانه در زمینه مواد غذایی دارند واردکنندگان پالم هستند.
گفتنی است، همایش ملی صنعت نمایشگاهی با حضور دستاندرکاران این صنعت و برپایی پنلهای تخصصی در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شده است.