به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، نشست علمی با موضوع «سواد بیمه ای، مؤلفه ها و شاخص ها» صبح امروز 7 شهریورماه 1400 با مدیریت دکتر اسدالله نقدی راهبر میز مطالعات اجتماعی پژوهشکده بیمه و به صورت مجازی برگزار شد. در این نشست ضمن ارائه تعاریف سواد بیمه ای و شواهد پیمایشی در دیگر کشورها، اهداف، عناصر و مؤلفه های سواد بیمه ای تبیین و دستاوردهای افزایش سواد بیمه ای برای سیاست گذاران، برای صنعت و شرکت های بیمه و برای مشتریان تشریح شد.
مطالعات نشان می دهد که بخش قابل توجهی از مشتریان بیمه از منابع اطلاعاتی غیر رسمی استفاده می کنند. به این ترتیب زمانی که مشتریان بیمه از شناخت، آگاهی و مهارت کافی برخوردار باشند و آموزش دیده تر و با سواد تر باشند، انتخاب بهتر، معقول تر و مقرون به صرفه تری خواهند داشت و به واسطه این انتخابِ درست که مبتنی بر منابع اطلاعاتی موثق است خرید درست انجام داده و رضایت بیشتری کسب خواهد کرد. این اتفاق به عنوان یک بازی برد-برد، به سود صنعت بیمه نیز خواهد بود زیرا با شکل دهی انتظارات عقلایی تر، به خریدهای بیشتر در صنعت بیمه منجر شده و رضایت بیشتری برای مشتریان به ارمغان می آورد.
در مقابل هرچه مشتریان، مردم و شهروندان سواد بیمه ای کمتری داشته باشند مراجعه کمتر برای خرید بیمه خواهند داشت و حتی در صورت ترغیب شدن به خرید، خرید نامناسبتری انجام خواهند داد.
ارتقاء سواد بیمه ای با استفاده از گفتمان سازی و به وسیله منابع اطلاعاتی و ابزارهای مختلف مانند شبکه های مجازی و اموزش های آنلاین در سطح کلان به اصلاح این فرایند کمک خواهد کرد.
برای دسترسی به فایل کامل این نشست اینجا کلیک کنید.