به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک سینا، به گفته ابوالفضل انوری، در حالی که مطالبات غیرجاری چالش بسیاری از بانک های کشور است، بانک سینا موفق شده با اقدامات کنترلی خود، نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی را به شکلی کم سابقه کاهش دهد.
وی گفت: نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی، شاخصی مهم در نظام بانکی است و در فضای بین الملل نیز یکی از مهم ترین ملاک ها برای همکاری های دو جانبه محسوب می شود.
وی ادامه داد: بانک سینا با وجود رشد 28.6 درصدی تسهیلات پرداختی در سال گذشته، موفق شده است با پیاده سازی یک نظام کنترلی دقیق، رعایت بهداشت اعتباری و دریافت وثایق و تضامین مناسب در زمان پرداخت تسهیلات، میزان نکول منابع پرداختی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. همچنین با ایجاد یک سازوکار مشخص به منظور احقاق حقوق بانک، بخش زیادی از مطالبات پیشین بانک سینا وصول شده است.
انوری خاطر نشان کرد: در پی این اقدام، نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی (NPL) بانک سینا با کاهشی کم سابقه در کل نظام بانکی مواجه شده و به رقم 2?2 درصد رسیده است. این در حالی است که رقم مطلوب برای این شاخص حدود 5 درصد در نظر گرفته شده است.
معاون حقوقی و مطالبات بانک سینا با تأکید بر رویکرد این بانک در جهت کاهش مستمر شاخص NPL افزود: تلاش های صورت گرفته در این زمینه به گونه ای بوده که این رقم طی دو سال اخیر حدود 50 درصد کاهش یافته است.
به گفته انوری هر چه نسبت NPL در یک بانک کمتر باشد، نشان می دهد وضعیت بانک بهتر و معوقات آن کمتر شده است. این روند، از بهبود عملیات و نظارت بانکی و نیز افزایش ارزش بانک نیز حکایت دارد. از آنجا که بخشی از منابع بانک جهت پرداخت تسهیلات از طریق وصول مطالبات سررسیدشده تأمین می شود، یکی از مهم ترین چالش ها در نظام بانکی عدم بازپرداخت تسهیلات در موعد مقرر است و محقق نشدن این امر باعث خواهد شد بخشی از منابع از چرخه اقتصادی خارج شده و باعث اخلال در پویایی اقتصادی شود.
گفتنی است بر اساس تازه ترین اطلاعات موجود، NPL بانک سینا که در سال 1399 رقم 4.5 درصد را نشان می داد، در سال 1400 به عدد 2.5 درصد کاهش یافته و در سال 1401 این عدد به 2.2 درصد رسیده است.