وی وزن این سازه دریایی به همراه اتصالات جانبی آن را نزدیک به 800 تن اعلام کرد و افزود: با راه اندازی و بهره برداری از این گوی شناور که طراحی، ساخت و نصب آن ازسوی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران انجام شده است، امکان بارگیری و صادرات نفت خام سبک، سنگین و نیز میعانات گازی به وسیله نفتکش هایی با سایز VLCC فراهم می شود.
سرپرست طرح پایانه نفتی جاسک با اشاره به تصمیم راهبردی دولت مبنی بر احداث یک پایانه نفتی در سواحل مکران به منظور افزایش ظرفیت و تنوع بخشی به مبادی صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور اظهار کرد: از ابتدای امسال به صورت همزمان، فعالیت های مهندسی، تأمین کالا و اجرای پروژه شروع شده است که رکورد مناسبی از داخلی سازی را هم به همراه دارد.
به گفته مالکی، این طرح، با راه اندازی بخش زودهنگام پایانه نفتی جاسک که هم اکنون به پیشرفت بیش از 95 درصدی رسیده است، فصل جدیدی از معاملات انرژی در کشور آغاز و ایران به پایانه صادراتی نفت در نزدیکی اقیانوس هند مجهز می شود.
وی امنیت اقتصادی بیشتر برای خریداران نفت ایران، کاهش مسیر نفتکش ها، کاهش زمان تقاضا تا عرضه نفت خام و میعانات گازی، کاهش هزینه های حمل ونقل و بیمه، زمینه سازی برای ساخت صنایع پایین دست در منطقه مکران و در نهایت کاهش وابستگی به گلوگاه تنگه هرمز را از جمله مزایای احداث پایانه نفتی جاسک برشمرد و پیش بینی کرد با انجام عملیات راه اندازی و بهره برداری از فاز نخست در بهار 1400، این پایانه آماده بارگیری نخستین محموله صادراتی نفت خام از دریای عمان باشد.
طرح توسعه پایانه نفتی جاسک به عنوان آخرین حلقه از زنجیره طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام از گوره به جاسک در قالب قرارداد EPC به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس به عنوان نماینده شرکت ملی نفت ایران با سرمایه ای بالغ بر 260 میلیون یورو، شامل سه مجموعه خطوط لوله 48 اینچ خشکی و سیستم های اندازه گیری، 6 رشته خط لوله 36 اینچ زیردریایی، سه مجموعه چندراهه دریایی و سه مجموعه گوی شناور به همراه تجهیزات جانبی به کنسرسیومی متشکل از دو شرکت داخلی «مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران» و «گاما» واگذار شده که مقرر است فاز نخست آن اوایل سال آینده به بهره برداری برسد.