قربانزاد در این نشست حاضرشده بود تا به سوالات و ابهامات جمعی از نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگاه های مختلف پایتخت از جمله دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، شهید بهشتی، امیرکبیر و علم صنعت در خصوص طرح "فروش و مولدسازی دارایی های دولت" پاسخ گوید.
قربانزاده پیش از این، مصوبه و اختیارات مندرج در این مصوبه را که از موافقان و مخالفان جدی برخوردار است، فصل نوینی از تحرک و تحول در اقتصاد ایران قلمداد کرد که می تواند بسیاری از دارایی های منجمد و حبس شده دولت از جمله بسیاری از املاک رفاهی و تفریحی بانک های دولتی، سازمان ها و وزارتخانه های از رکود خارج شده را به مردم واگذار کند. مصوبه مولدسازی دارایی های دولت در جلسه شصت و هفتم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب شد و 21 آبان امسال نیز به تایید رهبری رسید. بر اساس آن هیات عالی مولدسازی دارایی های دولت مرکب از هفت عضو شامل معاون اول رئیس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، رییس سازمان بودجه و برنامه، یک نماینده از طرف رییس مجلس و یک نماینده از طرف رییس قوه قضائیه تشکیل شد و دبیرخانه و مجری مصوبات این هیات وزارت امور اقتصادی و دارایی است. حامیان مولدسازی، این مصوبه را که با اهدافی همچون افزایش ثروت ملی، اصلاح ساختار بودجه و کمک به رشد اقتصادی و بهره وری اجرائی شده، یکی از منابع مهم مالی دولت در سال آینده قلمداد می کنند. موضوعی که در بودجه 1402 نیز مورد توجه قرار گرفته و 70 هزار میلیارد تومان اعتبار به آبادانی و طرح های زیرساختی کشور تزریق می کند.
هیچ ارگان و طبقه خاصی مد نظر دولت برای فروش دارایی های راکد نیست
دانشجویی در ابتدای این نشست با بیان اینکه، در آیین نامه مولدسازی موضوعی درخصوص متقاضی ذکر نشده و گفته شده اشخاص حقیقی و حقوقی، یعنی از شخصی عادی تا نهادهای دولتی و نظامی می توانند متقاضی باشند، اظهار کرد: این به شدت نشان دهنده تعارض منافع است. این دارایی ها به جای اینکه به مردم برسد، به طبقات بالای جامعه و نهادهای پر نفوذ خواهد رسید و موجب ایجاد کلونی های قدرت می شود.
وی از رییس کل سازمان خصوصی سازی کشور پرسید پیوست عدالت درکجای این مصوبه قرار دارد؟
رییس کل سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این دانشجو گفت: هنگامی که عرضه در بازار افزایش پیدا می کند، همچون ملک این خود باعث کاهش فاصله طبقاتی می شود.
قربانزاده افزود: در دنیا صندوق املاک و مستغلات هزاران مالک دارد و در تمام دنیا این اقدامات وجوددارد چراکه این مردم هستند که از بازدهی سرمایه ها بهره مند خواهند شد و از تورم مصون خواهند ماند. مردم هم بدنبال آن هستند که دارایی آنها بی ارزش نشود.
وی افزود: در خصوص اینکه کدام ابزار قدرتمندترین ابزار یک دولت محسوب می شود من پاسخ را اینطور می دهم، قاعده گذاری. پس هیچ شرکت دولتی، انفال و دارایی ها به اندازه قاعده گذاری مهم نیست.
رییس کل سازمان خصوصی سازی در ادامه با بیان اینکه، روز قبل از اتفاق رخ داده برای وزیر ورزش، با وزیر و دوستان داخل شهر کرمان بازدیدی از شهر داشتیم، افزود: داخل محدوده شهری ساختمان های نیمه کاره و مدارس و پروژه های نیمه ساخته ای وجود داشتند که برخی متعلق به دستگاه های دولتی هستند و ساخت و تکمیل آنها سال های سال زمانبر است.
وی تاکیدکرد: به طورحتم تامین مالی 65 هزار پروژه ملی و استانی با بودجه دولت امکانپذیر نیست.
قربانزاده گفت: کمترین منفعت مولدسازی درآمد آن است و اصل این مصوبه همانطور که از اسم آن مشخص است تحول آفرینی در اقتصاد با دارایی های راکد و زائد دولت است. پس اساسا هدف فروش این دارایی ها به طبقه خاصی نیست.
یکی دیگر از دانشجویان حاضر با بیان اینکه دولت سیزدهم که مدعی ایجاد عدالت اجتماعی بوده از ابتدای روی کار آمدن و با تعجیل قصد دارد به هر قیمتی کسری بودجه خود را رفع کند، یکی از ایرادات این مصوبه را تبعیض دانست و از رییس کل سازمان خصوصی سازی کشور سوال کرد، به نظر شما آیا فروش اموال دولت به قیمت پایین به طبقه مرفه و سرمایه دار جامعه این افراد را ثروتمندتر و اختلاف طبقاتی افسارگسیخته را چندین برابر نمی کند؟
قربانزاده نیز در پاسخ به این سوال گفت: متاسفانه این موضوع به شما اشتباه منتقل شده زیرا واگذاری این اموال راکد دولتی به منظور رونق پروژه های عمرانی و نیمه تمام کشور قرار است انجام شود و سود و منفعت آن به همه آحاد جامعه بازخواهد گشت.
رییس کل سازمان خصوصی سازی کشور تاکیدکرد: اتفاقا همان عدالت و رفع تبعیضی که شما از آن صحبت می کنید قرار است اتفاق بیافتد. همه مطالعات و اجرا و قاعده گذاری برای همین است و تلاش ما نیز بر همین استوار است در غیر اینصورت برای امثال قربانزاده که در سقف دارد حقوق می گیرد، بهترین کار این است که هیچ کاری انجام ندهد.
وی همچین درخصوص عدد 108 هزار میلیارد تومانی که برای ارزش اموال مازاد دولت در جلسه مطرح شد نیز گفت: واقعا نمی دانم این عدد چه ربطی به این طرح دارد، درصورتی که این عدد یک موضوعی است که در تراز بودجه آمده و مولدسازی از دو سال پیش یعنی چهارم آذر سال 1399 طبق نظر رهبر معظم انقلاب در جلسه شورای عالی سران قوا مطرح شده و بنده در آن زمان نماینده یکی از سران قوا بودم.
قربانزاده ادامه داد: البته در آن جلسه مقدماتی موضوع مولدسازی مطرح شده و در آنجا به هر دلیلی به نتیجه نرسیدند و سپس موضوع سلف نفتی مطرح شد که کل کشور را درگیر کرد و بورس ریخت و آخر هم دولت دوازدهم تغییر کرد و مجددا در دولت سیزدهم طبق اعلام رهبری مبنی بر پیگیری این مسئله با قاطعیت که سالیان سال است انجام نشده به جریان افتاد.
رییس کل سازمان خصوصی سازی کشور گفت: البته پیش از این، هیات واگذاری برای شرکت ها داشته ایم اما این طرف بی در و پیکر بوده است و درصورتی برای دارایی های غیرمنقول دولت ها یک مرجع و سورس واحد وجود دارد و در تمام دنیا برای اموال و دارایی های غیرمنقول قدرت قاهره حاکمیتی تصمیم می گیرد و این هیات برای اولین بار است که برای اثربخشی و کارآمدی دارایی های دولت تاسیس شده است.
وی همچنین اظهار کرد: مهمترین نقطه تمرکز موضوع مولدسازی دارایی های راکد دولت در واقع رونق پروژه های نیمه تمام عمرانی موجود در کشور است و همه اقدامات نیز ثبت می شود.
قربانزاده افزود: اینکه گفته می شود 990 ملک تقسیم شده، صحیح نیست و ما چطور اینها را تکذیب کنیم که شما یا مردم باور کنید، زیرا شناسایی، تشخیص دارایی مازاد، تثبیت مالکیت و مطالعه بازار و ارزش افزایی و قیمت گذاری و اجرای مولدسازی یک فرآیندی است که باید بصورت کامل و سیستماتیک انجام شود.
وی گفت: در این بخش یک وزارتخانه پیشنهاد که می دهد اولین مرحله این است که خودش می گوید از نظر من که دستگاه تخصصی هستم در این حوزه، این اموال متعلقه مازاد است و شماره رهگیری سامانه سادا و سامانه اموال اجرایی آن بررسی می شود و اگر تطبیق پیدا کند به هیات می آید اما این به معنای این نیست که این از همین اکنون فروخته شد زیرا در مرحله مالکیت ممکن است معلوم شود اموال فاقد سند یا دارای معارض است یا اتفاقات دیگری که اساسا از فروش آن منصرف می شوند.
قربانزاده ادامه داد: یکسری ادعا کردند که شما پشت درهای بسته کار می کنید، با این حال 22 بهمن یک سایت طراحی کردیم و بالا آوردیم که هر کاری انجام می شود حتی آب هم می خوریم در سایت وارد می کنیم و مثلا ملکی وارد می شود در سایت می گذاریم.
رییس کل سازمان خصوصی سازی کشور همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر علت مصونیت قضایی اعضای هفت نفره واگذاری اموال راکد دولتی نیز گفت: این به منظور این است که تزلزل اعتبار قرارداد دولت با بخش خصوصی زیر سوال نرود است و البته به معنای مصونیت مطلق نیست.
وی با بیان اینکه یک پژوهش تطبیقی و مطالعه داخلی با موضوع اینکه در دارایی های راکد دولت چه اتفاقی می خواهد رقم خورد انجام شده، در ادامه به دانشجویان توصیه کرد این کار پژوهشی را حتما مطالعه کنند.
رییس کل سازمان خصوصی سازی در ادامه در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان حاضر از حضار خواست که به قرارهای گذاشته شده قبلی برای این نشست پایبند باشند.
قربانزاده با بیان اینکه چندی پیش در برنامه تلویزیونی پایش حضور یافته بود و یکی از تهیه کنندگان این برنامه خلاف قرار و قول گذاشته شده، برنامه را به سمت دیگری سوق داد، افزود: مجبور هستم اینجا دیگر بگویم که پایش بنده را دعوت کرد و بنده گفتم اگر کسی هم هست یا مناظره ای هست بگویند، که خلاف آن را اعلام کردند که هیچکس نیست.
وی افزود: هنگام حضور در استودیو آقای بیگی تهیه کننده برنامه مربوطه را دیدم و به ایشان گفتم که شما که نگفتید اما بنده خودم 20 اسلاید تهیه کرده بودم که تندترین حملات به همراه پاسخ آن را تهیه کرده بودم و می آوردم. برای بنده هم مناظره کاری ندارد اما بیشتر بدنبال تبیین مسائل هستم.
رییس کل سازمان خصوصی سازی ادامه داد: همین آقای بیگی تهیه کننده، هفته اولی که بنده رییس سازمان خصوصی سازی کشور شدم بنده را به دفتر پاسداران دعوت کردند و از بنده درخواست کردند که شرکت ایران ایرتور را پس بگیرم.
وی افزود: بنده هم به این تهیه کننده اعلام کردم که بنده تازه به سازمان خصوصی سازی کشور آمده ام و هنوز نمی دانم درب این سازمان کجاست اما بیگی گفت که شما همین هفته این کار را انجام دهید که بنده هم عرض کردم آقای بیگی این شرکت در لیستی که روز اول به بنده ارائه کرده اند جزو سودده ترین شرکت ها است.
قربانزاده گفت: این درصورتی است که اگر روی آنتن زنده تلویزیون می گفتم آقای بیگی اگر من به حرف شما عمل کرده بودم اکنون بهترین رییس سازمان خصوصی سازی راه شیری بودم. پس این طور صحبت کردن برخی شما در این جلسه همچون آن برنامه تلوزیونی مثل منازعه و منکوب کردن تنها یک فرد است و اینکه سربازی را شکست بدهید نه اینکه در جنگی پیروز شوید.
وی افزود: مولد سازی یک اتفاق بزرگ است و افراد صاحبنظری که در این حوزه ورود دارند می توانند نقایص این طرح را عنوان کنند که بهتر اجرا شود زیرا در اصل مشکلی نیست و بدیهی است و آن را قبول داریم.
رییس کل سازمان خصوصی سازی همچنین در خصوص برخی پیشنهادات مطرح شده در این جلسه اظهار کرد: جلسه سوم مولدسازی، اعضا روی آئین نامه اصلاحی نظر و پیشنهاداتی دادند و در سایت آئین نامه های مصوب را گذاشته ایم و اگر اصلاحاتی داشته باشیم حتما در سایت اعلام خواهیم کرد و همین مسائلی که در این جلسه از سوی برخی دانشجویان عزیز مطرح شده بعضا در آئین نامه اصلاحی نیز آمده و باز هم تاکید می کنم که دیکته نانوشته غلط ندارد.