به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، این شورا، با حضور مقامات ارشد وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و بانکهای دولتی و خصوصی، 9 کارگروه تخصصی تشکیل داد که هرکدام، قطعهای از پازل توسعه بانکداری الکترونیک را تکمیل میکردند.
یکی از آنها، کارگروه «فرهنگسازی و آموزش» بود که با محوریت بررسی مباحث سرمایههای انسانی، آموزش کارکنان و مشتریان نظام بانکی، نشر ایدهها و آشنایی جامعه با بانکداری نوین راهاندازی شد. پس از گذشت مدتی، این کارگروه به مرکز فرهنگسازی و آموزش بانکداری الکترونیک شبکه بانکی کشور (فابا)، تبدیل شد.
اکنون وظایفی همچون، ترویج بانکداری الکترونیک، برگزاری نشستهای هماندیشی، بحث و بررسی چالشهای روز شبکه بانکی، دیدهبانی فناوری، اطلاعرسانی در مورد اخبار و فعالیتهای این حوزه، ارائه دورههای آموزشی، برگزاری نمایشگاهها و سمینارهای تخصصی، اجرای تورهای آموزشی خارج از کشور، تعامل با مراکز علمی، همکاری با سازمانها، مشاوره به رسانهها، بانکها و شرکتها و انتشار نشریات تخصصی، از جمله مأموریتهای این مرکز است.
همچنین به همت فابا و با همکاری شرکتهایPSP، در فاصله زمانی بین سالهای 1389 تا تاسیس شاپرک، «مرکز همکاریهای مشترک شرکتهای پرداخت» شکل گرفت و فابا حدود دو سال مسئولیت دبیری این صنف را بر عهده داشت. این مرکز تا کنون سمینارها و نشستهای متعددی را نیز در حوزه پرداخت، برگزار کرده است.
فابا اکنون در چندین حوزه فعال است که از جمله عبارتند از: تولید محتوای دانش فنی، انتقال دانش فناوری به صنعت بانکداری و پرداخت، برگزاری دورههای آموزشی مهارتی و کاربردی، برگزاری سمینارهای تخصصی، معرفی ایدههای برتر، معرفی شرکتهای استارتآپی و تسهیلگری در حوزه نوآوری، برگزاری نمایشگاه تراکنش ایران (ITE) برگزاری جشنوارههای فینتک، چهرههای ماندگار و شهر هوشمند و انتشار ماهنامه تخصصی بانکداری الکترونیک و فصلنامه تراکنش ایران.
در این راستا، برگزاری چهار دوره موفقیتآمیز نمایشگاه تراکنش ایران، انتشار 92 شماره از مجله بانکداری الکترونیک تا پاییز 97 و ارائه بیش از 140هزار نفر ساعت آموزش تا همان مقطع زمانی، از جمله اقداماتی است که در کارنامه مرکز فابا دیده میشود.
مرکز فابا، همگام با امروز و همراه با فردا در پاییز امسال قدم در دوازدهمین سال فعالیت خود گذاشت. از این پس منتظر خدمات و اقدامات بیشتری از این مرکز باشید.