پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 212787 تاریخ : 1395/05/07-15:42:29
,10025,10026,
مردم به اجبار بیمه‌نامه می‌خرند

سهم بیمه‌های عمر در صدور بیمه‌نامه 10درصد است

مردم به اجبار بیمه‌نامه می‌خرند

صنعت بیمه از بخش‌هایی است که با وجود اثرگذاری‌ای که در بخش‌های اقتصادی و زندگی روزمره افراد دارد، در سال‌های گذشته نتوانسته نظر فعالان بخش‌های اقتصادی و همچنین افراد جامعه را به خود جلب کند و از رشد مناسب برخوردار شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، به عبارتی مردم تا زمانی که این ضرورت را احساس نکنند، تمایلی برای خرید پوشش‌های بیمه‌ای از خود نشان نمی‌دهند و خرید این کالا را همواره در فهرست سبد خریدشان، در رده‌های آخر قرار می‌دهند. اما دلیل این بی‌تمایلی و عقب‌ماندگی این صنعت نسبت به سایر بخش‌ها چیست و چه راهکاری را برای توسعه و بالا بردن جایگاه صنعت بیمه در کشور و تمایل افراد برای خرید بیمه‌نامه‌های غیراجباری می‌توان پیشنهاد کرد؟

خرید بیمه‌نامه براساس نیاز و اجبار
آیت کریمی، عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه با تاکید بر اینکه مردم ایران مشارکت چندانی در صنعت بیمه ندارند زیرا 60 درصد از بازار در اختیار بیمه اجباری شخص ثالث خودروست، افزود: مردم براساس نیاز و اجبار، بیمه‌نامه‌های ثالث و بدنه خودرو را می‌خرند و به سایر بیمه‌نامه‌ها توجهی ندارند. 
کریمی با بیان اینکه تعداد کمی از منازل مسکونی در ایران بیمه آتش‌سوزی دارند، گفت: ایران یکی از کشورهای زلزله‌خیز دنیاست اما بسیاری از منازل بیمه زلزله ندارند؛ حتی صنایع کشور از کم بیمه بودن رنج می‌برند و این موضوع درباره تمامی بیمه‌های اموال نیز صادق است.
عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه در گفت‌وگو با آیین درباره درصد پایین استفاده مردم از خدمات بیمه‌های عمر و زندگی اظهار کرد: در مجموع 10درصد از بیمه‌نامه‌های صادر شده در کشور، بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری است و 90درصد آن، بیمه‌نامه‌های اموال است. وی تصریح کرد: اگر تورم را کنار بگذاریم، هنوز رشد چندانی مانند سایر کشورهای دنیا در صنعت بیمه نداریم؛ سهم بیمه‌های عمر و زندگی در بسیاری از کشورها بیش از 70درصد است و ما از دنیا بسیار عقب هستیم. او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اینکه اولویت مردم برای خرید بیمه‌نامه‌ها، برند شرکت‌ها، نوع خدمات شرکت‌ها و قیمت بیمه‌نامه‌هاست، گفت: در شرایط کنونی اقتصاد کشور، بیشتر مردم بیمه‌نامه‌های اجباری را می‌خرند. وی با بیان اینکه در خرید بیمه‌نامه‌های اجباری نیز 3 عامل یادشده مهم است گفت: در خرید بیمه‌نامه‌ها، برند شرکت‌ها و پیشینه فعالیت برای مردم اهمیت دارد، به‌طوری که در سال‌های اخیر مردم بیشتر به‌دنبال امتحان و کسب اطمینان خاطر نسبت به خدمات شرکت‌های بیمه خصوصی هستند. 
وی به نظارت بیمه مرکزی بر انجام تعهدات شرکت‌های بیمه‌گر اشاره کرد و افزود: مردم به‌ویژه در زمان خرید بیمه‌نامه‌های اشخاص که تعهدات شرکت‌های بیمه‌گر در آینده طولانی است، به توانگری مالی شرکت‌ها و خوشنامی آنها توجه دارند. 
عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه خاطرنشان کرد: همانگونه که مردم برای سپرده‌گذاری در بانک‌ها و موسسه‌های مالی به پیشینه فعالیت، توانگری و خوشنامی بانک‌ها توجه دارند، در سال‌های اخیر این موضوع به صنعت بیمه نیز سرایت کرده است.

 نبود خلاقیت؛ خلأیی در صنعت بیمه 

مشعلچی، مدیرعامل بیمه کوثر در گفت‌وگو با اخبار مالی، تاکید کرد: صنعت بیمه در حال حاضر با این مشکل مواجه است که برخی از رشته‌های بیمه با توجه به مزیتی که دارند اما استقبال مناسبی نمی‌شوند که یکی از این بیمه‌نامه‌ها، بیمه عمر است. درباره گسترش بیمه‌های عمر و زندگی، مهم‌ترین عاملی که باعث نبود استقلال می‌شود؛ سال‌های آن است. همچنین مورد بعدی بازارهای اقتصادی هستند که در این بازارها، سودهای پیش‌بینی شده شاید به سختی قابل احتساب باشد. به همین دلیل، هم سازمان‌های بیمه‌گر در ورود به این عرصه احتیاط لازم را می‌کنند تا بتوانند به تعهدات مالی خود به سپرده‌گذاران و بیمه‌شدگان عمل کنند و هم بیمه‌شدگان به دلیل وضعیت اقتصادی حاکم استقبال چندانی از این بیمه‌نامه‌ها نمی‌کنند. 
مشعلچی یکی دیگر از مشکلات بیمه‌های عمر را تنوع بسیار محدود بیمه‌نامه‌ها دانست و اظهار کرد: این مسئله جایگاه خلاقیت و نوآوری را به ما یادآوری می‌کند. درحال‌حاضر صنعت بیمه از نبود خلاقیت و نوآوری رنج می‌برد و باید در این زمینه اقدام مناسبی انجام شود. مدیرعامل بیمه‌کوثر با بیان اینکه بخشی از ترویج فرهنگ بیمه به شرکت‌های بیمه باز می‌شود که یک امر طبیعی است؛ عنوان کرد: همچنین بخش عمده‌ای از این مسئله به ارائه و تبلیغ خدمات با استفاده از حوزه همه‌جانبه و رسانه فراگیر در صنعت مالی و بازار سرمایه مربوط است. 
مشعلچی تصریح کرد: رسانه‌های فراگیر می‌توانند توسعه فرهنگ بیمه را تغییر و ضریب نفوذ بیمه را ارتقا دهند. همچنین در نشان‌سازی و شناساندن حقوق مشتریان کمک شایانی می‌کنند.

کاهش قدرت خرید مردم 
علیرضا مقرب از کارشناسان صنعت بیمه نیز دراین‌باره در گفت‌وگو با، با اشاره به عقب‌ماندگی صنعت بیمه و فروش کم بیمه‌های غیراجباری همچون بیمه‌های عمر و زندگی، اظهار کرد: کشور ما در این حوزه از سایر کشورها عقب است و مردم اهمیت چندانی برای خرید این نوع بیمه‌ها قائل نیستند. به گفته او، در این زمینه لازم است شرکت‌های تخصصی به‌ویژه بیمه‌های عمر که تاثیر زیادی بر رشد پرتفوی و ضریب نفوذ بیمه در کشور دارد توسعه یابد تا بتوانیم در فروش بیمه‌های عمر، جایگاه مناسبی را در کشور به‌دست آوریم. به گفته این کارشناس صنعت بیمه، افزایش سهم خرید بیمه‌نامه در سبد مصرفی افراد، نیازمند رشد تولید ناخالص داخلی کشور و افزایش درآمدهای مردم است تا از این طریق قدرت خرید مردم در شرایط بهتری قرار گیرد و مردم تمایل بیشتری به خرید بیمه‌نامه از خود نشان دهند. او در عین حال جذاب‌کردن پوشش‌های بیمه‌ای، ارائه خدمات براساس نیاز و خواسته مشتریان، تنوع‌بخشی به خدمات بیمه‌ای، شناسایی بخش‌های نیازمند پوشش‌های بیمه‌ای و مواردی از این دست را از اقداماتی دانست که می‌تواند بر رشد صنعت بیمه موثر واقع شود و در ادامه تصریح کرد: برای توسعه صنعت بیمه باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که به سمت فنی‌نگری و رویکرد حرفه‌ای در این صنعت حرکت کنیم و با حمایت‌های دولت و بیمه مرکزی، به سمت رونق این صنعت گام برداریم. به‌طور حتم در چنین شرایطی می‌توان امیدوار بود که این صنعت نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی از رشد لازم برخوردار می‌شود و به‌عنوان صنعت حامی، نقش اثرگذار و مطلوب خود را بر اقتصاد کشور و همچنین زندگی خانواده‌ها می‌گذارد.

 

منبع:صمت



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 231
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران