پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 618848 تاریخ : 1401/05/29-16:36:12
,2,
مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن:  بورس کالا منطقه امن صنعتگران است

مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن: بورس کالا منطقه امن صنعتگران است

رامین ملماسی: وجود بازاری نظام مند برای معامله محصولات تولید شده در صنعت از الزامات هر کشوری است. بورس کالا در ایران از نمونه های موفق این بازارهاست. اما در سال های اخیر توسعه این بازار با رشد صنایع همگام نبوده و مشکلاتی را به وجود آورده است. با رفع مشکلات بورس کالا، منطقه امن صنعتگران، امن خواهد ماند.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن، رامین ملماسی مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن با اشاره به مزیت های بورس کالا و اشتیاق شرکت ها برای عرضه محصولات خود در این بازار عنوان کرد: مزیت های بسیاری برای شرکت های صنعتی مخصوصا شرکت های معدنی و صنایع معدنی در این بازار وجود دارد. مزیت اول شفافیت است. سازو کار کشف قیمت و معامله در بورس کالا باعث شفاف تر شدن بازار و ایجاد منطقه امن برای مدیران شرکت های عرضه کننده می شود. از طرف دیگر خریداران می توانند از سلامت و صحت قیمت ها اطمینان حاصل کنند. مزیت دوم کشف قیمت است. معمولا قیمت هایی از طرف عرضه کنندگان مد نظر است که در بازار تعدیل هایی روی آن صورت می گیرد. این مساله باعث می شود زمانی که خریداران اقدام به خرید کالا با قیمت های پایه می کنند، از این موضوع اطمینان دارند که قیمت اعلام شده تقریبا هیچ شبهه ای ندارد و از قبل توسط سازو کار بازار و کارشناسان تعدیل شده است. وی ادامه داد: مزیت دیگر مکانیزم های تامین مالی موجود در بورس کالا است. بسیاری از ابزارهای نوین در این بازار از طرف سازمان بورس و شرکت های کارگزاری در اختیار فعالان قرار می گیرد. یقینا این ابزار ها به روان تر شدن بازار منجر می شوند. اطمینان از انجام معامله و فرآیند تسویه از دیگر مزیت های مهم بورس کالا است. ساز و کاری که در بورس کالا در حال اجرا است، فرآیند تسویه را با اطمینان بسیار بالا انجام می دهد. معافیت 10 درصدی از مالیات بر درآمد حاصل از فروش برای شرکت هایی که محصولات خود را در بورس کالا عرضه می کنند اعمال می شود. این معافیت یکی از جذابیت های این بازار برای تشویق شرکت ها به شمار می آید. ملماسی در پاسخ به این سوال که مکانیزم بورس کالا چه ایرادات یا کمبودهایی دارد، گفت: یکی از فقدان هایی که در این بازار با آن رو به رو هستیم، ابزارهای معاملاتی است. برای توسعه بازار و استفاده از این ابزارها، به روز رسانی سامانه های معاملاتی که عملیات خرید و فروش در بستر آنها در حال انجام است، الزامی است. طی این سال ها سازمان بورس سرمایه گذاری های بسیاری برای بهره بردن از این ابزارها انجام داده است اما به نظر می رسد برای رفع مشکلات باید هر چه سریع تر سرمایه گذاری های بیشتری انجام گیرد. نظارت های قانونی نیز باید توسط قانون گذار و حاکمیت با دقت بیشتری صورت گیرد. اگر از شفافیت به عنوان یک مزیت نام برده می شود، پس باید حمایت نظارتی دولت را از این بازار شاهد باشیم. یکی از دلایلی که باعث می شود شرکت ها از عرضه محصولات خود در بورس کالا اجتناب کنند، ضعف شفافیت در این بازار است. به عقیده من سازو کار دیگری با این نظم و شفافیت در کشور وجود ندارد که جایگزین بورس کالا باشد. پس باید حداقل محدودیت ها و حداکثر شفافیت بر این بازار حاکم باشد تا فضای اقتصادی کشور امن و مطمئن بماند .

لزوم استفاده بیشتر از ابزارهای نوین مالی
مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن به ابزار های قابل توسعه در بازار اشاره کرد و افزود: ابزارهایی که برای تامین مالی شرکت ها در بورس کالا فعالیت می کنند مثل سلف موازی استاندارد، سلف خرید یا تسویه، لازم هستند، اما باید ابزارهای کارآتر و موثری باشند و همچنین در زمان کوتاه تری این عملیات را انجام دهند. با بهره مندی از ابزارهای نوین مالی، شرکت هایی که در حال فعالیت و انجام معامله در بورس کالا هستند، از مزیت های اشاره شده به بهترین شکل ممکن استفاده کنند و ریسک معاملات خود را مدیریت کنند.
وی در پایان به ظرفیت بالای بورس کالا برای انجام معاملات هر کالایی پرداخت و گفت: بورس کالا بازاری است که به دلیل داشتن ویژگی های خاصی که در هیچ بازار دیگری دیده نمی شود، می تواند محل معامله هر محصولی با هر تناژی باشد که نیاز به یک بازار برای انجام اصولی و کم ریسک معاملات دارد. چه بازاری بهتر از بورس کالا وجود دارد که تمام سازوکار های نظارتی را دارا باشد و قیمت ها نیز نزدیک به قیمت های رقابتی کشف شوند؟ محصولات جدید اتفاقا چون نیاز به بازاریابی و بازارسازی دارند، باید در بورس کالا عرضه شوند تا با سرعت بیشتری، مشتریان خود را پیدا کنند. فرآیند قیمت گذاری نیز در این بازار در حد قابل قبولی، درست و منطقی انجام می پذیرد. از طرف دیگر خریداران هم می توانند با اطمینان بیشتر دست به انتخاب محصول بزنند و از زمان و نحوه انجام معامله مطمئن باشند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 195
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران