به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمد حبیبی مدیر بیمه باربری، کشتی و هواپیما بیمه معلم یادآور شد: حدود 90 درصد از این ارقام مربوط به بیمه های باربری وارداتی است زیرا بیمه های باربری وارداتی اجباری است و طبق قانون باید توسط یک شرکت بیمه داخلی این کار صورت گیرد اما متاسفانه در زمینه صادرات به این موضوع توجهی نمی شود.متن این گفت و گو از نظرتان می گذرد:
- در بسیاری از مواقع اتفاق می افتد که کشتی به طور ناگهانی در دریا یا بنادر خارجی با مشکل مواجه می شود و نیاز است بیمه به فوریت اقدامات لازم را انجام دهد در این خصوص همکاری ها چگونه است؟
در چنین مواقعی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بیمه گذار همکاری بسیار خوبی دارد. معمولا پس از وقوع سانحه کشتیرانی اتاق بحران تشکیل می دهد. البته در بیمه معلم نیز با کمک کارشناسانی که از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیمه معلم همکاری دارند حجم و دامنه خسارت و حدود مسئولیت بیمه گر مشخص می شود. بنابراین با توجه به اینکه کشتی ها شبانه روز در آبهای بین الملل تردد دارند ساعت و ثانیه وقوع خسارت نامشخص است شرکت های بیمه مانند بیمه معلم هم باید همواره در دسترس باشند تا خیلی سریع عکس العمل لازم را انجام دهند.
- گویا اخیرا دولت قطر برای جایگزینی بیمه تجاری LOU به جای Bank guarantyبا بیمه معلم توافق کرده است در این خصوص توضیح می دهید؟
پس از اینکه پی اند آی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از بیمه معلم خارج شد بیمه معلم سعی کرد اساس و پایه این کار را حفظ کند تا به شناورهایی که نیاز به پی اند آی دارند ارائه شود.
حدود دو سال پیش نیز سازمان بنادر و دریانوردی به عضویت کنوانسیون نایروبی درآمد. بر اساس این کنوانسیون کلیه شناورها باید پوشش بیمه ای جا به جایی مغروقه و آلودگی را دارا باشند. بیمه معلم توانست به صورت محدود بیمه پی اند آی را برای این شناورها صادر کند. البته برای صدور بیمه نامه پی اند آی لازم است که حتما زیرساخت های لازم از پیش فراهم شده باشد. برای مثال باید با نمایندگان شرکت بیمه در بنادر و کشورهای مهم مذاکرات لازم صورت گرفته باشد.
با توجه به اتفاقاتی که میان کشورهای عربی و قطر رخ داد ظرفیت بسیار خوبی برای کشور به خصوص در زمینه بیمه باربری بوجود آمد که در این خصوص بیمه معلم نیز بر اساس پیش بینی های صورت گرفته با نمایندگان بیمه در قطر مذاکرات لازم را انجام داده بود. حدود سه ماه پیش یک فروند از کشتی های تحت پوشش بیمه پی اند آی معلم هنگام پهلوگیری در اسکله شماره 7 بندر Ruwais کشور قطر با اسکله برخورد کرده که این برخورد باعث به وجود آمدن خسارت به فندرهای کنار اسکه شده بود. پس از حضور کارشناسان شرکت Mwani میزان خسارت مشخص و خواستار توقیف کشتی مربوطه شدند اما با توجه به درخواست بندر مذکور بیمه گر باید نسبت به صدور Bank guaranty جهت رفع توقیف شناور اقدام می کرد که پس از مذاکرات متعدد و با جایگزین کردن LOU به جایBank guaranty توسط شرکت بیمه معلم و تائید آن توسط دولت قطر، از شناور مربوطه در کمترین زمان ممکن رفع توقیف شد.
وبه این ترتیب برای اولین بار در طول فعالیت شرکت های بیمه تجاری LOU صادره توسط شرکت بیمه معلم به عنوان تنها شرکت ایرانی مورد پذیرش دولت قطر قرار گرفت.
- به نظر جنابعالی برای توسعه صنعت بیمه دریایی چه اقداماتی باید صورت گیرد؟
برنامه های آموزشی خوبی در جهت آشنایی کارشناسان با صنعت بیمه دریایی و بیمه های بازرگانی و باربری در بیمه معلم در نظر گرفته شده است. همچنین دوره هایی در خارج از کشور برگزار می شود که بیمه معلم کارشناسان مربوطه را برای شرکت در این دوره ها اعزام می کند. مسئولین بیمه معلم توجه خاصی به موضوع آموزش دارند تا بتوانند خدمات شایسته ای را به شرکت های دریایی به خصوص کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ارائه دهند.
- وضعیت بیمه های باربری به خصوص باربری دریایی را در کشور چگونه ارزیابی می کنید. زیرا به نظر می رسد بیمه های دریایی کشور آنگونه که باید توان رقابت با بیمه های مطرح بین المللی در این بخش را ندارند؟
همانطور که می دانید روزانه حدود 45 میلیارد دلار کالا در دریاها و اقیانوس ها جا به جا می شود. صنعت بیمه کشور سهم بسیار ناچیزی از این بخش را در اختیار دارد.
در ایران تنها نزدیک دو درصد سهم پورتفوی صنعت بیمه متعلق به بیمه های باربری است. حدود 90 درصد این رقم نیز مربوط به بیمه های باربری وارداتی است زیرا بیمه های باربری وارداتی اجب
اری است و طبق قانون باید توسط یک شرکت بیمه داخلی این کار صورت گیرد.متاسفانه در زمینه صادرات به این موضوع توجهی نمی شود. البته تحریم ها در این زمینه باعث شد اتفاقاتی رخ دهد. حدود 39 سال از انقلاب اسلامی می گذرد و نفت کشور طی این سال ها به صورت CIF و همراه بیمه به دنیا فروخته می شد اما بیمه آن توسط شرکت های ژاپنی انجام می شد. چهار سال پیش شرکت های ژاپنی به دلیل تحریم ها از انجام این کار سرباززدند و به ناچار این کار به شرکت های بیمه داخلی سپرده شد. در این زمینه کنسرسیومی تشکیل شد که یکی از اعضای این کنسرسیوم بیمه معلم است که سهم خوبی را هم داراست. به هر حال این بخش از صنعت بیمه می تواند گستردگی بیشتری در کشور داشته باشد. بیمه باربری یک رشته خاص است و اقتصاد ، سیاست و تجارت در آن اثرگذار است.
با توجه به نگاه اقصاد مقاومتی باید به ظرفیت ها و پتانسیل های داخل توجه شود اما این موضوع جدی گرفته نمی شود. صادرکننده گان ما کالای خود را بدون بیمه می فروشند. در صورتیکه می توان صادر کنندگان را تشویق کرد که در صادرات کالای خود بیمه را هم در نظر بگیرند. متاسفانه در حال حاضر شرکت های بیمه ای در محمولات صادراتی درآمد بسیار ناچیزی دارند.
بیمه معلم توانایی انجام بیمه کلیه کالاهای صادراتی را دارد لازمه این کار این است که صادر کنندگان ما از شرایطی در تجارت بین المللی بهره ببرند که بیمه کالاها توسط بیمه گر ایرانی انجام شود.
- کدام نهاد می تواند در توسعه صنعت بیمه باربری در صادرات موثر باشد؟
اتاق بازرگانی می تواند نقش پررنگی را دراین خصوص ایفا کند. وزارت بازرگانی می تواند از طریق اتاق بازرگانی در استان ها تجار را تشویق کند تا شرایطی در تجارت در نظر بگیرند که بیمه در آن گنجانده شود. به این ترتیب تحول بسیار وسیعی در بیمه کشور اتفاق می افتد.
- به عنوان یکی ازشرکت بیمه چه انتظاری از بیمه مرکزی دارید؟
بیمه مرکزی کمک زیادی به صنعت بیمه به خصوص بیمه معلم کرده است. شاید اگر حمایت بیمه مرکزی نبود نمی توانستیم موفق عمل کنیم. به تازگی نیز دکتر همتی رئیس کل بیمه مرکزی سقف پوشش ها را در بحث نفت، انرژی، باربری و ... را افزایش داده اند بدین ترتیب شرکت های بیمه برای پوشش هر ریسکی به بیمه مرکزی مراجعه نمی کنند. البته شرکت ها هم باید به مباحث مدیریت ریسک توجه کافی داشته باشند.
نکته ای که لازم است مورد توجه قرار گیرد این است که بیمه مرکزی برای ارزیاب خسارت مجوز صادر می کند. در تمام دنیا فعالیت ارزیاب های خسارت از شرکت های بازرسی کننده جدا است. متاسفانه در داخل کشور فردی که کار بازرسی را انجام می دهد ارزیاب خسارت هم هست. در حالیکه در صنعت بیمه دنیا چنین مساله ای پذیرفته نیست. بلکه باید وظایف شرکت بازرسی و شرکت ثبت کننده خسارت جدا باشد. اما متاسفانه در ایران اینگونه نیست. البته در بیمه معلم بخش بازرسی و بخش ارزیابی جدا از هم هستند.
- همکاری بیمه معلم با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید مدیریت در این شرکت چگونه است؟
خوشبختانه اتفاقات خوبی در کشتیرانی رخ داده است. ارتباطات روان تر و بهتر شده است. دکتر سعیدی مدیرعامل محترم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به موضوع بیمه توجه ویژه ای دارند. با توجه به اینکه 40 درصد سهام بیمه معلم متعلق به کشتیرانی است از اتفاقات مثبت در بیمه معلم در نهایت کشتیرانی منتفع خواهد شد. پتانسیل های بسیار خوبی در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد تا بیمه معلم بتواند رشته بیمه باربری را در کشور تقویت کند. کشتیرانی در مناطق مختلف دنیا دارای نمایندگی است که می توانند در زمینه بیمه باربری به بیمه معلم بسیار کمک کنند. کشتیرانی دارای شرکت های وارد کننده غلات و جو در مناطق شمالی کشور است اما از پتانسیل این کشورها تا کنون در زمینه بیمه باربری استفاده نشده است.
در کل بین 30 تا 40 درصد واردات و صادرات کالا های دریایی کشور توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حمل می شود. این امکان وجود دارد که تمهیداتی اندیشیده شود که بخش قابل توجهی از این کالاها تحت پوشش بیمه باربری شرکت بیمه معلم قرار گیرد زیرا در نهایت کشتیرانی به عنوان سهامدار منتفع خواهد شد.
- بیمه معلم چه مزیت هایی را برای ترغیب صاحبان کالا به استفاده از خدمات این بیمه در نظر گرفته است؟
بیمه معلم تنها شرکت در صنعت بیمه کشور است که دارای مزیت رقابتی در بحث بیمه کالاهای صادراتی است. در صورتیکه صادر کنندگان کالای خود را به صورت CIF صادر کنند بیمه معلم بیمه نامه ارزی( هر نوع ارزی که معاملات با آن صورت گیرد) در اختیار آنها قرار خواهد داد. متاسفانه صادر کنندگان از وجود چنین پتانسیل هایی آگاه نیستند.
طی توافقی که با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است چنانچه کالای حمل شده با خسارت مواجه شود در هر بندری که این خسارت اتفاق افتد خسارت در همان محل ارزیابی و توسط کشتیرانی پرداخت شود و بیمه معلم در نهایت پرداخت کند.