به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی در نهمین دوره مجلس دانش آموزی با اشاره به نطق های پر حرارت نمایندگان این مجلس گفت: تمرین کنیم که برای شنیده شدن حرفمان فریاد نزنیم؛ چرا که از اصل و مغز موضوع جا می مانیم، باید به مغز و قلب سخنان توجه کرد و از طرفی هرکه دانشش بیشتر است افتاده تر می شود.
وی با اشاره به برخی سخنان مطرح شده از سوی نمایندگان دانش آموزان گفت: کسانی که می خواهند بدانند دستاوردهای انقلاب طی چهل سال گذشته چیست، توصیه می کنم کتاب آمریکای زمین گیر نوشته ترامپ را بخوانند. وقتی این کتاب را بخوانید متوجه می شوید کشوری که پرچم عناد و دشمنی با جمهوری اسلامی را در دست گرفته نسبت به ما چه دیدگاهی دارد و چگونه قدرت دیپلماسی، سیاسی و نظامی ما را به تلویح تحسین می کند.
وزیر جوان دولت تدبیر و امید با بیان اینکه با مطالبه بدون مطالعه موفقیت حاصل نمی شود، اظهار کرد: ترویج روحیه مطالبه گری در سطح جامعه بدون انجام مطالعه باعث تغییر مسیر حرکت کشور می شود.
عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه همواره در قبل انقلاب مدارس به عنوان کانون های مبارزه و بعد از انقلاب به عنوان مراکز مقاومت مطرح بودند، گفت: نشاط و آزادگی از خصوصیات یک جوان است چون جوانی که به معادلات سیاسی آغشته نشده، صریح و بدون واسطه حرف خود را می زند در حالیکه مطالبه بی مطالعه باعث انحراف مسیر حرکتی جوان می شود.
وزیر ارتباطات با ارائه پیشنهادی مبنی بر استفاده از ظرفیت های مجلس دانش آموزی برای ترویج مطالعه و ایجاد سکوهای آزاد اندیشی در مدارس، گفت: اگر امروز در جامعه چشم و هم چشمی زیاد است چه اشکال دارد که مطالعه را به ارزش تبدیل کنیم و در مورد آن چشم و هم چشمی راه بیندازیم.
وزیر جوان دولت دوازدهم با اشاره به وجود بحث هوشمندسازی مدارس در قانون برنامه ششم توسعه گفت: بعضی اتصال کامپیوتر و ویدیو پروجکشن به اینترنت در مدارس را هوشمندسازی می دانند در حالیکه اینطور نیست.
وی از همکاری وزارت ارتباطات با وزارت آموزش و پرورش، وزارت رفاه، سازمان ثبت احوال و سازمان بهزیستی در شناسایی 136 هزار کودک بازمانده از تحصیل خبر داد و افزود: تعداد این کودکان احصا شده و در تماس با خانواده های آنها برای ارائه آموزش از راه دور بازخورد خوبی گرفتیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه هوشمندسازی مدارس سه لایه دارد، گفت: لایه اول اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات است، تا پایان امسال همه مدارس به شبکه ملی اطلاعات متصل میشوند.
آذری جهرمی با اشاره به اینکه لایه دوم خدمات است که با استفاده از فناوری اطلاعات تحصیل آسان تر می شود، خاطرنشان کرد: با آموزش و پرورش توافق کردیم که با استفاده از بخش خصوصی خدماتی برای مدارس ارائه شود.
وی لایه سوم را تامین منابع برای خرید تجهیزات هوشمند سازی مدارس عنوان کرد و خواستار همکاری وزارت آموزش و پرورش در این باره شد.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه در دنیا منابع درحال کاهش یا تثبیت هستند و با افزایش جمعیت شاهد افزایش تقاضا هستیم، گفت: بنابراین تنها راه بهره وری در استفاده از منابع است که انجام آن با فناوری امکان پذیر است.
وی با اشاره به وقوع تحولی در دنیا به نام تحول دیجیتال، افزود: مفهموم مهمی که در دل تحول دیجیتال شکل گرفته این است که در آینده ای نه چندان دور حاکمیت کشورها با حاکمیت شرکت های بزرگ فناوری اطلاعات جایگزین می شود و قواعد حقوقی حاکم بر سرویس های فناوری اطلاعات جای قوانین داخلی را می گیرد.
آذری جهرمی با اشاره به راه هایی که پیش روی کشورها در مواجهه با تحول دیجیتال دارند، اظهار کرد: راه اول ایستادن حاکمیت ها در مقابل تحول دیجیتال و فیلتر کردن است که نتیجه ای جز عقب ماندگی و نارضایتی مردم در پی ندارد و راه دوم نیز حرکت با چشم و گوش بسته در مسیر تحول ایجاد شده است.
وزیر جوان کابینه دوازدهم با بیان اینکه راه سومی نیز در پیش روی ما قرار دارد، تصریح کرد: فناوری و ابزار توسط هر جامعه ای قابل استفاده است بنابراین شرکت های ایرانی در تحول دیجیتال باید سهمی از بازار را تصاحب کنند.
عضو دولت تدبیر و امید با تاکید بر استفاده از ظرفیت جوانان برای رشد سازندگی، اقتصاد و اشتغال کشور، خاطر نشان کرد: از آنجایی که فلسفه وجودی تحول دیجیتال حاکمیت شرکت هاست. بنابراین حاکمیت باید «زیست بوم» هایی را برای توسعه و ایجاد رفاه ایجاد کنند که ساختار آن مراکز رشد محسوب می شود.
وی با بیان اینکه خلافیت، سن، جنس و مکان نمی شناسد، افزود: چشم امید زیادی به جوانان داریم و با توجه به مغزها می توانیم در دنیا جایگاهی داشته باشیم و نه با داشتن نفت،منابع زیرزمینی، معدنی و دریایی.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه فضای تحول دیجیتال چند ذینفعی است، به مجلس دانش آموزی پیشنهاد داد؛ که امروز با استفاده از ظرفیت مجلس دانش آموزی مصوبه ای برای توسعه مراکز رشد در سطح کشور داشته باشند؛ و وزارت ارتباطات آن را اجرایی می کند.
وی همچنین تاکید کرد: اگر مجلس دانش آموزی کمیسیونی تحت عنوان فناوری اطلاعات دارد این وزارتخانه و معاونین وزیر نهایت همکاری را با آنان خواهند داشت.
آذری جهرمی تصریح کرد: باید بتوانیم از ظرفیت جوانان برای ایجاد آینده ای بهتر برای کشور استفاده کنیم، با لعنت فرستادن بر تاریکی کاری درست نمی شود و همه باید شمعی در این مسیر روشن کنیم.