به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، مهدی حامی زاده اهل بندرعباس است. او از سال 88 در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت میکرده و در سال 91 ایده فروش آنلاین آبزیان را امتحان کرده است. استقبال خوب کاربران انجمنهای اینترنتی باعث شده حامی زاده و گروهش به فکر راهاندازی سایتی برای فروش آبزیان بیفتند. اکنون آنها مشتریانی از شهرهای تهران، تبریز، مشهد و ... دارند و البته به کشورهای حوزه خلیجفارس، ترکیه، روسیه و چین هم ماهی میفرستند.
حامی زاده درباره جذب سرمایه برای ماهیفروش میگوید: هزینه اولیه ماهیفروش کم بود. با پولی که مشتریان برای خرید آبزیان پرداخت میکردند کار را ادامه دادیم و میتوانم بگویم که با خلاقیت در کاهش هزینهها نیاز به سرمایه اولیه زیادی نداشتیم. تا سال 95 همین روند را ادامه دادیم تا اینکه در این سال مصاحبه با رسانهها به معرفی بیشتر ماهیفروش در فضای کسبوکار منجر شد و از پارک علم و فناوری استان هرمزگان با ما تماس گرفتند و در سال 96 تحت پوشش پارک قرار گرفتیم.
به اعتقاد مؤسس ماهیفروش پارکهای علم و فناوری مرجع مناسبی برای حمایت از استارت آپ هاست. او به صاحبان ایدههای هرچند تکراری پیشنهاد میکند تا با رفع نقاط ضعفشان به مراکز رشد و نوآوری استانها مراجعه کنند. او میگوید: ما به حمایت مالی نیاز نداشتیم. دنبال سرمایهگذاری نبودیم اما دنبال حمایتهای معنوی مثل معرفی کردن و شناساندن ماهیفروش بودیم.
ماهیفروش چگونه کار میکند؟
شعار ماهیفروش این است که از طریق وب ماهی تازه را به دست مشتریان میرساند اما این شعار چگونه محقق میشود؟ حامی زاده در پاسخ به این سؤال میگوید: ماهی که برای مشتری ارسال میکنیم باید تازه باشد. ممکن است گاهی ماهی که میخواهیم در هرمزگان صید نشده باشد اما در بوشهر صید شده باشد. ممکن است این وضعیت برعکس باشد بنابراین برای پاسخ به تقاضای مشتریان با صیادان و شرکتهای تعاونی در چهار استان قرارداد بستیم تا ماهی موردنیاز ماهیفروش را تأمین کنند. ارسال ماهی از ماهیفروش برای شهرهای مشهد و تهران رایگان است. در حال حاضر رقبایی در بازار داریم که باقیمتهای بالاتری از ما ماهی را ارسال میکنند اما ما تلاش کردیم کف قیمتها را در نظر بگیریم. با بهطور مستقیم با صیادان در ارتباطیم و ماهی را تازه ارسال میکنیم.
سایت ماهیفروش بهطور مستقیم برای 7 نفر و بهطور غیرمستقیم برای 15 نفر فرصت شغلی فراهم کرده است و البته این تعداد منهای صیادان و پیکهایی است که کسبوکارشان بهواسطه ماهیفروش رونق بیشتری گرفته است. مسئولان دولتی تا امروز حمایت چندانی از ماهیفروش نکردهاند هرچند این استارت آپ انتظار مادی هم ندارد و بیشتر به دنبال حمایتهای معنوی است. حامی زاده، از مؤسسان ماهیفروش دراینباره میگوید: ما در مراسم سفر رئیسجمهور به هرمزگان با مسئولان صحبت کردیم. بهطورمعمول لوح تقدیری به ما میدهند و بعد فراموشمان میکند درحالیکه ما به حمایتهای معنوی بیشتری نیاز داریم. در سالهای 93 و 95 به شیلات استان هرمزگان مراجعه کردیم اما ما را نادیده گرفتند. در سال 96 یک ماهیفروش آنلاین دیگر در استان فارس شروع به کار کرد که حتی شعار ماهیفروش را هم کپی کرده بود. نکته جالب این بود که شیلات کشور این سایت را اولین فروشگاه آنلاین آبزیان اعلام کرد درحالیکه ما پنج سال پیش، یعنی در سال 91 ماهیفروش را راهاندازی کردیم.