به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، مجریان اقتصادی،برای انجام این امور و رسیدن به اهداف اقتصادی درهرکشور، باید هزینه های بسیار سنگینی را پرداخت کنندوبرای تأمین منابع درآمدی از درآمدهای مالیاتی و درآمدهای غیرمالیاتی استفاده می کنند. مالیات برارزش افزوده از جمله مالیات های نوین است که برای تأمین هزینه های دولت اخذ می شود و نوعی مالیات بر مصرف است که از سال 87 با نرخ 3% آغاز شد و به مرور زمان این درصد افزایش پیدا کرد تا به امروز که نرخ مالیات ارزش افزوده به 9% رسیده است . از این نرخ ، 6% به عنوان مالیات بر ارزش افزوده و 3% به عنوان عوارض ارزش افزوده تقسیم میشود که از ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان مرداد سال جاری بالغ بر 262 هزار میلیارد تومان مالیات وعوارض دریافت شده که از این مبلغ حدود 89 هزار میلیارد تومان به حساب شهرداری ها و دهیاری های سراسر کشور واریز شده که صرف هزینه های عمرانی شهرها و روستاها شده است.
بی تردید کیفیت زندگی وچگونگی خدمات رسانی درشهر، رابطه معناداری با پویایی اقتصادی آن دارد و این پویایی نیز درتعامل منابع مالی پایدار جریان می یابد. تجربه شهرداری های پیشرفته در زمینه شیوه کسب درآمد وتأمین هزینه های شهر، حاکی ازانجام مطالعات گسترده در زمینه دستیابی به راهکارهای کارآمد جهت تأمین منابع درآمدی جدیدی برای تأمین هزینه های شهر وشهرداری می باشدو از آنجایی که منابع درآمدی پایدار، سهم ناچیزی در تأمین مالی شهرداری ها دارند، باید درآمد شهرداری ها، درماهیت خود به سمت منابع پایدار و قابل وصول حرکت کند و منابع درآمدی ناپایدار جای خود را در ردیف درآمدی شهرداری ها به منابع پایدارومستمر وقابل وصول بدهد.
یکی از مهم ترین معضلات شهرداری ها درفرایند توسعه شهری و ارائه خدمات مورد نیاز شهروندان پایدار نبودن منابع درآمدی می باشد. با اجرای قانون مالیات برارزش افزوده، مسیر شهرداری ها برای کسب درآمدهای پایدار هموارتر شده و روزنه های کسب درآمد پایداربه وجود آمده است. مالیات بر ارزش افزوده یک منبع درآمدی قابل اتکا برای شهرداری است. درآمد مزبور موجب ثبات در برنامه ریزی دولت و همچنین شهرداری برای خدمات مورد نیاز کشور می شود. اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده ، منجر به شفافیت در بازار و حذف دلالان و واسطه گران سود جو خواهد شد که این شفافیت در بازار ، به نفع دولت ، مردم و شهرداری است و همه از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نفع میبرند. این قانون در واقع فصل جدیدی در سیتسم مالیاتی کشور های جهان است. در ابتدا تصور نمی شد که تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده نقش خاصی بر درامد شهرداری ها داشته باشد اما با گذشت زمان جایگاه خاص اجرای این قانون در درآمد پایدار شهرداری ها بخوبی روشن گردید.
بیان این نکته در این جا لازم است که از مزایای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، واریز این مبالغ به حساب شهرداری هر شهر میباشد و درآمد مزبور موجب ثبات در برنامهریزیهای شهرداریها برای خدمات مورد نیاز شهروندان میشود.
در آخر میتوان چنین نتیجه گیری کرد که قانون مالیات بر ارزش افزوده، از پیشرفتهترین و بهترین قوانینی است که در سالهای اخیر در سیستم اقتصادی و نظام مالیاتی کشور وضع شده است که با اجرای آن وابستگی دولت به منابع نفتی و شهرداریها به منابع درآمدهای ناپایدار کاسته شده است. همچنین اجرای این قانون باعث شفافسازی نظام اقتصادی و به وجود آمدن عدالت اجتماعی و سیاسی در جامعه گردیده است. با عنایت به این موضوع، ارتقای نقش درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده در بین منابع درآمدی شهرداریها باعث رونق اقتصادی شهر شده و این امر خود باعث می شود که شهرداریها خدمات بیشتری به شهروندان ارائه کنند ونقش و جایگاه این نوع مالیات نیز، بیشتر جلوهگر میشود.
سازمان امورمالیاتی کشور