پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 694264 تاریخ : 1403/07/28-10:47:55
,1,
لزوم حکمرانی خوب بر مبنای شفافیت، مسئولیت پذیری، پاسخگویی و انصاف

لزوم حکمرانی خوب بر مبنای شفافیت، مسئولیت پذیری، پاسخگویی و انصاف

نشست تحلیلی «ویژگی های نظارت مؤثر بانکی» با حضور مدیران ارشد بانکی و صاحب نظران اقتصادی روز سه شنبه 24 مهر 1403 در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار شد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک پارسیان، دکتر مهدی قاسمی علی آبادی؛ رئیس مرکز نوآوری و تحقیقات بانکداری اسلامی بانک پارسیان در این نشست گفت: نظارت موضوع گسترده و پیچیده ای است که پرداختن به ابعاد مختلف آن نیازمند صرف زمان بسیار زیادی است. لکن برای آنکه بتوانیم مباحث را در دامنه محدودتری به بحث و بررسی بگذاریم می ­توان مقوله نظارت بر بانک ­ها و مؤسسات اعتباری را به دو بخش تقسیم ­بندی نمود. یک جنبه از نظارت که سابقه نسبتاً طولانی و ریشه­ دار در بانک مرکزی دارد نظارت بر عملکرد بانک­ها است از طریق الزام آنها به ایجاد یک نظام کنترل داخلی است. منظور از این نظام مجموعه­ ای از سیاست­، ساختار، فرآیند، رفتار و وظایفی که ایجاد آن برای حصول اطمینان از 3 پیامد مهم است، واکنش مؤثر نسبت به تمامی ریسک­ های فراروی بانک، گزارشگری سالم و با کیفیت و رعایت قوانین و مقررات حاکم بر کسب­ وکار بانک.

وی در ادامه گفت: اگر چه تجربه طولانی در این خصوص وجود دارد لکن شیوه­ نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک­ها عمدتاً قاعده محور یا تطبیق محور است بدان معنا که ابتدا قواعد تنظیم ­گری خود را در قالب بخشنامه ­های لازم الرعایه به بانک ابلاغ می ­نماید و پس از آن بر اجرا یا عدم اجرای آنها نظارت می کند. در واقع بانک مرکزی عمدتاً به صورت منفعلانه و پسینی بر بانک­ ها نظارت می­ کند در حالی که امروزه شیوه­ های نظارت هوشمندانه، پیشینی و ریسک محور است.

دکتر قاسمی جنبه دیگر نظارت که کمتر مورد توجه بانک مرکزی بوده است، را نظارت بر شیوه حکمرانی بانک­ها توسط سهامداران عمده و صاحبان بانک ­ها یا همان حکمرانی شرکتی دانست، بدین معنی که از رویه­ ای برای برقرای تعادل بین اهداف اقتصادی و اجتماعی یک بانک از جنبه­هایی نظیر استفاده درست از منابع، پاسخگویی در استفاده از قدرت خلق پول و رفتار بانک در محیط اجتماعی و تسهیل عملکرد پایدار بانک در دراز مدت استفاده شود. ایشان اذعان داشتند یکی از مهمترین نقاط ضعف نظارت موثر بر بانک­ها و مؤسسات اعتباری در ایران کم توجهی به نظام حکمرانی حاکم بر بانک­های کشور بوده است که لازم است این جنبه از نظارت مورد توجه بیشتر قرار گیرد. نظام حکمرانی مطلوب مبتنی بر اصول بسیار بالای مسئولیت­ پذیری، پاسخ­گویی، شفافیت و انصاف است که رعایت آنها متضمن برخورداری از یک نظام بانکی سالم با کارکرد درست در مجموعه نظام اقتصادی و اجتماعی کشور خواهد بود.

گفتنی است این نشست با حضور چهره های مهمی ازجمله ؛ دکتر کورش پرویزیان سرپرست پژوهشکده پولی و بانکی، حسن معتمدی؛ رئیس هیئت مدیره صندوق ضمانت سپرده ، مهدی عطوان؛ صاحب نظر در حوزه نظارت بانکی، دکتر عبد المهدی ارجمند نژاد؛ مدیرکل حسابرسی و ریسک بانک مرکزی و دکتر علی ارشدی برگزار شد و بحث ها و تبادل نظرهایی درباره چالش ها و راهکارهای نظارت بانکی انجام گرفت.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 184
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران