به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، یکی از مهمترین موضوعاتی که در خودروسازی کشورمان مورد غفلت قرار گرفته، بحث خصوصیسازی در این صنعت است، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند درصورتیکه طی سالیان اخیر خصوصیسازی در این صنعت به طور درست اجرایی میشد، دیگر این روزها شاهد مشکلات فعلی خودروسازی نبودیم.
هر چند سطح کیفی خودروها در سالیان گذشته تغییراتی را به خود دیده اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این تغییرات با کندی همراه بوده است. راهکارهای بسیاری برای بهبود وضعیت تولید وجود دارد اما برای عملی شدن این راهکارها و ایدهها باید عزمی جدی وجود داشته باشد.
در این رابطه، محمدرضا امیر حسنخانی نماینده مردم فردوس و طبس در مجلس شورای اسلامی به بیان نقطهنظرات خود پرداخته است که در زیر به تفضیل میخوانید:
وضعیت خودروسازی کشورمان را در حال حاضر نسبت به گذشته چگونه ارزیابی میکنید؟
در صنعت خودرو شاهد تغییرات بسیار و پیشگرفتن روند قابل قبولی نسبت به گذشته بودهایم، ولی با این وجود سطح کیفی خودروهای داخلی قابل قیاس با خودروهای خارجی نیست.
برای حل مشکلات پیشروی صنعت خودرو چه راهکاری را باید در پیش گرفت؟ اصولا بهترین راه برای توسعه خودروسازی ایران چیست؟
برای بهبود وضعیت تولید در صنعت خودرو و رفع موانع کنونی باید اقدام به خصوصیسازی شود و به جای ممانعت از واردات خودروهای باکیفیت توسط مصرفکنندگان یا افزایش تعرفهها، بهتر است سیاستگذاریهای کنونی تغییر یابند و اجرای اصل 44 قانون اساسی در دستور کار قرار بگیرد.
با اجرای اصل 44 قانون اساسی چه تغییراتی در خودروسازی رخ خواهد داد؟
با تحقق خصوصیسازی به معنای واقعی در صنعت خودرو، سطح کیفی خودروهای داخلی ارتقاء مییابد و این خودروها از نظر استاندارد قابل رقابت با خودروهای موجود در بازارهای جهانی خواهند بود و از این طریق تمایل مصرفکنندگان به خرید خودروهای داخلی افزایش خواهد یافت.
موانع موجود بر سر راه خصوصیسازی در خودروسازی چیست؟
عدم توجه دولت به اجرای اصل 44 قانون اساسی و سنگاندازی در مسیر دستیابی به اقتصاد مقاومتی از جمله عواملی هستند که مانع تحقق خصوصیسازی در صنعت خودرو میشوند.