به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه،به دنبال انتشار مطلبی جعلی و هدفمند با عنوان «از فیش های نجومی تا پژوهش های نجومی» از سوی یک کانال معلوم الحال در صنعت بیمه، روابط عمومی پژوهشکده بیمه، ضمن تکذیب این خبر، نکات زیر را به آگاهی عموم به ویژه اهالی فهیم صنعت بیمه می رساند.
1. متاسفانه این چندمین بار است که این کانال، برخلاف اخلاق حرفه ای، رسالت رسانه ای و با قلب واقعیت و تنها بر اساس اهداف غیر اخلاقی و خاص خود که برای اهالی صنعت بیمه شناخته شده و مشخص است، نسبت به انتشار اخبار کذب و مسموم سازی فضای جامعه و صنعت، در خصوص عملکرد بیمه مرکزی و پژوهشکده بیمه اقدام کرده است.
2. در این خبر سراسر کذب، گذشته از ارائه اطلاعات مخدوش در خصوص پروژه های پژوهشکده بیمه، به طرح ادعای واهی مبالغ دویست تا هفتصد میلیونی برای پروژه های تحقیقاتی پرداخته است. اگر این کانال قصد روشنگری و انجام رسالت رسانه ای و اجتماعی داشت، حداقل انصاف این بود که ابتدا از منابع صحیح از حقیقت موضوع اطمینان حاصل می کرد.
این ادعا در حالی مطرح می شود که نه تنها هیچ پروژه هفتصد میلیون تومانی در پروژه های یادشده وجود ندارد بلکه حداقل مبلغ دویست میلیون تومانی برای این پروژه ها نیز کذب محض است و چنین مبالغی با سیاستگذاری ها و بودجه پژوهشی این نهاد علمی و تخصصی همخوانی ندارد.
برابر اسناد مستند، در تاریخ فعالیت پژوهشکده بیمه پروژه هایی با مبلغی نزدیک به 200 میلیون تومان بسیار محدود بوده و تحت سازکار کاملا مشخص بر اساس تعرفه های وزارت علوم و با بررسی و تصویب شورای پژوهشی طراحی می شوند؛ شورایی که شامل طیف وسیعی از اساتید دانشگاه، مدیران عامل شرکت های بیمه، مدیران ارشد بیمه مرکزی و مدیران گروه پژوهشکده بیمه است.
3. از ابتدای سال 97 تا کنون حدود 177پروژه تحقیقاتی در حوزه های مختلف صنعت بیمه توسط پژوهشکده بیمه به صورت درون سازمانی و یا برون سپاری، طراحی و اجرا شده که برای 5 پروژه برون سپاری در طول 3 سال گذشته، از ظرفیت های علمی دانشگاه الزهرا به عنوان یک نهاد آموزشی شناخته شده و معتبر مانند سایر دانشگاه ها و نهادهای علمی تحقیقاتی کشور بهره گرفته شده است.
4. سایر اطلاعات در خصوص دانشگاه الزهرا به عنوان پیمانکار بازسازی پژوهشکده بیمه نیز کذب محض است.
علیرغم اینکه بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر و پژوهشکده بیمه به عنوان یک نهاد علمی، هیچگاه بدنبال برخورد و مواجهه با رسانه ها حتی با رفتار های ناصواب نبوده اند و آگاهی بخشی را وظیفه قطعی یک رسانه ی هوشمند و موثر می دانند، ولی در خصوص رفتار این کانال، به دلیل تکرار مطالب جعلی، مسامحه را روا ندانسته، لذا مسیر قانونی برای برخورد با این شبه رسانه را در دستور کار خود قرار می دهند!