پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 432880 تاریخ : 1397/09/14-15:42:47
,6,
قطعه سازان پل ورود تکنولوژی به صنعت خودرو هستند

قطعه سازان پل ورود تکنولوژی به صنعت خودرو هستند

بی شک یکی از بهترین پیشرانه های اقتصاد کشور صنعت خودرو است اما چرا با وجود گذشت چندین دهه از آغاز فعالیتش با کوچکترین لرزش های جهانی آسیب می بیند و قادر به رویارویی با بدعهدی های جامعه جهانی نیست؟ موضوعی که با عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت به بررسی آن پرداخته ایم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، بی شک یکی از بهترین پیشرانه های اقتصاد کشور صنعت خودرو است اما چرا با وجود گذشت چندین دهه از آغاز فعالیتش با کوچکترین لرزش های جهانی آسیب می بیند و قادر به رویارویی با بدعهدی های جامعه جهانی نیست؟ موضوعی که با عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت به بررسی آن پرداخته ایم.

امیر حسین کاکایی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو، در خصوص آسیب پذیری صنعت خودرو کشور از تحریم ها اظهار داشت: پشتوانه تولید خودرو زنجیر تامین گسترده است و نیاز صنعتی قوی، در اختیار داشتن زنجیره تامین پرقدرت در داخل و یا ارتباط با زنجیره تامین جهانی است.

وی در ادامه گفت: از آنجاکه قطعه سازان وظیفه تامین 6 هزار قطعه ای که در ساخت خودرو مورد استفاده قرار می گیرد را بر عهده دارند لذا تعیین کننده قسمت های مختلف طراحی خودرو هستند و درواقع قطعه ساز تکنولوژی را وارد صنعت می کند نه خودروساز، به عنوان مثال سیستم داشبورد و تهویه مطبوع توسط قطعه ساز ارائه می شود و خودروساز آن را در خودرو تعبیه می کند.

این کارشناس صنعت خودرو اذعان داشت: در تمام دنیا مرسوم است که خودروسازان در تعامل با قطعه سازان و اعلام نیاز به آن ها قطعات مورد نیازشان را تامین و اقدام به تولید خودروی جدید با استانداردهای پیشرفته می کنند و این درحالی است که در کشور ما به دلیل عدم سرمایه گذاری در بخش طراحی، خودروسازان امکان طراحی خودروهای جدید را ندارند و قطعه سازان نیز پیشرفت چندانی نداشته اند لذا با افزایش تحریم ها و عدم همکاری قطعه سازان خارجی صنعت خودرو و قطعه سازی کشور با مشکل مواجه شده است همچنین عدم در اختیار داشتن خطوط تولید داخلی و وابسته بودن خطوط تولید قطعه و خودروساز به خارج از کشور عامل دیگر ضربه پذیر ساختن صنعت خودرو کشور است.

وی با تاکید بر اینکه تقاضای افزایش قیمت خودرو برای جبران زیان خودروسازان است نه بهبود کیفیت گفت: عدم افزایش قیمت خودرو در سایه سرمایه گذاری روی خطوط تولید جدید و ورود تکنولوژی های جدید برای افزایش بهره وری امکان پذیر است. عدم افزایش کیفیت خودرو به دلیل مستهلک بودن خطوط تولید است لذا میبایست با اصلاح ساختار خودروسازان فضای کسب و کار و سرمایه گذاری در فضای رقابت پذیر را آماده سازیم.

وی با تاکید بر اینکه تا کنون سرمایه گذاری پایه در خطوط مهم و کلیدی صورت نگرفته است گفت: اکثر سرمایه گذاری ها در کارخانجات به منظور افزایش تولید است نه پیشرفت روش های تولید و این عامل صنعت خودرو کشور را آسیب پذیر کرده است لذا میبایست فضا برای سرمایه گذاری در روش های تولید آماده شود و شرکت های کوچک ورشکسته از گردونه رقابت حذف شوند.

وی با اشاره به عدم رسیدن خودروسازان به سطح جهانی گفت: میبایست ساختار صنعت خودرو کشور اصلاح شود زیرا تا زمانی که سیاست گذاری درستی صورت نپذیرد صنعت خودرو ضربه پذیر خواهد بود، کیفیت خودروها بهبود نخواهد یافت، قیمت ها کاهش نمی یابد و بهره وری افزایش نمی یابد.

وی گفت: در شرایط فعلی با توجه به جنگ اقتصادی و بحرانی بودن شرایط کشور واردات خودرو به مصلحت نیست و سرمایه هایی که در واردت استفاده می شد باید در خطوط تولید و زنجیره تامین مورد استفاده قرار گیرند لذا باید فضا برای تولید بهبود پیدا کند و بر فرآوری های تولید وطراحی تاکید شود.

وی در پایان تاکید داشت: البته باید این موضوع را مدنظر قرار داد که سرمایه گذاری در صنعت قطعه نیاز به حمایت های دولت دارد اما همیشه تمرکز دولت روی آخرین مرحله و روی خودرو است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 194
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران