به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی ایرانسل، با توجه به این که برای استفاده مشترکان اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران از خدمات رومینگ بین الملل ایرانسل در خارج از کشور، لازم است این امکان از قبل روی سیم کارت آنها فعال باشد؛ ایرانسل با فعال سازی استفاده از خدمات رومینگ برای همه مشترکان خود، این امکان را فراهم کرده است تا پس از خروج مشترک از کشور و عدم دسترسی به اپراتور مبدأ، استفاده از خدمات رومینگ امکان پذیر باشد.
این امکان به صورت یک روال عادی، برای مشترکان اپراتورهای تلفن همراه فعال است و امکان غیرفعال سازی و یا فعال سازی مجدد خدمات رومینگ، علاوه بر اپلیکیشن ایرانسل من، از طریق شماره گیری کد دستوری #1111* نیز فراهم است.
بر این اساس، در زمان حضور مشترک در خاک ایران، همواره تعرفه های عادی برای مشترک محاسبه می شود و تنها در صورت خروج مشترک از کشور و قرار گرفتن در مناطق تحت پوشش اپراتورهای طرف قرارداد، تعرفه های رومینگ محاسبه می شود.
همچنین صرفاً در نقاط مرزی، در صورتی که به خاطر تخلف و همپوشانی اپراتورهای میزبان در کشورهای همسایه، مشترکی به شکل ناخواسته، تحت پوشش اپراتورهای خارجی قرار گیرد، به سرعت به وی پیامک اطلاع رسانی ارسال می شود و روش غیرفعال سازی و تعرفه های رومینگ بین الملل به او اطلاع رسانی می شود و تا زمانی که مشترک تماس ورودی و خروجی نداشته باشد، هیچ هزینه ای بابت رومینگ به حساب وی منظور نمی شود. برای مرزنشینانی که ممکن است به دلیل همپوشانی اپراتورهای کشورهای همسایه، در معرض رومینگ ناخواسته قرار داشته باشند نیز به طور دوره ای، پیامک های اطلاع رسانی ارسال و جزئیات مربوط به غیرفعال سازی و فعال سازی مجدد خدمات رومینگ به آنها اطلاع رسانی می شود.
علاوه بر این، به محض قرار گرفتن مشترک در مناطق تحت پوشش اپراتور میزبان خارجی، شناسه اپراتور، با توجه به مدل گوشی مشترک، تغییر می کند و به طور متفاوت از قبل نمایش داده می شود. همچنین مشترک، پیامکی از ایرانسل مبنی بر ورود به کشور مقصد دریافت می کند و تعرفه های ترجیحی اپراتورهای آن کشور، به اطلاع مشترک رسانده می شود.
ایرانسل همچنین با همکاری با یک شرکت معتبر بین المللی و استفاده از سامانه اختصاصی BRC (Border Roaming Controller)، اولین اپراتور ایرانی است که به روزترین و پیشرفته ترین سامانه کنترل رومینگ ناخواسته در مناطق مرزی را به کار گرفته است و این سامانه، هنگام حضور مشترک در نقاط مرزی، امکان قرار گرفتن ناخواسته مشترک در پوشش اپراتور کشور خارجی را به حداقل ممکن می رساند.
علاوه بر این، با توجه به نظارت و بررسی های دقیق انجام شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)، ایرانسل به عنوان اپراتور پیشرو در کسب رضایت مشتری، همواره کمترین تعداد شکایات مربوط به رومینگ ناخواسته را داشته است.