پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 281965 تاریخ : 1396/05/02-10:25:05
,10025,
فروش آرامش و اطمینان به خانواده‌های ایرانی و کمک به اقتصاد ملی

فروش آرامش و اطمینان به خانواده‌های ایرانی و کمک به اقتصاد ملی

مشروح سخنان جناب آقای دکتر امین، رئیس محترم هیأت‌مدیره شرکت بیمه زندگی خاورمیانه در جلسه مجمع عمومی عادی سالانه.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بیمه زندگی خاورمیانه در تاریخ 31 تیرماه 1396 برگزار شد، پیش از ورود به دستور جلسه ، جناب آقای دکتر امین، رئیس محترم هیأت‌مدیره شرکت، در مورد صنعت بیمه و نقش شرکت بیمه زندگی خاورمیانه سخنانی بیان کردند که مشروح آن در ادامه می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم. من قبل از ورود به دستور جلسه، نکاتی را در مورد شرکت و صنعت بیمه خدمت شما عزیزان عرض می‌کنم.

ایده تشکیل شرکت از سال 1388 با پی‌گیری دکتر پرویز عقیلی‌کرمانی آغاز شد که سرانجام در دی‌ماه 1395 موفق شدیم شرکت را به ثبت برسانیم و مجوز فعالیت را در بهمن ماه 1395 دریافت کنیم و کار خود را با جذب نیرو و خرید و پیاده‌سازی نرم افزار آغاز کنیم.

اندازه بازاری که این شرکت وارد آن شده در حال حاضر چیزی در حدود 4 هزار میلیارد تومان است. یعنی از نزدیک به 28 هزار میلیارد تومان حق بیمه تولیدی کل بازار بیمه، حدود 14 درصد آن بیمه‌های زندگی است.
رشد بازار بیمه در سال 95 چیزی حدود 22/5 درصد بوده ولی رشد بیمه‌های عمر و زندگی چیزی حدود 37 درصد بوده است.
در سال 1395 حدود 3 میلیون بیمه‌نامه عمر صادر شده که میانگین حق بیمه به ازای هر بیمه‌نامه چیزی در حدود یک میلیون دویست هزار تومان بوده است. این سهمِ حدود 14 درصدی، در پنج سال گذشته کمتر از چهار درصد بوده است. یعنی اگر به این روند نگاه کنیم، می‌بینیم که بازاری رو به رشد است. بازاری که میانگین اندازه آن در دنیا چیزی حدود 60 درصد است. یعنی حق بیمه‌های عمر 60 درصد کل بازار بیمه را شامل می‌شود.
بنابراین اگر ما خود را با کشورهای هم‌تراز مقایسه کنیم، می‌بینیم که چاره‌ای جز طی مسیری که آنها رفته‌اند، نداریم. یعنی در ایران پوشش‌هایی را برای ایجاد اطمینان نسبت به آینده و کاهش مخاطرات مالی باید ایجاد کنیم. بدیل بیمه‌های عمر در ایران، تأمین اجتماعی است که گستردگی بسیاری دارد ولی با عمق بسیار کم.

از نتایج این عمق کم، مسأله بازنشستگانی است که قادر به تأمین زندگی‌شان با حقوق بازنشستگی نیستند. بدیل و جایگزینی که می‌تواند از این وضعیت، شاغلین فعلی را رهایی بدهد، بیمه‌های عمر است. اکثر کشورهای دنیا در مراحلی این مسیر را طی کرده‌اند. بعضی‌ها معتقدند که کشور باید درآمد سرانه بالایی داشته باشد که مردم به سراغ بیمه‌‎های عمر بروند، در حالیکه وقتی درآمد پایین‌تر است نیاز به تأمین آینده بیشتر است. بیشترین ضریب نفوذ بیمه‌های عمر در هندوستان و بنگلادش و پاکستان است که نشان می‌دهد بحث درآمد سرانه  تعیین کننده نیست بلکه نااطمینانی نسبت به آینده است که مشخص می‌کند چه بیمه‌هایی افق روشن‌تری دارند.

خوشبختانه در قانون برنامه ششم توسعه بستر حمایتی نیز تعریف شده است. یعنی مجلس به دولت تکلیف کرده که باید بیمه‌های زندگی توسعه پیدا بکند و اگر ما فرض کنیم که ضریب نفوذ بیمه در پایان برنامه به پنج درصد برسد یعنی تقریبا 2/5 برابر شود، سهم بیمه‌های عمر که میانگین رشدش از سایر رشته‌های بیمه‌ای بیشتر است باید 4 برابر شده باشد. یعنی بازار چهار هزار میلیارد تومانی برسد به یک بازار 16 هزار میلیارد تومانی در آخر برنامه ششم.

شرکت بیمه زندگی خاورمیانه اولین شرکت تخصصی بیمه‌های زندگی است. سؤال اینجاست که با حضور 25 شرکت بیمه‌ای که همه آنها نیز بیمه عمر می‌فروشند، شرکت بیمه زندگی خاورمیانه چه جایگاهی می‌تواند داشته باشد. چگونه می‌تواند این بازار بالقوه را بالفعل بکند و از شرایط اقتصادی کشور بیشترین بهره را ببرد و در سال اول بتواند یک درصد سهم بازار بیمه عمر را به دست بیاورد.

 شرکت‌های بیمه بر اساس توانگری و نحوه مدیریت ارزیابی می‌شوند. در کشور ما که رتبه‌بندی نداریم، خوب، از چه پشتوانه‌هایی و متغیرهایی باید استفاده بشود. در درجه اول بهره‌برداری از شرایط و وضعیتی است که سهامداران شرکت بیمه زندگی خاورمیانه دارند که عمدتا از مؤسسین بانک خاورمیانه هستند. از موقعیتی که بانک خاورمیانه در عمر کوتاهش به دست آورده و توانسته در اندازه‌های بانک‌های بین‌المللی ظاهر شود، باید بتوانیم استفاده کنیم و با تشکیل یک سازمان فروش قدرتمند، بتوانیم برند تاثیرگذاری برای خود ایجاد کنیم.

اقدامات صورت گرفته در شرکت البته به دلایلی مثل مجوز گرفتن برای هر محصول و تکمیل نرم‌افزار و ... که بروکراسی‌های خاصی دارد، مقداری زمانبر شده، اما بسترسازی در شرکت توسط پیاده‌سازی فاز اول نرم‌افزار انجام گرفته و با تکمیل فاز دوم در  شش ماه آینده، انشاالله خواهیم توانست محصولات مناسبی را طراحی کنیم و با یک سازمان فروش نوآور شرکت را به متقاضیان معرفی کنیم و بیمه‌نامه بفروشیم.

به هرحال پشتوانه این شرکت، بانک خاورمیانه و مؤسسین و سهامداران و هیأت‌مدیره تشکیل شده از بنگاه‌دارانِ کارآفرین و موفق و کاملا خصوصی است. بالطبع با وجود این سهامداران و هیأت‌مدیره انشاالله بتوانیم در حد استانداردها و چارچوب‌های بین‌المللی فعالیت کنیم. همه باید کمک کنند، به خصوص سهامداران محترم که در درجه اول نیازمند حمایت ایشان هستیم و باید نیازهای بیمه‌ای ایشان را نیز پاسخ‌گو باشیم.

ما به خلاقیت و نوآوری‌هایی احتیاج داریم که بتواند این استعداد بالقوه را بالفعل کرده تا بتوانیم همزمان با توسعه بیمه‌های عمر، با فروش آرامش و اطمینان به خانواده های ایرانی، به اقتصاد ملی کمک کنیم. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 165
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران