به گزارش بانک و صنعت، در پی الکترونیکی شدن عوارض آزادراه ها و جمع شدن ایستگاه های عوارضی از این محورها که با هدف کاهش زمان سفر، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی تردد، کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک و غیره در دستور کار قرار گرفت، مشکلاتی بروز کرد و آن پرداخت نشدن عوارض الکترونیکی آزادراهی توسط مردم بود.
در ابتدا و براساس آمارهای موجود نیمی از مردم عوارض شان را پرداخت نمی کردند و به تدریج این عوارض پرداخت نشده از نظر میزان و تعداد بدهکاران بیشتر هم شد تا جایی که به گفته خادمی حدود 80 تا 90 درصد عوارض آزادراه هایی مانند تهران-شمال پرداخت نشد.
نهایتا دو آزادراه غیر دولتی تهران-شمال و آزادراه شهید همت که با عوارض الکترونیکی و بدون ایستگاه عوارضی افتتاح شدند، باجه ها و کیوسک های خود را با وجود مخالفت وزیر راه در ابتدا و انتهای آزادراه شان نصب کردند و قید دریافت الکترونیکی عوارض را زدند.
اما خادمی که پیش از این هم از توافق با پلیس برای جریمه کردن آن دسته از رانندگان بدهکاری که عوارض الکترونیکی آزادراه ها را پرداخت نمی کنند، خبر داده بود، امروز بالاخره از نهایی شدن این توافق و ارسال پیامک هشداری از سوی پلیس راه برای این بدهکاران آزادراهی خبر داد.
توافقی که به گفته وی سبب می شود آزادراه های الکترونیکی مانند آزادراه تهران-شمال و آزادراه شهید همت که به حالت دستی برگردانده شده بود، دوباره الکترونیکی شود و دیگر آزادراه های بخش خصوصی مانند آزادراه قم-اصفهان را که در آن ها دوربین های لازم نصب شده، ترغیب شوند که ایستگاه های عوارضی را جمع کرده و به این طرح بپیوندند.
در حال حاضر به غیر از دو آزادراه مذکور که به حالت دستی و به اصطلاح باجه ای تغییر رویکرد داده اند با اجرای این توافق و عملی شدن جریمه کسانی که نمی خواهند عوارض شان را پرداخت کنند، سه محور دیگر آماده الکترونیکی شدن بوده همه تجهیزات لازم برای برداشته شدن عوارضی ها در آن نصب شده است که آزاد راه شرق سپاهان، آزادراه کاشان- نطنز- اصفهان و آزادراه قزوین – رشت از این دسته اند و با توافق با سرمایه گذاران و با فعال کردن دوربین ها به راحتی عوارض شان الکترونیکی شده و مردم دیگر لازم نیست در صف های عوارضی منتظر باشند.